מסר לנתניהו וטראמפ: כאלף חברי מרכז הליכוד הגיעו הערב (ראשון) לקריית שדה התעופה בן גוריון לישיבה מיוחדת, בה הצביעו פה אחד בעד אישור הצעת החלטה המחייבת את המפלגה להחיל את הריבונות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן, מהלך שזוכה לביקורת חריפה באופוזיציה. להצבעה, שנעשתה בהרמת ידיים לא היו מתנגדים ולא נמנעים.



מרכז הליכוד מצביע על סיפוח יו"ש

המרכז התכנס ביוזמת פעילים מרכזיים של הליכוד ביהודה ושומרון, שבח שטרן ונתן אנגלסמן, העומדים בראש המטה הלאומי בליכוד, ושי מרלניג, מנכ”ל המטה. אנגלסמן אמר אמש ל"מעריב" כי “ההחלטה שתתקבל מחייבת את נציגי הליכוד בממשלה ובכנסת”.



יו"ר הכנסת ח"כ אדלשטיין אמר בנאומו במהלך הכנס: "הגיע זמן ריבונות, עכשיו הכל תלוי בנו. אם אנחנו נציב את הריבונות כיעד לאומי רבים יבואו אחרינו. הצעד הראשון כהמשך להצהרת טראמפ על ההכרה בירושלים כבירת ישראל צריך להיות בחקיקת חוק של חיבור מעלה אדומים לירושלים. זו תהיה התשובה המעשית להכרזת טראמפ", אמר אדלשטיין וציין כי "את היובל השני להתיישבות ביהודה ושומרון נתחיל ברגל ימין".



יו"ר הכנסת אדלשטיין בנאומו. צילום: אבשלום ששוני



השר ישראל כ"ץ התייחס בדבריו לאיראן ואיחל בהצלחה למפגינים נגד המשטר במדינה השיעית. "סולימאני שהתנבא לאחרונה שישראל תיעלם - אתה וחבריך למשטר הרצחני, חמינאי ורוחאני - תיעלמו הרבה קודם". בהמשך דבריו הזכיר כ"ץ את אבו מאזן והקהל קרא קריאות בוז.

לקראת הכינוס גייסו פעילים למעלה מ־900 חתימות של חברי מרכז. מדובר בישיבת המרכז הראשונה המתכנסת מאז תוכנית ההתנתקות באמצעות גיוס חתימות. ראש הממשלה בנימין נתניהו ייעדר מהדיון, שנעשה בידיעתו. נתניהו, המשמש כיו”ר הליכוד, לא פעל לדחיית ישיבת המרכז או לביטולה. במהלך השבוע החולף הצטרפו רבים משרי הליכוד וחברי הכנסת של המפלגה וצילמו סרטוני וידיאו, שבהם קראו לחברי המרכז להגיע היום בהמוניהם לכינוס ולאשר את ההחלטה. בין הפונים - יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין והשרים גלעד ארדן, זאב אלקין וישראל כץ, השר לשעבר גדעון סער וראש עיריית ירושלים ניר ברקת.

סער עצמו אמר למעריב אונליין: "לא בכדי האירוע יוצא היום לדרך, כשנה ומעלה אחרי בחירת הנשיא טראמפ. אין ספק שמבחר האפשרויות המדיני גדל וצריך לפי דעתי לנצל את ההזדמנות ההיסטורית. זה לא אומר שצריך לצפות להסכמה פומבית לכל מהלך שאנו נוקטים, אבל טוב שמרכז הליכוד יקבע את הדרך שנציגינו בכנסת ובממשלה ימשיכו בה". 
 ההחלטה שתובא להצבעה, ושעשויות להיות לה השפעות מדיניות מרחיקות לכת, אומרת כי ”במלאת יובל לשחרור חבלי יהודה ושומרון ובתוכם ירושלים, בירתנו הנצחית, מרכז הליכוד קורא לנבחרי הליכוד לפעול כדי לאפשר בנייה חופשית וכדי להחיל את חוקי ישראל וריבונותה על כל מרחבי ההתיישבות המשוחררים ביהודה ושומרון” (שטח C).

מעלה אדומים. צילום: פלאש 90
מעלה אדומים. צילום: פלאש 90
 באופוזיציה מותחים ביקורת חריפה על כוונת מרכז הליכוד לאמץ היום החלטה הקוראת להחיל את החוק הישראלי בשטחי יהודה ושומרון ומזהירים מפני השלכותיה. ראש האופוזיציה יצחק (בוז’י) הרצוג (המחנה הציוני) אמר כי “החלטת מרכז הליכוד, אם תתקבל, היא עוד החלטה לא אחראית ולא מעשית תוצרת הליכוד. ברור לכל כי ראש הממשלה לא יוכל להביא את החלטת הליכוד לידי ביצוע וזו רק תביא לעקירת העיניים של הממשל הכי אוהד את מדינת ישראל, לסיבוכים מדיניים, פוליטיים ודמוגרפיים וייאוש נוסף בקרב שני הצדדים. זו החלטה שכל כולה פופוליזם זול, שלא תתרום לביטחון ישראל”.
 לדברי יו”ר מרצ זהבה גלאון, “יוזמי ההצעה בליכוד הם חבורה של אנשים הזויים שמתחרים עם אנשי הבית היהודי מי יצהיר יותר נאמנות ליהודה ושומרון. כל החלת ריבונות משמעה סיפוח השטחים והנהגת מדיניות של אפרטהייד שתוביל אותנו לבידוד בינלאומי”. ואילו ח״כ ד״ר יוסף ג׳בארין (הרשימה המשותפת) אמר כי ״ההצעה להחיל את החוק הישראלי על השטחים משקפת את רעיון האפרטהייד במיטבו, ונועדה לתת גושפנקה פוליטית וחוקית לעליונות התושבים היהודים על פני הפלסטינים. הצעות מעין אלו יביאו רק להמשך מעגל הדמים והנצחת הסכסוך”. 
 
לקראת הישיבה נמסר משלום עכשיו: “היום כבר ברור שבעלי הבית האמיתיים בליכוד הם המתנחלים, שמבינים שנתניהו חלש ומאלצים אותו לאמץ את תוכנית בנט וסמוטריץ', שתוביל את ישראל לעבר מדינה דו־לאומית. לתמיכה בשחיתות יש כנראה תג מחיר. רק ראש ממשלה בסוף דרכו שעסוק בהישרדות מאפשר את הפארסה המסוכנת הזאת”.