שרת המשפטים איילת שקד עלתה הבוקר (חמישי) לשידור בגלי צה"ל וביקשה להתייחס להצבעה על חוק ההמלצות שהתקיימה הלילה בכנסת. בתחילת דבריה היא ביקשה להתייחס להשעייתה של העיתונאית עירית לינור לאחר שקראה לנשיא המדינה ראובן ריבלין "חצוף" במהלך התוכנית "המילה האחרונה", ולהביע מחאתה על העונש שניתן לה. 



"העלתם אותי לראיון וחשוב לי להביע מחאה על ההשעיה של עירית לינור", אמרה השרה. לדבריה, "במסגרת חופש הביטוי אפשר להכיל גם ביקורת כזאת  ואני לא חושבת שזו פעם ראשונה שזה נעשה בתחנה".



ומה עם דעות מסוג אחר של לינור?
"ידעתי שתקפוץ. זו שאלה מתבקשת. פעמים רבות אני מושמצת הייתי אומרת, קוראים לי פשיסטית ואוטיסטית אצלכם בתחנה ואני לא עושה מזה סיפור. תחנת רדיו צריכה לתת במה. להבנתי, השדרנית רצתה להתנצל וזה לגמרי מתבקש".  שקד ביקשה להדגיש כי כל דעה מתקבלת "אלא אם כן כמובן יוצאים נגד חיילי צה"ל, כי זו תחנה של הצבא".



אז את מקבלת את טענת ליברמן?
"ביקורת אפשר להביע, אבל לא להשתלח בחיילי צה"ל. בגדול, צריך להכיל את חופש הביטוי"



עירית לינור. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90


 



לינור על הנשיא: "פוליטיקאי כושל, מי אתה"?


כזכור, העיתונאית לינור הושעתה אתמול למשך שבוע משידורים בתחנה לאחר שתקפה בחריפות את הנשיא ריבלין על רקע דבריו אמש על ההפגנות שמתקיימות לאחרונה ברחבי הארץ. "בתור נשיא וסמל ישראלי אתה קורא לאזרחי ישראל לצאת לרחובות? על מה? חתיכת חצוף! תתבייש!", אמרה לינור בתכניתה.



"אני אגיד לך מה בלתי נסבל, אדוני הנשיא", המשיכה לינור. "זה שאתה לא שחקן פוליטי, ובתור פוליטיקאי תמיד היית פוליטיקאי כושל ביותר. הדבר היחיד שהצלחת להגיע אליו זה משרת שר זוטרה, ובתור נשיא וסמל ישראל אתה קורא לאזרחי ישראל לצאת לרחובות? על מה, חתיכת חצוף! מי אתה? יש קלפי. רובי ריבלין לא הצליח לראות את הצד המצליח של הקלפי מרוב שהוא כושל. תתבייש!". 



בפתח תכניתה בגלי צה"ל הוסיפה לינור: "ראש הממשלה נבחר באופן דמוקרטי והרכיב קואליציה באופן דמוקרטי. לעומת זאת, יש לנו עוד פונקציה ישראלית שזה הנשיא שנבחר בהצבעה בכנסת על ידי 120 חברי כנסת. רובי ריבלין קורא לאזרחי ישראל לצאת להפגנות לנוכח המצב הנורא במדינה. אין שום מצב נורא במדינה, אז כבוד הנשיא קורא למרי אזרחי נגד ממשלה נבחרת ושאנשים ילכו לזעוק בכיכרות כי המצב פה בלתי נסבל?". 

מגל"צ נמסר אתמול בתגובה כי "התבטאויותיה של לינור כלפי נשיא המדינה אינן ראויות וגם האופן שבו נאמרו הדברים. אנו מכבדים, נלחמים ושומרים על חופש הביטוי בגלי צה"ל, ביקורת היא לגיטימית והיא סוד קיומה של עיתונות חופשית. יחד עם זאת, יש לשמור על שיח ראוי כמצופה משידור ציבורי". 

כאמור, הדברים באו בעקבות אמירותיו של הנשיא ריבלין בכנס לאוטמן בנושא "חינוך לשותפות ודמוקרטיה במרחב הלא פורמלי, צעירים ורשתות חברתיות" שנערך ברעננה. במהלך הכנס שיבח הנשיא את ההפגנות שמתקיימות לאחרונה ברחבי הארץ ואמר כי המחאה צריכה לצאת מגבולות הרשת אל השטח.
 
לדבריו של ריבלין: "אין תחליף לכיכר העיר האמיתית. עלינו לגדל דור שיזכור שדמוקרטיה אמיתית יכולה להתחיל ברשת, אבל היא לעולם לא תחליף את הצורך וההכרח לקחת חלק ממשי בהכרעות, בוויכוחים, בעשייה אזרחית. זו המשמעות של דמוקרטיה זה הכוח של להיות אזרחים ואזרחיות. ואנחנו חייבות וחייבים להשתמש בו כדי ליצור עבורנו ועבור ילדינו ונכדינו את העתיד שראוי להם לחיות". 


הנשיא ראובן ריבלין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90