בימין מברכים, בשמאל מגנים: תגובות מעורבות במערכת הפוליטית לאחר ההחלטה שהתקבלה הערב (ראשון) פה אחד בכנס מרכז הליכוד בעד אישור הצעת החלטה המחייבת את המפלגה להחיל את הריבונות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. המרכז התכנס ביוזמת פעילים מרכזיים של הליכוד ביהודה ושומרון, שבח שטרן ונתן אנגלסמן, העומדים בראש המטה הלאומי בליכוד, ושי מרלניג, מנכ”ל המטה.



באופוזיציה גינו בחריפות את ההחלטה. יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, תקף ואמר כי "המתפקדים של אלון מורה השלימו את ההשתלטות על הליכוד ומחדדים את ההבדל בתפישה של סיפוח מיליוני פלסטינים, לתפישתנו שדוגלת בהיפרדות מהם".



גם שותפתו מהמחנה הציוני, ציפי לבני לא הסתירה את מורת רוחה. "נפלאות שרי הליכוד: בבוקר מצביעים בעד להשאיר את יהודה ושומרון מחוץ להסכם עם האירופים ובערב בעד לספח אותם. הם יצביעו הערב בעד ההחלטה ואח״כ יצביעו נגדה בכנסת. ינאמו בעברית בעד ויסבירו באנגלית שהם נגד", אמרה. 



לבני הוסיפה: "ההחלטה של מרכז הליכוד מנוגדת לאינטרס של מדינת ישראל. נתניהו יודע את זה אבל פוחד להגיע למפלגתו שלו ולומר לה את האמת. זה ההבדל בין מנהיג לפוליטיקאי. כולם יודעים שההחלטה לא תיושם ושאין לליכוד דרך אמיתית וריאלית. האינטרס הישראלי הוא לחתור להיפרדות ממיליונים של פלשתינים באמצעות גבול ברור כאופציה הריאלית היחידה לשמור על ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית".



ח״כ עמיר פרץ אמר כי ״החלטת מרכז הליכוד הופכת את המאבק על עתיד ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית למוחשי יותר מאי פעם. החלת הריבונות ביהודה ובשומרון משמעותה: סיפוח מליוני פלסטינים שבסוף התהליך יהפכו לאזרחי ישראל שווי זכויות שיוכלו לבחור ולהיבחר לכנסת. החלטת הליכוד נותנת אור ירוק למימוש חזונו של עזמי בשארה".‬

מנגד, בקואליציה ברכו על ההצבעה. שר החינוך נפתלי בנט החמיא לליכוד על ההחלטה וקרא לח"כ לפיד ולמפלגתו לאמצה גם. "‬עברנו שלב נוסף בפרידה מהרעיון המסוכן של מדינה פלסטינית, שהביא איתו רק נזקים ביטחוניים וחרמות על ישראל", אמר בנט, "אני קורא ליש עתיד להצטרף ליוזמה חשובה זו, ולהתנער מהרעיון של מדינת דאעש על כביש 6".



השר זאב אלקין כתב בחשבון הפייסבוק: "זהו ערב מרגש בשבילי מבחינה אישית, אני שר בממשלת ישראל אבל כל יום שאני חוזר הביתה לישוב שלי בגוש עציון וחוצה את המחסום של צה"ל, אני הופך לאזרח סוג ב'. למה זה צריך לקרות? למה השכנים שלי בנתיב האבות צריכים להתחנן על הבית שלהם? יש היום כחצי מיליון יהודים מעבר לקו הזה, הגיע הזמן להחיל את הריבונות על כל היישובים ביו"ש. אני מאחל לנו שכמו שממשלת בגין זכתה להחיל את הריבונות על רמת הגולן, נזכה גם אנחנו לראות את ראש הממשלה שלנו בנימין נתניהו ואת חברי ממשלתו מחילים את הריבונות הישראלית על יהודה ושומרון". 

השר גלעד ארדן אמר לאחר אישור ההחלטה כי "אנחנו נחיל את הריבונות הישראלית על היישובים ביהודה ושומרון לא בזכות הכוח אלא מכוח הזכות. הזכות שלנו על ארץ ישראל מתחילה מירושלים, יהודה ושומרון. הגיע הרגע לעשות צדק היסטורי ולתת שוויון זכויות לחצי מיליון ישראלים שיחיו סוף סוף תחת חוקי כנסת ישראל". 

ממועצת יש"ע נמסר כי "אנו מברכים את תנועת הליכוד וחבריה ואת המטה הלאומי בליכוד על אישור ההחלטה שהתקבלה פה אחד על בנייה חופשית והחלת ריבונות ישראלית בכל מרחבי ההתיישבות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. החלטה חשובה זו מהווה אבן דרך משמעותית בחיזוק ההתיישבות, ובסיס לעתיד. זהו מסר חשוב לממשלה ועליה לממש החלטה זו גם במעשים בשטח".