ג'ייסון גרינבלט, השליח המיוחד של הנשיא דונלד טראמפ למזרח התיכון, יגיע היום (רביעי) לישראל. ביקורו מגיע בצל המשבר בין ארצות הברית לרשות הפלסטינית ונאומו של אבו מאזן שתקף בחריפות את ממשל טראמפ. גרינבלט צפוי להיפגש עם דיפלומטים מרוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם, במסגרת מה שמכונה ה"קוורטט".



על פי גורמים אמריקנים, הפגישה בין הצדדים תעסוק בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים והעובדה כי כעת נותר משבר עמוק בין הרשות הפלסטינית לממשל האמריקני. גרינבלט צפוי להישאר בישראל עד להגעתו בשבוע הבא של סגן הנשיא מייק פנס לארץ.



ביקורו הקודם של גרינבלט בישראל היה בסוף ספטמבר, אז הוא הגיע בשליחות טראמפ בניסיון "להמשיך במסלול השלום". עוד נמסר אז מגורמים רשמיים בבית הלבן כי פגישותיו של גרינבלט מהוות "חלק מדיונים שקטים ומתמידים על השלום". גרינבלט היהודי המשיך לאחר הפגישות הרשמיות לטיול פרטי עם משפחתו במהלך חג הסוכות.

הגעתו של גרינבלט הגיעה אז על רקע פרסומים על תכנית השלום של טראמפ לפיה יהיו גבולות הדרגתיים למדינה פלסטינית, כאשר סוגיית הפליטים תידחה. כעת, מגיע השליח על רקע הנאום התוקפני וחסר התקדים של אבו מאזן כלפי טראמפ השבוע, בו אמר לו יו"ר הרשות הפלסטינית "ייחרב ביתך". יו"ר הרשות הפלסטינית דיבר ביום ראשון בכינוס הוועד המרכזי של אש"ף הנערך ברמאללה. את נאומו ייחד אבו מאזן להכרה האמריקאית בירושלים ואמר כי "ירושלים היא הבירה הנצחית שלנו. יהיה מה שיהיה. אנחנו אומרים לטראמפ: לא נקבל את התוכנית שלך. עסקת המאה הפכה לסטירת כל הזמנים". בנוסף לכך, רק אמש החליטה ארצות הברית לקצץ בחצי מהתקציב הניתן לסוכנות הפליטים הפלסטינים אונר"א.