המערכת הפוליטית במתח: לקראת אישורו הצפוי של תקציב המדינה לשנת 2019, טענה הבוקר (חמישי) שרת התרבות מירי רגב כי מבחינתה, היא מגיעה ל"דיון תקציבי סוער". בתוך כך, ראש הממשלה אמר בנושא, יממה בלבד לאחר ששר האוצר משה כחלון טען כי "אני ונתניהו כבר לא", כי "אני ושר אוצר ביחסים מצוינים ונעביר תקציב וחוק הסדרים מצוינים", והוסיף: "נעביר היום את התקציב, שיעבור בעוד חודשיים בקריאה שנייה ושלישית". 

בפתח ישיבת הממשלה בנושא אמר השר כחלון כי "מה שיש לי לומר לחברי השרים, אני יודע שיש מספר שרים שלא סיכמנו איתם". נתניהו ענה בתגובה "גם עם שר החוץ עדיין לא סיכמת", בעוד שהשרה רגב התפרצה ואמרה: "גם עם שרת התרבות יש בעיה". כחלון הגיב: "כל גוף צריך להתייעל וצריכים לקבל את זה ולהבין את זה, גם מדינה וגם משק בית צריכים להתייעל וזה מה שעשינו כדי לקיים את התקציב הזה. יש לנו לוחות זמנים מאוד מצומצמים כדי לאשר את התקציב".

נתניהו המשיך ואמר כי "ככל שנמשיך לדאוג לצמיחת הכלכלה כך יהיו לנו יותר הכנסות שנוכל להקדיש לצרכים אלה. אני חייב להגיד שישראל באופן עקבי משיגה את היעדים האלה, כמו גם הפחתת חוב-תוצר, שזה המספר הראשון שכולם מסתכלים עליו. אנחנו יורדים, השנה, ונחצה את ה-60% בעזרת השם. 

הדבר העיקרי: אין מדיניות חברתית בלי מדיניות כלכלית, אין מדיניות ביטחונית בלי מדיניות כלכלית. בלי מדיניות כלכלית לא ניתן לענות על צרכי החברה והביטחון. הממשלה הזאת באה לעבוד, והיא תמשיך לעבוד היטב ביחד עד סוף הקדנציה שלה – בנובמבר 2019.
 
עוד לפני הישיבה, הודיעו כחלון וליברמן, בהודעה משותפת, כי החליטו על יישום המתווה להעלאת תוספת הותק לקצבת זקנה שעליו סוכם עם כניסתה של ישראל ביתנו לממשלה, וכי הוא יוגדל בכ-600 מיליוני ש"ח כבר בשנת 2018. ההסכם יוחל רטרואקטיבית החל מחודש ינואר עם אישור תקציב המדינה לשנת 2019. 

בנוסף, בשנת 2019 יוקצו עוד כ- 300 מיליוני ש"ח נוספים, כך שסך התוספת תעמוד על כ-1.4 מיליארד ש"ח. עולים חדשים ונשים שעד היום לא קיבלו את מלוא תוספת הותק מקצבת הזקנה שלהם יקבלו תוספת של עד 50% לקצבאות הזקנה שלהם בחודש.

נתניהו במהלך הוועידה. צילום: לשכת רה"מ
נתניהו במהלך הוועידה. צילום: לשכת רה"מ



נתניהו נאם הבוקר גם בוועידת גלובס, שם דיבר בין היתר גם על התקציב הנוכחי: "אלך לממשלה על מנת להעביר תקציב. השר כחלון ואני עובדים מצוין ביחד ואנחנו נביא תקציב מצוין וחוק הסדרים מצוין. אנחנו נעביר את התקציב היום ובתוך חודשיים הוא יעבור בקריאה שנייה ושלישית. הדבר הזה נותן יציבות לחברה של מדינת ישראל".



בתוך כך, הוא התייחס גם לתקשורת, כשאמר: "אני רוצה לפתוח את שוק התקשורת, ואני לא חושב שצריך להשתלט עליה. זה מה שקורה במשטרים טוטליטריים. הכוונה שלי אף לא הייתה להשתלט על התקשורת". מלבד זאת הוא ציין כי "אין מדיניות חברתית בלי מדיניות כלכלית. אי אפשר להפריד בין השתיים. כשמישהו אומר שהוא חברתי - אני שואל מי משלם? העובדה היא שהחלש לא שורד.



"זו עובדה מצערת ואפילו אכזרית, אבל החלשים לא שורדים. עמים עתיקים בודדים שרדו, ובדרך כלל הם היו גדולים אז ונהיו גדולים בהמשך. שלוש מהתרבויות הגדולות בעולם, שתיים מהן - הודו וסין - הן תרבויות ענקיות. באזורנו היום אנחנו גם רואים את הדבר הזה - החלש לא שורד. מדינות נעלמות מעל פני האדמה, ולכן כדי להבטיח את עוצמתנו עלינו להיות חזקים ולטפח ארבע עוצמות - צבאית, כלכלית, מדינית ותרבותית".