ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה הערב (שישי) את שגריר ישראל באונסק"ו, כרמל שאמה הכהן, להגיש אחרי חג המולד, ובכל מקרה לפני סוף השנה את המכתב על פרישת ישראל מחברות בארגון. 



ההכרזה מגיעה כחודשיים לאחר הכרזתה של ישראל על פרישה עתידית מהארגון. באמצע אוקטובר האחרון, מזכיר המדינה האמריקאי רקס טילרסון כי ארה"ב תפרוש מארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם, וזאת בשל עמדותיו האנטי ישראליות. מספר שעות לאחר מכן, הצטרף נתניהו לטילרסון והודיע כי גם ישראל תפרוש מהארגון.



בהצהרתו על הפרישה המתוכננת, בירך נתניהו את נשיא ארצות הברית דולד טראמפ ואמר כי מדובר "בהחלטה אמיצה ומוסרית, משום שאונסק״ו הפך לתיאטרון האבסורד ומשום שבמקום לשמר את ההיסטוריה, הוא מעוות אותה״, כך לפי דבריו. הודעתו של נתניהו באה, כאמור, שעות בודדות לאחר שארה"ב הודיעה על מהלך דומה, בשל חובותיהם לארגון ובשל היחס המוטה של הארגון כלפי ישראל.



"ההחלטה לפרוש מהארגון לא נעשתה לאחר יד, ומבטאת את דאגותיה של ארצות הברית בנוגע לחובות הארגון המצטברים, הצורך שלו ברפורמות, והמשך ההטיה האנטי ישראלית באונסק"ו", נאמר בהודעת ארה"ב, עם זאת הוסיפה מחלקת המדינה כי אמריקה תמשיך "להיות מעורבת בארגון כמשקיפה לא חברה וזאת כדי לתרום את דעותיה, השקפותיה וניסיונה בנושאים שונים".



הוביל את המהלך האמריקאי. רקס טילרסון, צילום: רויטרס
הוביל את המהלך האמריקאי. רקס טילרסון, צילום: רויטרס





כשבועיים לאחר ההודעה על הפרישה העתידית, דווח בערוץ 10 כי משרד החוץ מתנגד לפרישת ישראל מאונסק"ו, ואף פנה לאמריקאים כדי שיספקו לישראל "סולם" לרדת מהעץ ולבטל את המהלך. על פי הדיווח, מדיון שנערך במשרד בראשות ממלא מקום מנכ"ל המשרד יובל רותם עולה כי הדרג המקצועי מתנגד לפרישה מכיוון שישראל, להבדיל מארצות הברית תתקשה להישאר במעמד של מדינה משקיפה בארגון, וזאת מכיוון שכדי לזכות במעמד זה, ישראל תצטרך לעמוד להצבעת המדינות החברות, ובשל הרוב הערבי האוטומטי, לא סביר שהיא תזכה בהצבעה שכזאת.




על פי הדיווח במשרד החוץ אף שלחו נציגים לארצות הברית, אשר נפגשו עם מקביליהם במחלקת המדינה האמריקאית וביקשו מהם לפעול באופן שיאפשר לישראל מוצא של כבוד בפרשה, וזאת בשל התניית ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הפרישה תיערך במקביל לפרישת ארצות הברית מהארגון. ממשרד החוץ נמסר כי ראש הממשלה ביקש ממשרד החוץ תוכנית עבודה עד לנובמבר, והמשרד מקיים דיונים בנושא, כמו כן נמסר כי "משרד החוץ לא 'ממליץ', כי אין המלצות, אלא נערך ליישום המלצות ראש הממשלה ללא עכבות".



שגריר ישראל לארגון, כרמל שאמה-הכהן, אמר למעריב בתגובה כי במשרד החוץ ישנן מגוון דעות, אך הדרג הפוליטי הוא שיכריע בסופו של יום. "אני שמעתי מה שראש הממשלה ושר החוץ אמר בנאום פתיחת המושב בכנסת שארה"ב קיבלה החלטה נכונה ולישראל אין מה לחפש בארגון הזה. זו היתה המלצתי המקצועית מהרגע הראשון לכן אני האחרון ששוקל מחדש. במשרד החוץ תמיד יש מגוון דעות אבל בנושא הזה ההחלטה והאחריות היא של ראש הממשלה".