השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ושרת המשפטים איילת שקד פרסמו היום (רביעי) תזכיר חוק, לתיקון חוק המאבק בטרור, אשר יאפשר למשטרת ישראל להחזיק גופות מחבלים כדי למנוע הפרות סדר בהלוויות והסתה שעלולה להוביל לטרור. על פי התזכיר, המשטרה תוכל להורות בצו על עיכוב מסירת גופת המחבל עד להבטחת מילוי התנאים אותם דרשה המשטרה ממארגני הלוויה. המשטרה תוכל להפעיל את סמכותה אם קיים חשש ממשי כי בשל אירוע הלוויה תתבצע פגיעה בחיי אדם, להסתה לטרור או לביצוע מעשה טרור, לרבות בשל ההסתה בהלוויה. 
רשימת התנאים לדוגמה שהמשטרה רשאית לקבוע לקיום הלוויה: הגבלת מספר המשתתפים, זהותם של המשתתפים, לרבות מניעת השתתפותו של אדם מסוים ככל שנשקפת סכנה לשלום הציבור מאותו אדם או מעצם השתתפותו באירוע הלוויה, מסלול הלוויה, מועד קיום הלוויה ושעת הלוויה, וקביעת רשימה של  חפצים שנשיאתם במהלך האירוע אסורה. במקרים מיוחדים רשאית המשטרה לקבוע גם את מקום הקבורה.
כמו כן, רשאית המשטרה להורות על הפקדת ערובה כספית להבטחת קיום התנאים שקבעה במהלך אירוע הלוויה של המפגע באחד משני מקרים אפשריים: הראשון, כאשר סברה כי קיים חשש לפגיעה בשלום הציבור וביטחונו בשל אירוע הלוויה או הקבורה; והשני, כאשר סברה כי קיים חשש לגילוי הזדהות עם ארגון הטרור או הסתה לטרור.


הלווייתו של בכיר חמאס מאזן פוקהא, ארכיון. צילום: התקשורת הערבית
הלווייתו של בכיר חמאס מאזן פוקהא, ארכיון. צילום: התקשורת הערבית
 
"מדינת ישראל מחויבת להבטחת ביטחונם ושלומם של אזרחיה, ובכלל זה לפעול לסיכול איומי הטרור כל זאת תוך שמירה על איזון בין עוצמת הכלים הנדרשים להתמודדות אפקטיבית עם הסיכונים האמורים לבין מחויבות המדינה לשמירה על ערכי הדמוקרטיה וזכויות אדם", נכתב בהסבר לתזכיר החוק.
השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אמר: "לוויות מחבלים הופכות למפגני הסתה ותמיכה בטרור שמגבירים את הסיכוי לפיגועים נוספים ולכן הובלתי מדיניות נוקשה כנגד קיומן של הלוויות שיש בהם הסתה כדי שהמחבל הארור לא יזכה לכבוד על מעשהו הנפשע. לצערי בג״צ קבע שאין סמכות למשטר להחזיק בגופת המחבל עד למילוי תנאיה ועלינו לעשות הכל כדי שהחוק יאושר במהירות וסמכות המשטרה למנוע הסתה תוחזר".

שרת המשפטים, איילת שקד, מסרה: "מדינת ישראל מחויבת לפני כל דבר אחר לשמור על ביטחון תושביה. כדי להעניק סמכות מפורשת בחוק ולאפשר לכוחות הביטחון להתנהל לפי שיקול דעתם המקצועית, אנו פועלים לפתרון בשתי דרכים: האחת היא בקשה שהוגשה בימים האחרונים לדיון נוסף בבג"ץ שאסר החזקת גופות לצורך מו"מ. השניה היא תזכיר חוק זה שיאפשר עיכוב מסירת גופות עד שיובטח שלום הציבור ותימנע הסתה שמובילה לאלימות". 


שופטי בג"ץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
שופטי בג"ץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90