ביקורת חריפה מצד גורם אמריקאי בכיר על הרשות הפלסטינית. שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, כתב הבוקר (רביעי) בטוויטר, כי הסיבה שאין שלום בין ישראל לפלסטינים היא אשמת הפלסטינים עצמם. פרידמן התייחס בדבריו לפיגוע סמוך לחוות גלעד, בו נרצח אמש הרב רזיאל שבח על ידי מחבלים, וכתב: "אב ישראל לשישה נרצח בדם קר על ידי מחבלים פלסטינים. חמאס מהלל את הרוצחים, וחוקי הרשות הפלסטינית מבטיחים להם גמול כלכלי. אל תחפשו סיבות נוספות לכך שאין שלום. מתפלל למען משפחת שבח האבלה". 


בדבריו מכוון פרידמן לעבודה שרשות הפלסטינית, על פי חוק, משלמת למחבלים על פי חומרת העבירה אותה ביצעו. אתמול פרסם משרד הביטחון את מחירון הטרור, שעל פיו נקבע הסכום אותו מקבלים אותם אסירים ביטחוניים. במשרד הציגו את תזכיר החוק שנועד לקזז את התשלום שמעבירה הרשות לטרוריסטים מהכסף אותו מעבירה ישראל לרשות הפלסטינית כל שנה.



על פי נתוני הרשות הפלסטינית, בשנת 2017 שילמה הרשות לאסירים ואסירים משוחררים למעלה מ-550 מיליון שקלים, ולמשפחות מחבלים מתאבדים ולפצועים כ-687 מיליון שקלים. המדובר בכ-7% מתקציב הרשות הפלסטינית. עוד עולה מהנתונים, כי מחבל היושב בכלא הישראלי 5-3 שנים מקבל 2000 שקלים בחודש ואילו מחבל השפוט ל-35-20 שנים מקבל 10 אלפים שקלים בחודש עד סוף חייו. מחבל נשוי יקבל תוספת של 300 שקל בחודש ועוד 50 שקל בעבור כל ילד. אסיר מירושלים יקבל תוספת של 300 שקל בחודש ומחבל אזרח ישראל תוספת של 500 שקל. לשם המחשה השכר הממוצע באיוש עומד על קצת יותר מ-2000 שקלים בחודש.



דברי השגריר האמריקאי באים על הרקע הדיון בארצות הברית על חוק "טיילור פורס", על שמו של הצעיר האמריקאי שנרצח בפיגוע ביפו ב-8 במרץ 2016. החוק קובע כי הממשל יעצור את הסיוע הכספי לרשות הפלסטינית כל עוד היא מממנת את המחבלים ומשפחותיהם. 



ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) תקף בחריפות את דבריו של פרידמן ואמר: "פתאום השגריר פרידמן מזדעזע מהמוות? לא שמעתי אותו כשצלף הרג את אברהים אבו תריא קטוע הרגליים או כשהילד מוחמד תמימי נורה ונפצע בראשו? בגלל הצביעות הזו והמוסר הכפול הזה ובגלל עמדות הממשל של טראמפ הסכסוך נמשך והדם ממשיך להישפך".



ח״כ יוסף ג׳בארין תקף גם הוא ואמר כי ״השגריר האמריקאי מוכיח שוב שארה״ב היא צד בסכסוך ולא מתווך נייטראלי. הבעיה שהיא בצד הלא נכון. אין שלום באזור כי ממשלת נתניהו מתכחשת בריש גלי לזכות העם הפלסטיני להגדרה עצמית במדינה ריבונית לצד מדינת ישראל. האם השגריר באמת לא יודע שהכיבוש הנמשך יותר מחמשה עשורים הוא המקור לסכנות ולייאוש? מה התקווה שהוא מציע לפלסטינים - המשך הדיכוי והסבל על ידי שלילת קצבאות חברתיות שמצילות את המשפחות הפלסטיניות מרעב?".