הושגה הסכמה: חוק המרכולים השנוי במחלוקת יעלה הלילה להצבעה במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. הקואליציה והאופוזיציה קיבלו את הצעתו של יועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון, שהדיון בחוק יימשך 10 שעות בלבד, ולא יהיה פיליבסטר כמו בחוק ההמלצות. מכיוון שהדיון בחוק יחל ב-16:30, ההצבעות עליו, שיימשכו שעתיים, יסתיימו רק לפנות בוקר. כמו במקרים דומים בעבר, חברי הכנסת קיבלו הוראה לא להתרחק מירושלים. 

מוקדם יותר היום עלה ספק האם החוק בכלל יובא להצבעה בשל חשש בקואליציה שהרוב שלה בסכנה, בין היתר בעקבות סירובן של ח"כ שרן השכל (הליכוד) וטלי פלוסקוב (כולנו) לתמוך בחוק, וכן בשל מותה של אמו של ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) שלא יגיע לכנסת. 

הסיכום שהושג פותר את הבעיה שהציבו חברי סיעת הבית היהודי בפני יו"ר הקואליציה, ח"כ דודי אמסלם, לארח שהוגיעו לא כי בכוונת כל הסיעה להגיע ללווייה, שתתקיים בכרמל.  

בקואליציה בונים, לעומת זאת, על בואם להצבעה של ח"כ יהודה גליק (ליכוד), שקם מהשבעה על אשתו יפה (יפי) גליק ז"ל, שהלכה לעולמה בשבוע שעבר, והשר דוד אזולאי (ש"ס). 

מוטי יוגב. צילום: פלאש 90
מוטי יוגב. צילום: פלאש 90


כזכור, אתמול בישיבת שרי הליכוד אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי חשוב להעביר את חוק המרכולים עוד השבוע, שכן ביום חמישי אמורה הממשלה לדון ולאשר את תקציב המדינה לשנת 2019.

דוברו של ח"כ יוגב, איתמר סגל, סיפר בגל"צ כי "אני מקווה שהממשלה תבין שהאבל מעל החוק, ותקיים קיזוזים. הוא הוסיף כי "ח"כ יוגב לא התייעץ עם רבנים לגבי הצבעתו, אך בשעות הקרובות נדע את התשובות לשאלות האלה". הלווייתה של אמו תתקיים היום ב-15:00 בבית העלמין חוף הכרמל.

על רקע ההתרחשויות האחרונות סביב החוק, טען בגל"צ יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון, כי "אם יש רוב של קול אחד בלבד החוק לא יגיע היום להצבעה". לדבריו, "צריך אומץ גדול מאוד מצד הקואליציה להעלות חוק כזה, שיש בו הרבה מאוד הסתייגויות וסעיפים. אנחנו מתכוונים להיות במלוא הכוח ולהיאבק על כל הסתייגות ולעשות הכל כדי החוק הזה לא יעלה".

הוא הוסיף כי "לא ביקשתי קיזוז מהקואליציה ולא ביקשתי מיוסי יונה להגיע מהשבעה. אני מאמין באלוהים ואני חושב שהוא לא רוצה את החוק הזה. הליכוד מתרפס בפני מפלגה שרוצה את חוק הזה כדי לסמן וי. אני לא יודע למטרת מה. תבינו את הרמז שהחוק הזה מיותר ופוגע בחברה הישראלית". 


ח"כ חסון. "אלוהים לא רוצה את החוק". צילום: פלאש 90
ח"כ חסון. "אלוהים לא רוצה את החוק". צילום: פלאש 90


מלבד זאת, הוא ציין כי "אין לי ציפיות מראש הממשלה - הוא ראש ממשלה חלש שנענה לכל מיני דרישות של חבריו בקואליציה כדי להבטיח את הישרדותו. נכון אין לנו רוב, אבל אנחנו יכולים למנוע את החוק באחידות ובעבודה משותפת של כל סיעות האופוזיציה. גם הדחייה שוב ושוב משיגה את התוצאה. כל שבוע שהחוק נדחה יותר ויותר רשויות מקומיות מקבלות החלטה בעצמן. בסוף בג"ץ הוא שיקבע איך תיראה השבת".

מנגד, השרה גילה גמליאל (ליכוד) אמרה הבוקר בגל"צ כי "אפשר לדחות את ההצבעה. אולי הדחייה תיתן מחשבה מחודשת למפלגות החרדיות שאולי יבינו כי מדובר בחוק לא טוב שהוא אינו טוב גם עבורן. לא צריכים חוקים של דת ומדינה שיוצרים אוירה לא טובה כמו בתקופת המאבקים בין חילוניים לדתיים של טומי לפיד".