ברוב של קול אחד, אישרה הבוקר (שלישי) הכנסת את חוק המרכולים השנוי במחלוקת. כצפוי, בקואליציה מברכים על אישור החוק, ומנגד, באופוזיציה תוקפים את ראש הממשלה נתניהו ואת הסיעות החרדיות. יו"ר הקואליציה, ח"כ דודי אמסלם אמר כי "אלה מסוג החוקים שאנו מחוייבים אליהם בהסכמים קואליציוניים, ועדיין השבת חשובה לנו לא פחות מלאחרים. אין צורך להיכנס לפאניקה - אחרי שהחוק הזה יעבור יראו שהוא לא ישנה דבר".


שר הפנים אריה דרעי אמר כי "אישור חוק המרכולים איננו 'ניצחון חרדי', הוא שמירה על הסטטוס קוו וניצחון הרוב הדומם במדינת ישראל, הרוצה בהמשך צביונה היהודי של המדינה ומעוניין לנוח ביום המנוחה 'כי היא מקור הברכה'".

ח"כ יעקב ליצמן בירך על החוק ואמר כי הוא מאפשר מניעת כרסום הסטטוס קוו בשמירת השבת. "החוק מבטא את עמדת רוב העם בישראל, הרואה בשבת את יום המנוחה הלאומי ובשבילו שמירת השבת מהווה ערך עליון לאורך הדורות. בניגוד להכפשות, חוק המרכולים אינו כופה דבר. הוא מחזק את צביונה היהודי של המדינה, תוך דאגה לזכויות אלפי עובדים שפרנסתם נפגעת".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) בירך על אישור החוק ואמר כי "רוב ההתנגדויות היו למטרות פוליטיות ואלקטורליות שאין ביניהן למהות החוק ולא כלום, החוק מונע כרסום מתמשך בקדושת השבת, החוק ימנע את המשך הפגיע בשבת". לדבריו, "ישראל ביתנו בהתנהלותם החלישו את שלטון הימין ומחזקים את השמאל - לא הייתה בעיה לגרומים שונים לפגוע בצביון היהודי, בדבר היחידי שיכול לחבר את עם ישראל, לפגוע בעובדים שיאלצו לצאת לעבודה ביום המנוחה שלהם וזאת לצורך מטרות פוליטיים ורווחים אלקטורליים".

גלאון הולכת לבג"ץ

יו"ר מרצ הגישה הבוקר עתירה לבג"ץ נגד חוק המרכולים בבקשה להוציא צו על תנאי שיורה על ביטול החוק, מכיוון שהוא משנה את הכללים הנוגעים לפתיחתם וסגירתם של עסקים בימי מנוחה. כמו כן מבקשת גלאון מבית המשפט להוציא צו ביניים שיתלה את תוקפו של התיקון לחוק עד שבית המשפט ידון בדחיפות בעתירה ויכריע בעניינה.

לדבריה, "מדובר בחקיקה נפסדת ובשיקולים זרים של מקח וממכר פוליטי, והכל לצורך היציבות הפוליטית של ממשלת נתניהו. חוק המרכולים פוגע פגיעה קשה בזכויות יסוד של הציבור, כשמאפשרים לשר הפנים שיקול דעת בלעדי לגבי סגירת עסקים בשבת".
 
בעתירה טוענת עו"ד הולץ-לכנר בשם גלאון, ש"החוק אינו חוקתי, שכן הוא פוגע באופן בלתי מידתית בזכויות היסוד של אזרחי ישראל לחירות, חופש דת וחופש מדת, המאפשר לשר בעל אורחות חיים דתיים לכפות אותן על הכלל".

גלאון מבקשת לפסול את החוק משום ש"הוא עומד בסתירה לחוקי היסוד שחוקקה הכנסת: הוראת חוק זו אינה חוקתית. היא פוגעת פגיעה קשה ובלתי מידתית בזכויות היסוד של האדם והאזרח בישראל לחירות, לחופש המצפון ולחופש מדת, המהווים זכויות יסוד מכוח הוראת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו".

חבר הכנסת עפר שלח מתח ביקורת העל ראש הממשלה, ואמר כי ח"כ "תמונת הלילה היא נתניהו מתרפס בפני ליצמן וגפני שיסכימו לוותר על שלוש מילים חסרות משמעות בחוק המרכולים, והם מסרבים. לא כי אכפת להם ש'מוצרי מטבח' יוחרגו מהחוק, אלא כי הם יודעים איך נראית תמונת ניצחון: ראש ממשלה מתחנף ומתחנן, ואדוניו אומרים לו 'לא'".



יו"ר ישראל ביתנו, שר הביטחון אביגדור ליברמן, שהתנגד לחוק המרכולים, אמר כי חבל שהחוק עבר. "לכפייה דתית אין שום קשר ליהדות או למסורת ישראל. חוק מן הסוג הזה במקום לקרב ליהדות רק מרחיק ממנה".
יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון אמר כי "הבוקר 58 חברי כנסת מהקואליציה הצביעו להרוס את השבת של כולנו. לצערי למרות המאבק הממושך של האופוזיציה, ישראל הפסידה והחוק הזה ירדוף את החברה הישראלית תקופה ארוכה מאוד. ‏יו"ר הקואליציה דודי אמסלם טוען שחוק המרכולים
לא ישנה דבר, הוא טועה - החוק הזה הוא רק אחד מרצף החוקים הרעילים שהאזרחים יזכרו בקלפי כאשר הם ישלחו את נתניהו וממשלתו הביתה. נבחרת המחנה הציוני תמשיך להיאבק ולנסות למנוע העברת חוקים שאין בהם אינטרס ציבורי".

ח"כ איציק שמולי, שההסתייגות שהגיש עברה במליאה ותקעה את הקואליציה לכמה שעות, אמר על החוק: "זה חוק רע שיביא להרחבת הכפייה הדתית ולקיטוב גדול יותר בעם. כל מטרתו היא שרידות הקואליציה במסגרת מכירת החיסול של הממלכתיות שמבצע הליכוד בשבועות האחרונים לשותפות הקואליציוניות שלו. אפשר רק לחלום שהקואליציה הרעה הזו תסתער באותה הנחישות ומוטיבציה על דוח העוני או על קצבאות הנכים והקשישים".

ח"כ שמולי התייחס גם לחוק שנוי במחלוקת נוסף, שעבר במליאת הכנסת - החוק שמאפשר למנות את יעקב ליצמן לסגן שר הבריאות: "חוק מביש אחד אחר משנהו. ממשיכה מכירת החיסול של הממלכתיות הישראלית וטובת הציבור עבור קומבינות פוליטיות עלובות שנועדו רק לשמר את הקואליציה. מכל הבעיות של מערכת הבריאות - חדרי המיון המפוצצים, ההתעללות בקשישים הסיעודיים והפיגור של מערכת הבריאות בפריפריה הכי דחוף עכשיו לקואליציה להביא לאישור את השוחד הפוליטי הזה לאישור במקום לטפל בבעיות שמטרידות את הציבור".

יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, אמר כי "תהליך ההצבעה על החוק משקף את מהותו: חוק מיותר, ומעוקר מתוכן, שתכליתו לפגוע במרקם היחסים הקהילתיים בכל עיר ועיר ובאוטונומיה של השלטון המקומי. מרכז השלטון המקומי ערוך ומוכן לפנות לערכאות המשפטיות כנגד כל ניסיון לפגוע ברשות כזאת או אחרת שתעביר חוק כנדרש ושלא יאושר על ידי משרד הפנים. את מרקם היחסים ואופי הערים במדינת ישראל יקבעו רק נבחרי השלטון המקומי ולא אף אחד אחר".