סערה בקואליציה בעקבות אי קיזוז ח"כ גליק: באופוזיציה הודיעו היום (שני) כי הם לא יאפשרו קיזוזים מול חברי הקואליציה בחוק המרכולים אם יעלה הערב לקריאה שניה ושלישית. מרכז האופוזיציה, הח"כ יואל חסון אף אמר כי הוא מפעיל לחץ על חברי הקואליציה שלא לתמוך בו. בין השאר ציין ח"כ חסון כי אין בכוונת חברי האופוזיציה לקזז גם את ח"כ יהודה גליק, וזאת למרות שאשתו, יפה גליק, הלכה הבוקר לעולמה. בהודעה שפרסם הח"כ הוא כתב כי "אני משתתף מעומק הלב בצערו הגדול של ח"כ גליק על מות רעייתו. חוק המרכולים לא דחוף, 70 שנה חיינו פה מצוין בלעדיו. אין קיזוזים והקואליציה יכולה לדחות את ההצבעה. זה בידיה".



יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין התייחס להחלטתה של האופוזיציה שלא לקזז את ח"כ גליק וקרא לה לבטל אותה: "זכותה של האופוזיציה לא לקזז את יהודה גליק. זכותי לומר שאני מכיר תרבות אחרת. קורא לאופוזיציה לחזור בהם מההחלטה חסרת הרגישות הזו לטובת כולנו". השר יריב לוין אף אמר מילים קשות יותר, וטען כי מדובר ב"חוסר אנושיות מוחלט".



"בדמוקרטיה, ההצבעות בכנסת צריכות לשקף את רצון הבוחר ולא לעוות את יחסי הכוחות על ידי גילוי חוסר רגישות וחוסר אנושיות מוחלט במקרים בהם אדם נמצא באבלו, או במיטת חוליו. חברי האופוזיציה שמרבים לדבר על זכויות אדם ומתהדרים כביכול בייצוג ההומניות עלי אדמות, מתנהגים כאחרוני העסקנים כאשר הודיעו שלא יקזזו את השר אזולאי ואת ח״כ גליק, לאחר שבשבוע שעבר השמיצו באופן בוטה את חברם ח״כ גילאון שגילה חמלה וסייע לשר אזולאי. בושה וחרפה״, אמר השר.

יולי אדלשטיין על החלטת האופוזיציה שלא לקזז את ח"כ גליק


קשיים גם בקואליציה



אך הקשיים להעביר את החוק לא ממסתכמים אך ובסירובה של האופוזיציה לקזז חברי כנסת מהקואליציה, וגם בקואליציה עצמה יש התנגדות לחוק,  שיימנע מרשויות מקומיות לחוקק חוקי עזר עירוניים בקשר להפעלת בתי עסק בשבת. מפלגת ישראל ביתנו, שכבר בעבר הודיעה שלא תתמוך בחוק הבהירה שאין בכוונתה להתקזז, וח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) הודיעה שגם היא לא תתמוך בחוק.



"אני מחויבת לקואליציה ולמפלגת כולנו אך הצעת החוק הזו אינה תואמת את האג'נדה שלי. כיהודייה, אני רואה בשבת ערך מהותי במדינה יהודית ודמוקרטית, אך אני גם מאמינה כי כפייה דתית רק מעמיקה את השסע בין דתיים וחילוניים, ולכן אני מתכוונת להתנגד להצעת החוק הזו", אמרה פלוסקוב.

אך למרות הקשיים, בוועדת הפנים הדיונים נמשכים, והקואליציה דחתה עד כה את כל ההסתייגויות שהגישה האופוזציה על החוק בדרך להעמדתו להצבעה במליאה. יו"ר הוועדה ח"כ דוד אמסלם הציג גם הוא שלוש הסתייגויות, שלהן המפלגות החרדיות מתנגדות: החוק יהיה הוראת שעה לחמש שנים, החוק לא יחול באילת וכמו כן הוא לא יחול על חנויות הנוחות שיסמיכו לפעול כרגיל ללא הגבלה.