מספר שעות לפני ההצבעה על חוק המרכולים בקריאה שנייה ושלישית, טען הבוקר (שני) יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, בגל"צ, כי "חוק המרכולים הוא כפייה דתית חסרת מעצורים", והוסיף: "לא נשב בשקט וניתן שידרסו אותנו, אם צריך נצא לרחובות כדי להילחם בכפייה הזו". מלבד זאת, לפיד לא פסל חבירה לשר האוצר משה כחלון בבחירות הבאות: "זו אפשרות שתהיינה חבירות פוליטיות - כל אחד רוצה ליצור גוש גדול, בטח בתוך המרכז שהמפלגות לא כ"כ שונות אידאולוגית". ואולם, הוא פסל רוטציה במקרה שייבחר, כשאמר: "אני אוביל בלעדית".



לדבריו, "מדובר בשכונות שלא גר בהם חרדי אחד, הם פשוט קלטו שביבי מתקפל בקלות בגלל החקירות. אם שומעים אותנו תושבי ראשל"צ, אשדוד, מודיעין והקריות - תדעו שהולכים לסגור אתכם בשבת".



כמו כן, הוא הסביר כי "כל חוקי הכפייה הדתית מייצרים מגמה הפוכה. השר דרעי החליט שהוא יכול לבוא לשכונות חילוניות. אם מישהו היה אומר 'בואו נפתח בבני ברק חנויות בשבת' הייתי מתנגד. יש פה חוסר כבוד של החרדים כלפי החילונים".



כחלון. צילום: פלאש 90
כחלון. צילום: פלאש 90



לקראת ההצבעה על החוק, טען לפיד כי "אנחנו נעשה כל מאמץ כדי שלא יהיו קיזוזים. אנחנו מדברים עם כל הגורמים בקואליציה על מנת לנסות לעצור את החוק הרע הזה, שיגרום לנזק לחברה הישראלית". 



בתוך כך, בהתייחס להחלטת הליכוד לאשר החלת ריבונות ביו"ש, ולאחר שיו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, קרא לו לתמוך בהחלטה, אמר יו"ר יש עתיד כי "נתנו פה מתנה לבצלם ולשוברים שתיקה ולכל אלה שטוענים שאנו מדינת אפרטהייד. זו החלטה שגורמת לנזק אפילו מול טראמפ. זה רק מראה שהליכוד עבר השתלטות עוינת. הליכודניקים רוצים שבמילואים יחזירו אותם לקסבה בשכם? יש חבורה שגוררת את הליכוד למקום משיחי. אני בעד ירושלים מאוחדת ושמירת הגושים, אבל מה ייצא למדינת ישראל מזה שנספח את יצהר ותפוח? מדובר בטירוף דעת".



ואולם, הוא ציין כי "במסגרת של הסדר אני בעד לספח את גוש עציון וירושלים המזרחית. מדובר בבירת ישראל, הפלסטינים יודעים שאין ממשלה בישראל שתסכים לחלוקת ירושלים בדיוק כמו שאין ממשלה בצרפת שתסכים לחלוקת פריז. ברק הציע להם לדון בחלוקת ירושלים והם אמרו לא והתחילו את האינתיפאדה השנייה. השאלה היא לא ירושלים, אלא אם הפלסטינים מוכנים לדבר ולעזוב את עמדת הקורבן".