חוק עונש מוות למחבלים עבר היום (רביעי) בקריאה טרומית בכנסת ברוב של 52 תומכים, בהם גם השר יובל שטייניץ שהתנגד בתחילה, לעומת 49 מתנגדים, זאת לאחר שמוקדם יותר החליטה סיעת יהדות התורה לדרוש את דחיית ההצבעה במליאת הכנסת על ההצעה "כדי להתייעץ עם רבנים". חברי הכנסת החרדים זעמו על אנשי ישראל ביתנו, שמתנגדים לחוק המרכולים, שהוא בבת עינם של אנשי יהדות התורה, ובסופו של דבר נעדרו מההצבעה, כמו גם ח"כ בני בגין (הליכוד). בתום ההצבעה ניגש ליברמן לנתניהו ולחץ את ידו. 

בשלב מסוים לפני ההצבעה נתניהו תפס פיקוד על המאמצים להשיג רוב להצעה, ושכנע שני שרים להצביע בעדו, כשהוא מזרז באופן אישי את השרים חיים כץ ומירי רגב להגיע להצבעה. עד שהגיעו הוא עלה בעצמו לדוכן כדי למשוך זמן ולהבטיח את הרוב.
 
את ההצעה הציג ח"כ רוברט אילטוב שאמר כי מדובר בחוק מוסרי וציין כי "גם בדמוקרטיה הגדולה ארה"ב קיים עונש מוות והביא כדוגמה את עונש המוות שביצע המחבל במרתון בבוסטון". הוא הוסיף כי "ישראל ביתנו תקדם חקיקה לפיה מי שבוגד במדינה יוצא להורג".

בפתח הדיון בהצעה אמר שר הביטחון כי "הסוגיה מורכבת. אני מכיר את כל הנימוקים ואת עמדת מערכת הביטחון, ואני מאוד מעריך את ראשיה לדורותיהם, אך ההיגיון הבסיסי שהם מציבים לא מקובל עליי. אני מתקשה להבין את ההיגיון שמצד אחד נותנים חוות דעת אין סופיות, לפיהן הריסת בתים מרתיעה ועונש מוות למחבלים לא מרתיע. כנראה שזה חלק מאותו קיפאון מחשבתי שאנחנו איתו נלחמים כבר כמה וכמה שנים, ואני לא היחידי שחושב כך". 

רה"מ. צילום: מרק ישראל סלם
רה"מ. צילום: מרק ישראל סלם


ליברמן הסביר גם, על רקע קריאות מחאה מטעם ח"כ ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת) כי "בכל העסקאות מאז 1983, מאז עסקת ג'יבריל הראשונה ועד היום, מדינת ישראל שחררה כ-7,588 מחבלים. ולכן, כל מחבל נוסף שנמצא בכלא הישראלי יוצר גם תמריץ לאחרים לנסות ולחטוף. דוגמה טובה היא הפיגוע בבוסטון, שם נגזר עונש מוות על המחבל שביצע את המתקפה".

"על מנת לשנות מדיניות נותרה דרך אחת - דרך של חקיקה, ולצערי שמעתי לא מעט הבטחות גם בנושא הזה, אך כשזה מגיע למעשה התמונה אחרת לגמרי. אני רוצה להודות לרה"מ שהתייצב בצד יוזמי החוק, ואני בטוח שגם אם היום לא נצליח להעביר את החוק, אחרי דיון בקבינט ניתן יהיה להציג הצעת חוק ממשלתית. ממשלה יכולה להגיש בכל רגע, ולכן הדיון הזה הוא דיון שמתניע תהליך, ואני מקווה שאחרי דיון בקבינט נגיש הצעת חוק ממשלתית בנידון". 
 
מלבד זאת, הוא התייחס למשבר מול החרדים סביב ההצעה: "לא יודע איך חוק המרכולים קשור לעונש מוות למחבלים, אבל כנראה שגם בכנסת הזו יש סגירת חשבונות פוליטיים. אני רוצה להדגיש שבכל הקשור לחוק המרכולים ישראל ביתנו עומדת בכל ההתחייבויות". 

רה"מ בנימין נתניהו, שהפעיל מכבש לחצים על השרים לפני ההצבעה, הוסיף: "יש מצבי קיצון שבהם אנשים מבצעים פשעים איומים, שלא מגיע להם לחיות. מגיע להם מלוא כובד העונש, ואנחנו תומכים בשינוי החוק במצבים הללו. יש שיקול של צדק במצבי קיצון, זה שייך לפשעי מלחמה. מי ששוחט וצוחק לא יבלה בבית כלא".

הוא ציין גם כי "אני גם הבהרתי לחברים שמהססים, ואני יודע שיש כאלה, שהדיון בנושא אכן יתבצע, אך אנחנו צריכים לחשוב על הדברים הקיצוניים והקשים שעשינו. הדבר הזה פשוט מתבקש בקריאה טרומית". 

בהתייחס לשאלת ח"כ אחמד טיבי, שתהה האם רה"מ תומך בעונש מוות למבצעי מעשי רצח כמו זה של משפחת דוואבשה בדומא, השיב נתניהו: "באופן עקרוני, כן". 

מלבדם, גם ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) התייחסה לנושא, כשאמרה: "אין בי שום חמלה על מחבלים שרוצחים ישראלים. לא למחבלים אני דואגת אלא לאזרחי מדינת ישראל ולביטחונם. זאת חקיקה מופקרת - מאה אחוז פוליטיקה ואפס אחוז בביטחון. בסך הכל דרישה פוליטית בהסכם קואליציוני ולעזאזל הביטחון".

ח"כ גפני: "נתייעץ עם רבנים בנושא ונחליט"

מוקדם יותר, אמר יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני כי "הסוגיה של עונש מוות למחבלים היא כבדת משקל, בעלת השלכות משמעותיות ודרמטיות. אנו נתייעץ עם גדולי התורה בסוגיה, וללא הכרעתם הברורה בנושא, לא נצביע על החוק הזה". בתגובה למשבר, החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב, וזימן את ראשי יהדות התורה, ליצמן וגפני, לשיחה בלשכתו בכנסת.

לפני פרסום דבריו פרץ עימות חריף בישיבת הממשלה, כשהשרים אביגדור ליברמן ויובל שטייניץ, במהלכו עזב שר הביטחון את הישיבה בזעם. שר האנרגיה והתשתיות חזר על עמדתו כי חוק עונש מוות למחבלים יגרום נזק אדיר לישראל בעולם, וכי הוא דורש כי לפני שהחוק יובא להצבעה יתקיים דיון בממשלה עליו. שר הביטחון, אביגדור ליברמן, פנה אז לשר שטייניץ: "אתה מחויב לחוק הזה בהסכמים הקואליציוניים. זה חוק שחשוב לנו. אם הייתה לך בעיה עם זה היית צריך להצביע נגד הכניסה שלנו לממשלה". 

גפני. צילום: מרק ישראל סלם
גפני. צילום: מרק ישראל סלם


השר שטייניץ לא נשאר חייב ואמר: "על פי תקנון הממשלה, הצעה שלא תובא לדיון בפני הממשלה לא מחייבת את השרים להצביע בעדה". לדברי הנוכחים, ליברמן דפק על השולחן מספר פעמים ואמר: ״אין בעיה, תעשו מה שאתם רוצים״ ואז עזב את הישיבה. על פי דיווח בכאן ב', ליברמן צעק על מזכיר הממשלה צחי ברוורמן: "תפסיקו לשקר". ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קטע את הויכוח ואמר כי ישובו אליו בהמשך.

גורמים בסיעת ישראל ביתנו מסרו בתגובה: "אנחנו נחושים להביא את הצעת החוק להצבעה בקריאה טרומית בכנסת. אי אפשר להורידה מסדר היום כי מדובר בהצעת חוק פרטית של ח"כ רוברט אילטוב. רק יוזם הצעת החוק יכול להורידה ואין לנו שום כוונה לעשות זאת". כזכור, הצעת החוק של ישראל ביתנו מבקשת לקבוע כי בית דין צבאי יוכל להטיל עונש מוות גם ברוב של שני שופטים, ולא רק פה אחד בהרכב של שלושה שופטים כנהוג כיום.

לאחר מכן הסביר השר שטייניץ בריאיון בגלי צה"ל את עמדתו: "באירופה יש רק מדינה אחת שיש בה עונש מוות - בלרוס. במזרח התיכון יש רק מדינה אחת שאין בה עונש מוות - ישראל. אנחנו צריכים להרצות להיות שדומים לאירופה ולא למדינות המזרח התיכון". לדבריו, בכל מקרה לא יוציאו פה אנשים להורג, משום שבמקרה כזה שבויים ישראלים יוצאו להורג בעזה ואזרחים ישראלים ייחטפו עולם. צריך היות לא רק צודק אלא גם חכם. השאלה היא פשוטה: מה טוב למדינת ישראל".