יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה) הגיב הבוקר (שלישי) להקלטה שפורסמה אמש באתר כיכר השבת, בה הוא נשמע אומר כי מאות הפקחים הקיימים במשרד הפנים ומטפלים במסתננים יאכפו גם את חוק המרכולים. "הופכים את המדינה הזו לרוסיה", אמר גפני היום בכנסת, "אני לא יכול לדבר עם הציבור שלי? מקליטים, מוציאים החוצה. חרדי עוד מוציא. התקשרו אלי כל העיתונאים ואמרתי להם שיחפשו את החברים שלהם. לא ידעתי שהחילונים כל כך פרימיטיביים. פשוט לא להאמין".

על רקע פרסום הקלטת גפני בנושא חוק המרכולים, אמרו במכון הישראלי לדמוקרטיה, כי אין כיום תשתית חוקית לאכיפה של פקחים ממשרד הפנים בנושא עבודה בשבת. ד"ר שוקי פרידמן, מנהל המרכז ללאום, דת ומדינה, הסביר כי חוק המרכולים לא שינה את המצב המשפטי בהיבט של אכיפת חוקי השבת ולא צפוי להתרחש כל שינוי דרמטי באכיפת חוקי השבת בשטח. "הסטטוס-קוו בנושא השבת כבר נשבר מזמן, והמשבר הנוכחי מוכיח שהגיעה העת להסדירו מחדש ולהתאימו לרוח התקופה".
כזכור, בהקלטה שפורסמה, גפני ביקש מהנוכחים שלא להוציא את הדברים החוצה משום שזה "יכול לעשות נזק - פתאום יתלבשו על זה". לדבריו, "הנושא של האכיפה בתוך חודשיים נכנס למסלול, והמסלול הזה הוא חיוני וחיובי. אם זה יסתיים אנחנו לא רק שומרים על הסטטוס קוו אלא גם מתקדמים בנושא השבת. יגיע שר פנים חילוני והוא לא יוכל לאשר חוק עזר כדי לפתוח מרכולים בשבת בגלל שיש לו מגבלות הוא צריך להוכיח שיש בזה צורך. טכנית שר פנים חילוני לא יכול במחי קולמוס לבטל או לאשר את חוק העזר. דיברנו על העניין הזה עם המשפטנים ואני מקווה שזה אכן יעמוד בזה. אני לא רוצה שיבוא שר פנים חילוני וישנה את החוק". 

גפני גם דיבר על כך שהקיצוץ המתוכנן בתקציב בוטל בכל מה שקשור לחרדים בוטל. "התקשר אליי ראש הממשלה בעשרה לשתיים בלילה ביום חמישי ואומר לי 'הרב גפני אני מבקש לעזור לנו להעביר את התקציב'. אמרתי לו, 'ראש הממשלה, מה אתה רוצה, שאני אסכים לקצץ בבתי הספר שלנו, בסמינרים?' והוא אמר 'אז מה אתה מציע?' 'אמרתי 'אני מציע שתחזירו את הקיצוץ חזרה עד השקל האחרון, אחרת זה לא יעבור' וכך היה, והתקציב עבר פה אחד שהתקציב של החרדים חוזר כולו". 

גפני גם התגאה בפתיחת מוסדות דת בכל הארץ: "אין היום מושב שאין בו בית כנסת. יש מקומות שיש שם מקוואות ושלא דרכה שם מעולם רגל של אדם חרדי. אנחנו נמצאים במקומות שיש לנו בתי ספר שלנו במקומות שלא ידענו שאנחנו יכולים להיכנס לשם. זה בקדימה ונהריה, עם 400 ו-450 תלמידים ותלמידות שאין להם שום דבר ולא היה להם בעבר שום קשר עם הציבור החרדי".