הישג ליו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם. בעקבות מגעים שקטים שקיים בימים האחרונים הושגו הלילה שורה של סיכומים בין מרכיבי הקואליציה שהביאו לחיסול המשבר בין הליכוד לבית היהודי ויאפשרו את חידוש עבודת ועדת השרים לחקיקה, ששותקה בשבועיים האחרונים. על רקע המתיחות ששוררת בקואליציה בשבועות האחרונים, ומתוך חשש שהעימותים האחרונים בתוכה, לא יאפשרו להעביר בכנסת את תקציב המדינה, הגיע אמסלם לסיכום עם כל נציגי סיעות הקואליציה שקובע כי עד סוף מושב החורף ועד שתקציב 2019 לא יעבור בקריאה שנייה ושלישית, אף אחת מסיעות הקואליציה לא תקדם ולא תוביל חוקים חדשים ונפיצים. 
 
מדובר בחוקי דת ומדינה בעייתיים כדוגמת חוק המרכולים או חוקים שעוסקים במשטרה, כדוגמת החוק הצרפתי וחוק ההמלצות, ולא הצעות חוק אחרות שיוכלו לגרור לעימותים בתוך הקואליציה. בתקופה הזאת הקואליציה תתמקד אך ורק בתקציב המדינה או בחוקים שכבר החלו את דרכם ואינם חדשים. עוד הושגה הלילה הסכמה בין ח"כ יואב קיש (ליכוד) לבין ח"כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי) בנושא הצעת חוק חזקת הגיל הרך שבעקבותיה יתאפשר גם קידום "חוק אריאל", המעביר את אוניברסיטת אריאל תחת פיקוח המועצה להשכלה גבוהה בישראל.
 
כזכור, ח"כ קיש הגיש הצעת חוק המבקשת לבטל כליל את חזקת הגיל הרך, הקובעת כיום כי במקרה של גירושין בין בני זוג חזקת הגיל ניתנת לאם משמורת אוטומטית לילדים עד גיל 6 כאשר לאב נקבעים זמני שהות עם הילד. ח"כ שולי מועלם רפאלי הגישה לעומת זאת הצעת חוק שביקשה לקבוע כי חזקת הגיל הרך לא תבוטל אלא תצומצם עד לגיל 4. קיש התגמש והציע שהילדים יהיו בחזקת האם עד גיל שנתיים, אך ח"כ מועלם סרבה לתמוך בהצעה. בשל המחלוקת בין השניים, קיש, המכהן כיו"ר ועדת הכנסת, לא אפשר לקדם את חוק אוניברסיטת אריאל, החשוב לבית היהודי. בתגובה השביתו בנט ושקד את עבודת ועדת השרים לחקיקה והודיעו כי לא יקדמו חוקים של הליכוד.

 
הגיע להסכמה עם ח"כ מועלם. ח"כ קיש. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
על רקע המשבר, התפתח בשבוע שעבר עימות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט. בנט פנה לנתניהו בישיבת ראשי מפלגות הקואליציה ואמר: "זה חוק חשוב מאוד שצריך להעביר ואתם מעכבים אותו כבר שלושה שבועות. זה לא חוק סמלי". נתניהו השיב לו: "אל תטיף לי על אוניברסיטת אריאל, אנחנו בנינו אותה". בנט יצא מהישיבה וסיכם עם שרת המשפטים שקד על הפסקת עבודת ועדת השרים לחקיקה עד להודעה חדשה.
 
הלילה כאמור סיכמו ח"כ ומועלם על נוסחת פשרה שאומרת כי בהצעת החוק יוגדר האם הילד שיימסר למשמורת הוא "פעוט", כלומר מגיל 0 עד גיל 36 חודשים, כפי שהציעה היועצת המשפטית של הוועדה.
 
עוד ייכתב בהצעת החוק, כי שיקול ראשון במעלה יהיה רק טובת הילד והפרמטרים בהם צריך בית המשפט להתחשב יהיו בשני נוסחים. עוד הוחלט כי הצעת החוק תקודם לקריאה שנייה ושלישית רק בהסכמות. בעקבות הסיכום השניים פרסמו אמש הודעה בה נאמר: "מתוך אחריות ודאגה לטובת הילדים הגענו היום להסכמות בחוק חזקת גיל הרך. הורים הם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם וגם בשעה שמחליטים להתגרש חובה עליהם לשים את טובת הילד בראש מעייניהם ואת הצורך שלו והחובה של שניהם בקשר רציף עמו. אל לנו לאפשר שימוש בילדים כקלפי מיקוח ובחייהם שעוברים טלטלה חובה על הוריהם לשמור על יציבות".
 
מתוך הבנה זו אנו פועלים להוציא תחת ידינו חוק המיטיב עם ההורים והילדים. עשינו צעדים גדולים מאד בתהליך החקיקה לקריאה ראשונה  וכך נמשיך לפעול". יו"ר הוועדה לזכויות הילד ויוזמת התיקון לחוק חזקת הגיל הרך, ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו) אמרה בתגובה: "מברכת על הסיכומים בקואליציה, אשר משקפים את הצורך בביצוע רפורמה מקיפה בתחום ההורות המשותפת בישראל. בהקשר זה, להצעת החוק יש משמעות רבה בשינוי התפיסות החברתיות והמגדריות המיושנות והמקובעות שהיו קיימות עד כה. הורות משותפת ושיוויון בין ההורים צריכים להתקיים גם לאחר הגירושין, בראש ובראשונה לטובת הילדים שזקוקים לדמות אב גם אז, אבל גם לטובת אימהות שיוצאות לעבודה, מפתחות קריירה ושואפות להשתחרר מהכבלים ההיסטוריים, וכמובן גם לאבות".
 
כאמור, הסיכום בין השניים סלל את הדרך לחידוש עבודת ועדת השרים לחקיקה אך יאפשר כעת לבצע את השינויים בראשות ועדות הכנסת: ח"כ יואב קיש יעזוב כבר מחר את ראשות ועדת הכנסת לטובת ראשות ועדת הפנים שבראשה עמד עד כה יו"ר הקואליציה דוד אמסלם ואילו ח"כ מיקי זוהר, שעמד בראש הועדה לצדק חלוקתי, יתמנה מחר ליו"ר ועדת הכנסת.

ח"כ אמסלם יחליט במהלך היום מי יחליף את ח"כ זוהר בוועדה שבראשה עמד. יצוין עוד כי בעקבות אישור חוק התקציב בממשלה, החתים השר יריב לוין (ליכוד) את ראשי המפלגות על התחייבות כי לא יעלו דרישות כספיות חדשות עד אישור התקציב בקריאה שנייה ושלישית.

"לקחת את הקלטת גפני בפרופורציות"


יו"ר הקואליציה התייחס הבוקר בכאן ב' להקלטה של ח"כ משה גפני ואמר: "חוק המרכולים לא ישנה כלום. אף פיצוציה לא תיסגר ולא יהיה שום שינוי בפועל בשטח". אמסלם הוסיף: "דיברתי אתמול עם גפני. הוא בא לכנס בערב שבת אחרי התפילה. ישב עם פעילים ודיבר אתם על העשייה. לפעמים אנו מגזימים כדי להראות שעשינו דברים טובים. צריך לקחת את זה בפרופורציות. מה שאמר אריה דרעי כשר הפנים זאת האמת לאמיתה". 

הוא סיפר כי שאל את ח"כ גפני מי הקליט אותו בערב שבת ואמר: "אולי היה שם גוי. כשאתה מגיע לחוג בית עם 10 אנשים אתה מדבר איתם בחופשיות".