טלטלה במערכת הפוליטית: ח"כ דוד ביטן הודיע היום (רביעי) על התפטרותו מתפקיד יו"ר הקואליציה. בהודעה שמסר חבר הכנסת, הוא אמר כי "הבוקר ביקשתי מראש הממשלה לשחרר אותי מתפקידי כיו"ר הקואליציה, זאת בשל העובדה שהמצב הקיים מקשה על תפקודי ואינני רוצה לפגוע בעבודתה ובתפקודה של הקואליציה". 


"אני מודה לראש הממשלה על האמון והתמיכה לאורך כל הדרך. אמשיך לכהן בכבוד רב כח"כ מטעם סיעת הליכוד ואעשה כל שביכולתי להמשיך ולייצג ציבור שלם שנתן בי אמון".
לאחר הודעת ביטן, נקרא חבר הכנסת דודי אמסלם להתייעצות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבמהלכה סוכם איתו כי הוא ימונה לתפקיד יו"ר הקואליציה במקום ביטן. במקביל, הציע ראש הממשלה ליו"ר ועדת הכנסת, ח"כ קיש, לקבל לידיו את ועדת הפנים, במקום ח"כ אמסלם. ח"כ קיש אמר כי יתן לראש הממשלה תשובה בימים הקרובים. 

גורמים בקואליציה טענו הערב כי קודם שפנה לחבר הכנסת אמסלם, הציע ראש הממשלה את תפקיד יו"ר הקואליציה לסגן השר ז'קי לוי, שדחה את הפנייה.

חבר הכנסת אמיר אוחנה (הליכוד) אמר אחרי התפטרות ביטן: "אני מצטער על החלטתו של חברי ח"כ דוד ביטן להפסיק לשמש בתפקיד יו"ר הקואליציה, תפקיד שמילא על הצד הטוב ביותר. בהזדמנות זו אאחל לחברי ח"כ דוד אמסלם הרבה הצלחה בתפקידו. בעיני הוא האדם המתאים לתפקיד. אין לי ספק שאמסלם, כמו ביטן, יביא לידי ביטוי את ניסיונו הרב מהשלטון המקומי ויוביל את הקואליציה בבטחה, ובכוונתי לסייע לו לעשות כן".

יצוין כי מאז נקלע ביטן לחקירות בפרשת החשדות החמודים נגדו ניהול הקואליציה עבר בפועל לידי השר יריב לוין ולח"כ קיש. ח"כ יואב קיש בירך את אמסלם לרגל מינויו המסתמן. בתוך כך, ח"כ נאוה בוקר הודיעה ללשכת רה"מ כי היא מעוניינת לקבל את יו"ר ועדת הפנים במקום ח"כ אמסלם.

ביטן, שבשבועות האחרונים נמצא תחת חקירה של להב 433 בחשד לעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, התעקש בתחילה כי אין בכוונתו לפרוש מהתפקיד, אך ככל הנראה הבין שאין לא יכולת למלא את התפקיד ולדאוג לענייניו האישיים באותו זמן. 
 
חבר הכנסת אורן חזן, שמכהן כממלא מקום יו"ר הקואליציה, הודיע כי הוא מוותר על התפקיד. "כמ"מ יו"ר הקואליציה אני אמנם אמור להיות זה שנכנס כעת לנעלי יו"ר הקואליציה - אך לא זו העת למלכות: אני מוותר על התפקיד ומאחל לחברי, דוד ביטן, הצלחה בניקוי שמו".
יעזוב את ועדת הפנים? ח"כ אמסלם. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
יעזוב את ועדת הפנים? ח"כ אמסלם. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בשבוע שעבר התייחס ראש הממשלה לסדקים בקואליציה והבטיח כי למרות מראית העין, ישראל לא מתקרבת לבחירות. במהלך תדרוך עיתונאים שקיים נתניהו הוא אמר כי "לדוד ביטן עומדת חזקת החפות כמו כל אדם ואני מאוד מעריך אותו ומחבב אותו ומכבד את העבודה המצוינת שהוא עושה".

ח"כ ביטן נחקר בשבועות האחרונים במסגרת פרשת שחיתות שנחשפה בראשון לציון. בתחילת השבוע פורסם כי המשטרה מנהלת מגעים עם יזם הנדל"ן דרור גלזר על מנת שישמש עד מדינה בפרשת השחיתות בראשון לציון בה מעורב חבר הכנסת ביטן הנחקרת על ידי היחידה לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 במשטרה. גלזר נעצר במסגרת חקירת הפרשה הקשורה לשחיתות הציבורית בראשל"צ כבר עם חשיפת השלב הגלוי של החקירה. 

מעצרו הוארך אז בבית משפט ולאחר מכן שוחרר על ידי המשטרה בתנאים מגבילים. במשטרה מייחסים לגלזר העברת צ'קים בסכום כולל של 250 אלף שקלים אל אחת הדמויות המרכזיות בפרשה ומי ששימש להערכת החוקרים כצינור להעברת כספים אל ביטן - הקבלן משה יוסף.

דרור גלזר. צילום: אבשלום ששוני
דרור גלזר. צילום: אבשלום ששוני

 
בשבוע שעבר, נחקר ביטן בפעם השלישית במשרדי בלהב 433 שבמשטרה. גורמים המעורים בפרטים סיפרו ל"מעריב אונליין" כי במסגרת החקירה, ביטן עומת בפעם הראשונה עם חלק ניכר מהראיות הקשורות אליו בפרשה, ובהן קטעי האודיו והווידאו, שתיעדו מפגשים שונים שלו עם דמויות ששמן נקשר לפרשה, וכן קטעים מתוך פגישות שלו במהלכן קיבל על פי החשד, כספי שוחד. בין היתר, מופיעים גם הקטעים שצולמו במצלמות שהותקנו על ידי השוטרים בחנות הרהיטים מצדה, שבבעלות יוסף.
 
במשטרה סבורים, כי באותה הפגישה עסקו השלושה בקידום פרויקט ה-1000, שבעבודות התשתית שלו זכתה חברה בה שותף יוסף עם בני עוזיאל, חשוד אחר בפרשה. בנוסף, במשטרה חושדים כי אותה חנות שימשה בשנים האחרונות לכאורה כ"מכבסה" להלבנת כספים כשביטן פקד את המקום כמעט מידי ערב וזאת מעבר לפגישות שקיים עם יוסף במשרדי העירייה ובמקומות ציבוריים נוספים במסגרת הקשר ביניהם.
 
נזכיר כי בשתי החקירות הקודמות נשאל חבר הכנסת ביטן לגבי קשריו עם גורמים שונים ודמויות שונות ששמן עלה במהלך החקירה הסמויה שהתנהלה במשך כשנה וחצי. כמו כן, הוא נשאל לגבי פניות שלו, באמצעות שליחים, אל רשויות מקומיות אחרות, בהן מועצה אזורית חבל מודיעין, הוד השרון ותל אביב, על מנת לטפל בבעיותיהם של אנשי עסקים וקבלנים. 

נציין כי גם ראש עיריית ראשון לציון דב צור, נשאל אודות התמונה שתיעדה אותו יחד עם ביטן במשרדו של הקבלן יוסף בפגישה שעסקה בפרויקט ה-1000 ובה ביקשו ביטן והקבלן לפטור את שותפו של יוסף ממכרז תוך שהם מציעים לכאורה מחיר מוזל. צור, כך עולה מהפרטים אישר בפני החוקרים על קיומה של הפגישה וטען כי הפנה את המעורבים אל הייעוץ המשפטי בחברה הכלכלית שם דחו את ההצעה מסתבר.

ראש עיריית ראשון לציון, דב צור. צילום: אבשלום ששוני
ראש עיריית ראשון לציון, דב צור. צילום: אבשלום ששוני
 
בשבוע שעבר פורסם כי הוצע ליוסף לשמש עד מדינה בפרשה הצעה שעדיין נידונה ובגללה הוא שוחרר למעצר בית מלא. עורכי הדין גיל דחוח ואילן סופר החליטו לנהל עבורו משא ומתן ולפרוס בפניו הצעה לפיה ישמש כעד מדינה תוך שהוא מתחייב לשטוח בפני החוקרים על העבירות שביצעו ח"כ ביטן וראש עיריית ראשל"צ דב צור. המשטרה והפרקליטות התחייבו שלא יעיד נגד גורמי פשיעה ששמם נקשר לפרשה, אולם עמדו על כך שירצה שלוש שנות מאסר בפועל וישלם קנס כספי מעבר לסכום שאמור לשלם.
 
לגבי היזם גלזר, מבקשת המשטרה כי ירצה עונש של תשעה חודשי מאסר בפועל בעוד פרקליטו מבקש כי יושת עליו עונש מאסר שירצה בעבירות שירות בלבד. בחקירתו מתייחס גלזר לכספים שהעביר אל יוסף אולם טען כי כספים אלו הועברו אך ורק לצורכי תשלום למי שהציג עצמו כפרויקטור שיכול לקדם ולסייע בשני פרויקטים של נדל"ן בתל אביב. הוא הכחיש כי שילם כספים ליוסף וידע כי מועבר בשוחד שמועבר לח"כ ביטן.
 
עורך דין גיל עשת שמייצג את גלזר אמר בתגובה כי "מרשי כפר בחשדות בחקירתו וטען כי לא העביר כספי שוחד לאיש. הוא שוחרר ביום חמישי האחרון לביתו. נמתין לתוצאות החקירה בעניינו".