האם הדיל האולטימטיבי קורס? בבית הלבן התקבלה החלטה שלא לקדם יוזמת שלום בין ישראל לפלסטינים כל עוד הנתק בין וושינגטון לבין רמאללה נמשך, כך דווח הערב (ראשון) ב"החדשות". בנוסף לכך, בערוץ 10 דווח כי הפלסטינים חוששים כי בניסיון לעקוף את המחסום בתוכנית השלום, ינסו באמריקה למצוא ליו"ר הרשות אבו מאזן מחליף שיסכים לתוכנית המדינית של הבית הלבן, כשהשמות שציינו הפלסטינים הם בכיר הפתח הגולה מוחמד דחלאן או ראש הממשלה לשעבר סלאם פיאד.



מקורות בבית הלבן התייחסו לנתק האמור, וציינו כי הם ציפו לכך שהכרזת הנשיא דונלד טראמפ תביא לתקופת צינון זמנית במגעים בין הצדדים, וכי הנתק מקשה עליהם להניח תוכנית. זאת מכיוון שאין בכוונתם לכפות תוכנית שלום מאחר שמטרתם היא לסייע לתהליך ולא לנהל אותו. במקביל, גם אבו מאזן הביע את ייאושו מהתהליך המדיני, ואף הגדיר את טראמפ כ"מקרה אבוד".




המחליף האמריקאי? מוחמד דחלאן, צילום: רויטרס
המחליף האמריקאי? מוחמד דחלאן, צילום: רויטרס





בעקבות האמור, הורה אבו מאזן לאנשי שלטונו לנתק כל קשר עם האמריקאים, בהם גם סגן הנשיא מייק פנס, השליח המדיני ג'ייסון גרינבלט ואף עם הקונסוליה האמריקאית בירושלים, שבין תפקידיה הוא הקשר בין ארה"ב לפלסטינים. כזכור, לאחר הכרזת טראמפ, הפלסטינים הודיעו כי אין הם רואים יותר באמריקאים כמתווך הוגן בתהליך השלום הישראלי פלסטיני.



בין השאר, הודיעו הפלסטינים כי הם לא יקבלו את סגן נשיא ארה"ב בעת ביקורו שהיה מתוכנן לימים אלה באזור. ביקורו של פנס בוטל באופן רשמי בשל ניסיונו של הממשל האמריקאי להעביר את רפורמת המסים בארה"ב, והצורך שלו לשבור תיקו אפשרי בסנאט, אך גורמים רבים מאמינים כי ביטול הביקור בא בעקבות החרם הפלסטיני על הבית הלבן והתגובה הערבית הקשה להצהרה.