שופטי בית הדין של הליכוד, עקיבא נוף, מיכאל קליינר ומיקי מזר, דנים בשעה זו בבקשה להרחקת ח"כ שרן השכל מהמפלגה בשל התנגדותה לחוק המרכולים, כפי שנחשף אתמול ב"מעריב אונליין". לקראת סוף הדיון טען השופט נוף כי "שמו את השכל מול כיתת יורים", והוסיף: "הפורום של בית המשפט הוא לא המקום לדון בזה. אריה דרעי לא במצב של להציב לנו אולטימטום".


לפני פתיחת הדיון, שאליו הגיעו מספר חברי מרכז על מנת להביע תמיכה בח"כית, אמר נשיא בית הדין מיכאל קליינר כי "נבדוק אם יש עילה להדיח חבר כנסת בגלל סרבנותו. יש חקיקה חדשה בליכוד, אבל קודם נשמע את הצדדים ואחר כך נקבל החלטה". 

עם כניסתה למקום, התקבלה השכל מתקבלת במחיאות כפיים, ואמרה כי היא "מאוד מקווה לטובת התנועה והדמוקרטיה שאמסלם ימשוך את העתירה". היא הוסיפה כי "מנסים להלך אימים. יש איתי ותיקים, נשים וצעירים מהליכוד שמאמינים בתנועה לאומית ליברלית. אני בכל מקרה אמנע בהצבעה על חוק המרכולים ולא יהלכו עליי אימים".

במהלך הדיון ביקשה השכל מהשופטים לדחות את העתירה, כשאמרה: "דחו את העתירה וגלגלו אותה מכל המדרגות או שתתנו לי מספיק זמן כדי להשיג ייעוץ משפטי הולם". היא הסבירה כי "יש חוק חסינות חברי כנסת שמאפשר לעבוד בלי שתהיה לי חרב מונפת מעל הראש, ולעשות החלטות שמטיבות עם התנועה הציבור והמדינה".

מנגד, היועץ המשפטי של הליכוד, אבי הלוי, טען כי "בשיטת הממשל בישראל הממשלות מורכבות מפסיפס של מפלגות והן תוצאה של פשרה מתמדת בין השותפים לקואליציה. השיטה מחייבת משמעת סיעתית של חברי הכנסת, שאם לא כן אף ממשלה קואליציונית לא תשרוד, השלטון לא יהיה יציב ולא אפקטיבי וזה מצב רעה למדינה ולאזרחים. המקרה שלנו הוא מקרה עם נסיבות מיוחדות שבו הצלחת הקואליציה בהצבעה הנוכחית תלויה ברוב דחוק ונפיץ".

לדבריו, "אין זה מתקבל על הדעת שבנסיבות כל כך מיוחדות, חבר כנסת של הליכוד יפר את מחויבותו למפלגה שהוא מייצג, למפלגה ששלחה אותו ויגרום להפלת הממשלה בראשות הליכוד או יגרום לתהליך שזאת תהיה תוצאתו. לממשלת הליכוד הנוכחית יש הישגים מרשימים בכל תחומי החיים ואין לאפשר לחבר כנסת בודד, לקטוע את העשייה טובה הזאת תוך הפרת משמעת סיעתית. יש בליכוד שיח דמוקרטי אמיתי שבמסגרתו מושמעות דעות שונות אבל כשצריכים להצביע על חברי הכנסת לגלות מחויבות למפלגה ששלחה אותם ולהצביע בעצם בעד היציבות של הממשלה".

כזכור, אתמול עתרו יו"ר הקואליציה, ח"כ דודי אמסלם, ותנועתו לבית הדין העליון של התנועה בדרישה להפסקת חברותה של השכל במפלגה בשל כוונתה שלא לתמוך, כאמור, בחוק, שאמור להיות מובא לאישור מליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית בהמשך היום.

השופטים בבית הדין. צילום: אבשלום ששוני
השופטים בבית הדין. צילום: אבשלום ששוני


העותרים סברו כי התנהגותה של הח"כית, שהודיעה כי אינה מתכוונת להצביע עם סיעת הליכוד בכנסת בקריאה שנייה ושלישית בעד ההצעה, ובכך מתכוונת להפר משמעת קואליציונית, מערערת את יציבותן של הקואליציה ושל הממשלה.

עוד נטען בעתירה כי "הצהרתה של השכל מהווה סיוע של ממש למפלגות המתחרות בליכוד ומפרה את החלטות סיעת הליכוד בכנסת. נסיבות אלה מהוות עילה להפסקת חברותה של ח"כ השכל בתנועת הליכוד בהתאם לחוקת המפלגה".

בעתירה מוסבר כי השכל התכוונה עוד במהלך הקריאה הטרומית להצביע נגד חוק המרכולים, אולם לאחר שיו"ר הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עמה והבהיר לה את משמעות ההצבעה היא הודיעה לו כי היא תצביע בעד הצעת החוק בקריאה טרומית, אולם בפועל היא לא הופיעה להצבעה.