יו"ר סיעת הליכוד בכנסת, ח"כ דודי אמסלם, ותנועת הליכוד עתרו הבוקר (ראשון) לבית הדין העליון של התנועה בדרישה להפסקת חברותה של ח"כ שרן השכל במפלגה בשל כוונתה שלא לתמוך מחר בחוק המרכולים, שיובא לאישור מליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית. העותרים מבקשים באמצעות היועץ המשפטי של הליכוד, עו"ד אבי הלוי, להפסיק את חברותה של ח"כ השכל בליכוד לאלתר. העותרים סבורים כי התנהגותה של המשיבה, שהודיעה כי אינה מתכוונת להצביע עם סיעת הליכוד בכנסת בקריאה שנייה ושלישית בעד הצעת חוק המרכולים, ובכך מתכוונת להפר משמעת קואליציונית, מערערת את יציבותן של הקואליציה ושל הממשלה.
שרן השכל בשבתרבות בבאר שבע

 
לטענת העותרים, הצהרתה של ח"כ השכל מהווה סיוע של ממש למפלגות המתחרות בליכוד ומפרה את החלטות סיעת הליכוד בכנסת. נסיבות אלה מהוות עילה להפסקת חברותה של ח"כ השכל בתנועת הליכוד בהתאם לחוקת המפלגה. בעתירה מוסבר כי ח"כ השכל התכוונה עוד במהלך הקריאה הטרומית להצביע נגד חוק המרכולים, אולם לאחר שיו"ר הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עימה והבהיר לה את משמעות ההצבעה היא הודיעה לו כי היא תצביע בעד הצעת החוק בקריאה טרומית, אולם בפועל היא לא הופיעה להצבעה.


העתירה נגד שרן השכל

 היועץ המשפטי של הליכוד, עו"ד אבי הלוי, שוחח עם ח"כ השכל והבהיר לה כי סיעת הליכוד בכנסת החליטה להצביע בעד הצעת חוק המרכולים ועל כל חברי הסיעה ללא יוצא מהכלל לעשות זאת.  בשיחה הובהר לה כי מדובר בנסיבות מיוחדות ויוצאות דופן שבהן יציבותה של הקואליציה והממשלה מותנית בכך שכל חברי סיעת הליכוד בכנסת בלי יוצא מן הכלל יצביעו בעד החוק.

ח"כ דודי אמסלם במליאת הכנסת. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ח"כ דודי אמסלם במליאת הכנסת. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

 

ניתוח של תוצאות ההצבעה הצפויה בעד ונגד הצעת חוק המרכולים בקריאה השניה והשלישית מלמד על כך שקבלתה של הצעת החוק עומדת על חודו של קול ומכאן החשיבות הרבה לכך שכל חברי סיעת הליכוד בכנסת יצביעו בעד הצעת החוק. בנסיבות המקרה מוטלת על ח"כ השכל חובה להודיע כי תצביע בעד הצעת החוק אך הודעתה כי היא מתכוונת להפר את החלטת הסיעה ולא  להצביע איתה בעד חוק המרכולים מהווה על כן עילה להפסקת חברותה של ח"כ השכל בליכוד. 

לאור האמור לעיל מבקש היועץ המשפטי של הליכוד, עו"ד אבי הלוי, מבית הדין של המפלגה לזמן את ח"כ השכל בהקדם עוד בטרם ההצבעה על הצעת החוק ולהורות על הפסקת חברותה בתנועה.

מבקר הליכוד, עו"ד שי גלילי מסר בתגובה: "נדהמתי לראות את כתב העתירה שהוגש מצד היועץ המשפטי למפלגה כנגד חברת הכנסת שרן השכל, שבגדרה התבקשה הרחקתה מחברותה במפלגה רק משום עמדתה ביחס להצעת חקיקה כזו או אחרת. מלבד העובדה, כי בית הדין של המפלגה מחק על הסף בעבר עתירות מסוג אלה, הרי שאף היועץ המשפטי עצמו קבע בכתבי תגובתו בעבר, כי לא ניתן כלל לעתור לבית הדין להרחקת חבר כנסת על בסיס דרך הצבעתו או התנהגותו במליאת הכנסת. בעתירה מספר 1335-16 אביעד ויסולי נ' משה (בוגי) יעלון, פסק בית הדין כדלקמן:  "הניסיון להיתלות בסעיף הסיוע למפלגה אחרת כקרש קפיצה להרחקת המשיב מן התנועה הוא מלאכותי בעליל וקלוש ביותר". 

"אם כל החלטה או פעולה שתוליד מחאה של "נפגע" כזה או אחר, תיכנס לקטגוריה של "סיוע ליריבים", קיימת סכנה מוחשית, שעד מהרה יישאר הליכוד ללא שרים ללא יו"ר כנסת ללא יו"ר סיעה ושאר בעלי הסמכות, באשר אמירות או מעשים שלהם, בתוקף תפקידם, תמיד עלולים לעורר רוגז ובעקבותיו מחאה שתסייע ליריבים ואזי על כולם תאיים חרב ההרחקה. הוא הדין באשר להחלטות המקדמות לכאורה את מצען של מפלגות אחרות. לו קיבלנו את העתירה על פי נימוק זה, ניתן על פי אותו היגון להרחיק חבר כנסת שפועל לחיזוק שמירת השבת בהיותו מקדם מדיניות המזוהה עם המפלגות הדתיות ואין לדבר תוחלת, והעיקר אין לו סוף. אשר על כן, אנו דוחים את העתירה באשר על פניה היא אינה מצביעה על עילת תביעה".