פיגוע באיו"ש: מחבל פלסטיני
עימותים בין פלסטינים לשוטרים במזרח ירושלים. קרדיט: עיר עמים
דקר היום (שישי) לוחם של משמר הגבול (מג"ב), שהתמודד עם הפרות סדר בכיכר איו"ש שברמאללה, יחד עם לוחמים נוספים. במהלך האירוע הוא שלף סכין ופגע בשוטר, שנפצע באורח בינוני וטופל במקום, ובהמשך נורה על ידי לוחמים אחרים שנטרלו אותו. לאחר שהלוחמים התקרבו אליו הם זיהו שעל גופו הייתה חגורת נפץ נטרלו את האיום. 
בעקבות פציעתו פונה לוחם מג"ב לבית החולים שערי צדק בירושלים. בתוך כך, נבדק החשד כי המחבל נטמע בסביבה במסווה של עיתונאי, רץ לעבר הכוח והחל לדקור לוחם מג"ב בפלג גופו העליון. בתקשורת הפלסטינית דווח כי מספר שעות לאחר הפיגוע, נקבע מותו של המחבל.
 

מוקדם יותר החלו מספר צעדות של פלסטינים ברחבי יהודה ושומרון בסימן 30 שנה לתנועת חמאס ו"יום הזעם", שהוכרז בעקבות ההכרה של טראמפ בירושלים כבירת ישראל. במערכת הביטחון העלו כוננות כבר משעות הבוקר לקראת עימותים אפשריים, כאשר בסכנין צפויה להתקיים הפגנת ענק ביוזמת ועדת המעקב העליונה ובהשתתפות ח"כ מהרשימה המשותפת, בשעה 14:30. 





בהר הבית התקהלו כמה עשרות פלסטינים והפגינו במקום. סמוך למחסום חיזמא נפצע ישראלי קל מרסיסים בראשו בגלל אבנים שיודו על רכבו. כביש הגישה לאלון מורה נחסם על ידי צמיגים בוערים שהונחו על הכביש.



הפגנת ענק במזרח ירושלים. צילום: עיר עמים
הפגנת ענק במזרח ירושלים. צילום: עיר עמים



עימותים אלימים התקיימו בשישי שעבר עם תום התפילות במסגדים בירושלים, יהודה ושומרון ורצועת עזה. בכיכר איו"ש ברמאללה ישנה הפרת סדר משמעותית. באזור אל ערוב הודפים כוחות צה"ל מתפרעים מלרדת ולחסום את כביש 60.



העימותים אירעו בין המתפללים לכוחות גדולים של צבא ומשטרה, שנערכו בכוחות מתוגברים משעות הבוקר. בנוסף, ערביי ישראל קיימו צעדות מחאה בערים כפר כנא ואום אל פאחם, ובמדינות ערביות רבות, בהן מצרים, ירדן, לבנון וטורקיה, אלפים יצאו להפגין. בתקשורת הפלסטינית דווח על לפחות שני הרוגים וכ-767 פצועים ברצועת עזה, בגדה ובכללה בירושלים.
מהומות בכיכר איו"ש. צילום: הלל מאיר/TPS
מהומות בכיכר איו"ש. צילום: הלל מאיר/TPS


כזכור, בפוסט שכתב מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, במהומות שהתרחשו ביום שישי שעבר, באלמונסק, עמוד הפייסבוק בערבית של מתפ״ש (מתאם פעולות הממשלה בשטחים), הוא מסר כי "אני מבטיח לכם, הסטטוס קוו בירושלים באופן כללי ואל-אקצא בפרט נשמר - אל תישמעו לקיצונים שבהסתתם ובקריאתם לאלימות מבקשים לפגוע בכם. חשוב לי להבהיר מעל כל ספק ובניגוד לשמועות ולשקרים כי אין שום שינוי בשטח, תפילות יום השישי נערכו כסדרן, המעברים פתוחים ופועלים נכנסו לישראל. קיצונים אינטרסנטיים רוצים להתסיס את הרחוב בשקרים ובסילופים כי זו מלחמת דת, ובסופו של דבר מציאות אלימה רק תפגע בציבור הפלסטיני שמוסת משקרים על מלחמת דתות ושמירה על המקומות הקדושים".