שר הביטחון אביגדור ליברמן יצא הבוקר (שני) נגד דבריו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, שאמר אמש כי "עסקת המאה של טראמפ היא הסטירה של כל הזמנים", ואף סינן "שייחרב ביתך". בראיון בגל"צ טען השר כי "זה נאום חורבן הבית של אבו מאזן, שמסמן אובדן עשתונות, איבוד התמיכה של העולם הערבי המתון וכמובן ויתור על המשא ומתן".



"תסתכלו מה קורה בין אבו מאזן לעולם הערבי - האחרון אומר ליו"ר הרשות שהוא מעדיף לבחור בארה"ב על פניו", קבע ליברמן, שהסביר: "בכל פעם שמדברים איתו על האמת הוא לא מוכן לקבל אותה".



לדבריו, "אבו מאזן נהנה מהתמיכה הכספית של נשיא ארה"ב, ולכן אני תוהה באמת לגבי כל ההתנהלות שלו. הוא לא מבין שאין אלטרנטיבה לארה"ב - לא רק בשבילו ובשביל ישראל, אלא לכל העולם המתון. לכן, הוא רוצה ללכת לעימות עם ישראל במישור המדיני. הוא חושב שיש לו רוב אוטומטי בכל הגופים הבינלאומיים, ולכן הוא פונה אליהם, בניגוד לכל ההסכמות. בנוסף, גם בשטח הוא קורא לעימות, ואנחנו רואים את ההפגנות שמגיעים אליהן אנשים בשכר. אלה הפגנות שהוא מעודד ומוביל ונותן הוראות ישירות".



"מדובר בחיי אדם ובתהליכים שנמשכים שנים", הוסיף ליברמן. "התנהלות כזו, שהיא מאוד ילדותית, היא משהו בלתי אחראי. משהו עובר אליו, והשאלה היא - האם הוא באמת פרטנר? האם באמת אפשר לשמור איתו על איזושהי מערכת יחסים שתאפשר דו קיום מסוים ביהודה ושומרון (יו"ש) בין יהודים וערבים?".



אבו מאזן וטראמפ. משבר ביחסים. צילום: רויטרס
אבו מאזן וטראמפ. משבר ביחסים. צילום: רויטרס



לטענתו, "מה שצריך לעניין אותנו זה מדינה יהודית, ולא מדינה פלסטינית. אני חושב שכל פתרון דו-צדדי בינינו לבין הפלסטינים הוא פשוט אשליה. אין דבר כזה. הסכסוך שלנו לא עם הפלסטינים, אלא עם העולם הערבי כולו, ולכן כשמדברים על פתרון הוא צריך לכלול את מדינות ערב, ערביי ישראל והפלסטינים. רק הסדר תלת-מימדי יוכל להביא פתרונות ראויים למדינה היהודית. אחרת, כשנסיים עם הפלסטינים אנחנו נתחיל לריב עם איימן עודה. אני ראיתי גם חבר כנסת אחר שאמר שהוא מעדיף למות מאשר לשיר את התקווה".



בתוך כך, הוא הסביר גם כי "אנחנו פועלים בעזה עם אסטרטגיה מאוד ברורה, והדבר הראשון שאנחנו צריכים לקבל זה הסדר בנושא שבויים ונעדרים. לפני הסבר בנושא, כל שאר ההקלות יהיו בלתי מוסריות. אנחנו בהחלט מאפשרים לעזתים להחזיק את הראש מעל המים, אך ברגע שאנשי חמאס מסכנים את צינור החמצן העיקרי, בדמות מעבר כרם שלום, ולא נותנים לצלב האדום נגישות לשבויים ולנעדרים שלנו - לצפות שנתנהל כאילו שום דבר לא קיים.. במנהרה שהתגלתה אתמול השקיעו עשרות מיליוני שקלים".



בהתייחס לאירוע שהתרחש בדרום לבנון, בו פוצץ רכבו של פעיל חמאס אבו חמזה חמדאן, אמר השר: "תשמע, מנסים להדביק לנו כל פיצוץ במזרח התיכון. יש מאות פיצוצים והרוגים ולא צריך להתייחס לזה ברצינות. בסוף אם רוצים להפוך את עזה לסינגפור, הנוסחה היא ברורה - שיקום תמורת פירוז. ברגע שראשי חמאס יבינו שקודם כל צריך לדאוג לתושבים ברצועת עזה ולא להשמיד את מדינת ישראל, שום דבר לא יקרה".