על רקע חוסר הבהירות בנוגע ליכולת הקואליציה להעביר את חוק המרכולים, אשר ייתן לשר הפנים סמכות לפסול חוקי עזר עירוניים, תקף היום (שני) שר החינוך נפתלי בנט את שותפו לקואליציה, שר הביטחון אביגדור ליברמן בשל סירוב מפלגת ישראל ביתנו לתמוך בחוק. "אני קורא לראשי כל המפלגות להחליט: רוצים ממשלה או לא רוצים ממשלה. ההתנהלות של כל אחד היא בלתי אחראית מניסיוני זה מה שמפרק ממשלה. גם אנחנו הצבענו על דברים שאנחנו לא אוהבים. כל אחד מבין את הנושא של חוק עונש מוות שהוא לא רלוונטי".

בנט המשיך והוסיף כי יש אחריות לכל המפלגות לתמוך בחוקי הקואליציה. "לליכוד היה חשוב חוק ההמלצות, לאיווט היה חשוב חוק עונש מוות, כמפלגה אנחנו תמיד נלחמים על דברים אמיתיים ולא על קשקושים אני מצפה מאיוווט, דרעי, כחלון, ומראש הממשלה: רוצים? תמיד אפשר ללכת לבחירות. אני חושב שזו תהיה שגיאה. אם ימשיכו עם הדברים הילדותיים האלה זה יפרק את הממשלה ונלך לבחירות. ההתנהלות שכל אחד יש לו את הפינוקים שלו היא בלתי אחראית".

לאחר מכן תקף שר החינוך את שותפו לשעבר ל"ברית האחים", יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, וטען כי לפיד מסתיר את נטיות השמאל שלו. "יותר מדיי זמן אנחנו מרשים ללפיד להתחפש למרצ בכחול לבן", אמר בנט והוסיף: "כמה אפשר להתחפש? אפשר ללכת 20 פעם לכותל ולהפריש חלות בסוף החזון של לפיד זה חלוקת ירושלים, זה מדינה פלסטינית על כביש 6. הגדה המערבית זה ביטוי שלא הומצא על ידי אנשים ציונים. מה זה הגדה המערבית? זה ספח של רבת עמון? זה גוש עציון, חברון, הגדה המערבית זה יהודה ושומרון זה ארץ ישראל, אנחנו לעולם לא נתחפש".



נפתלי בנט, צילום: מרק ישראל סלם
נפתלי בנט, צילום: מרק ישראל סלם



שר הפנים אריה דרעי קרא בישיבת סיעת ש"ס לאופוזיציה להתקזז עם ח"כ גליק ששכל את אשתו. "משתומם על חוסר האנושיות של החברים כאן, להיות אטומים לאנשים הנמצאים ברגעיהם הקשים ביותר. האם זה המסר שאנחנו רוצים להעביר לציבור? אני קורא לראשי הסיעות האופוזיציה להתעשת ולחזור להיות בני אדם. ההצבעה תעבור בכל מקרה, אל תהפכו את הוויכוח הפוליטי למפגן של חוסר אנושיות".



דרעי הוסיף על החוק המדובר: "חוק המרכולים איננו חוק חדש. הוא לא מוסיף שום חומרה על מה שהיה עד כה. הוא רק מגן על מה שהיה נהוג במשך שבעים שנה. צריך לזכור, מאז קום המדינה לשר הפנים הייתה סמכות לבטל חוק עזר עירוני והחוק הזה רק מחדד אותה. החוק נותן בידי כלים לשמור על צביון השבת בישראל שמייחד אותנו כעם. המתנגדים לחוק הם אלו שמנסים לכפות שינוי. הם אלו שמנסים להלבין את הכרסום המתמשך ביום המנוחה והדורסנות של הרשתות הגדולות כלפי בעלי החנויות הקטנות. אני משוכנע שרוב הציבור בישראל רוצה להמשיך ולהרגיש את יום השבת כיום מנוחה ולא כעוד יום חולין". 



ליברמן על בנט: "ההיתממות היום היא שקר וציניות" 


שר הביטחון אביגדור ליברמן לא נשאר חייב ובישיבת הסיעה שלו תקף בחריפות את בנט: "כששמעתי את דברי שר הפנים ושר החינוך בישיבות הסיעה נדהמתי משיאים חדשים בציניות של הפוליטיקה הישראלית. אכן לא מובן לי למה יש צורך להצביע על חוק המרכולים בכנסת ביום שאחד החברים בליכוד קובר את אשתו. פנינו להנהלת הקואליציה וביקשנו לדחות את חוק המרכולים לשבוע הבא. זה לא חוק שעתידה של מדינת ישראל תלויה בו. אין בזה שום דחיפות. לא הייתה שום סיבה לא לדחות את ההצבעה להיום, אבל גם להתעקש להצביע דווקא היום ולהאשים אותנו שלא רצינו להתקזז זה בדיוק 'הרצחת וגם ירשת". 
 
שר הביטחון אף טען שבנט שיקר ביודעין: "גם כששמעתי את השר בנט אומר 'בשביל מה ליברמן מתעקש על חוק עונש מוות? לו היה רוצה אז היה יכול להנחות את התביעה לדרוש עונש מוות', זה שקר גס והשר בנט יודע שהוא משקר ביודעין והוא מקפיד לחזור על השקר הזה בכל הזדמנות. כמו ששרת המשפטים אינה רשאית להנחות את פרקליט המדינה, כך שר הביטחון אינו רשאי להנחות את הפרקליט הצבאי הראשי ושניהם כפופים להנחיות של היועץ המשפטי לממשלה. השר בנט מודע לזה היטב אבל ממשיך להטעות את הציבור בלי למצמץ".

"אבל יתרה מזאת בשני המקרים", הוסיף שר הביטחון, "גם בנושא חקיקה בתחום דת ומדינה וגם בנושא עונש מוות, שני סעיפים הופיעו בהסכם הקואליציוני של ישראל ביתנו עם הליכוד, שתי הסיעות, ש"ס והבית היהודי, הצביעו עבור אותו הסכם קואליציוני ותמכו בהצטרפות שלנו לקואליציה. שניהם תמכו בכל הסעיפים ללא סייג כולל בסעיף עונש מוות וכולל בנושא חקיקה בתחום דת ומדינה. לכן כל ההיתממות היום היא שקר וציניות". 
 
ליברמן הוסיף: "אנחנו נלחמים על הערכים של המחנה הלאומי, זה לא במקרה שמי שמוביל יחד איתנו מאבק על חוק המרכולים הוא יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס, חבר בכיר בליכוד, מי שעמד בראש מטה הפריימריז של נתניהו לפני הבחירות האחרונות. רוב אוכלוסיית ישראל היא אנשים חילונים או אנשים מסורתיים שעושים קידוש ביום שישי ונוסעים בשבת. זה שכל הגורמים המשיחיים חברו ביחד, מבנט עד דרעי, ומנסים לכפות את מרותם על רוב תושבי ישראל, נוגד את תפיסתו של ראש בית"ר זאב ז'בוטינסקי. לבית היהודי בכל הווריאציות ההיסטוריות, מימי המפד"ל העליזים, יש מסורת ארוכה בהפלת ממשלות הימין. כדאי שפעם אחת יפיקו לקחים מההיסטוריה הלא רחוקה".