ועדת החינוך של הכנסת אישרה היום (רביעי) לקריאה ראשונה, בתום דיון סוער וטעון, שתי גרסאות לתיקון לחוק חזקת הגיל הרך שיזמו ח"כ יואב קיש (ליכוד) וח"כ שולי מועלם רפאלי (יש עתיד). על פי סיכום שהושג שלשום בהנהלת הקואליציה, הוועדה אמורה הייתה לאשר את שתי הצעות החוק לקריאה ראשונה, תוך התחייבות שהחוק לא יקודם לקריאה שנייה ושלישית בלי הסכמה של כל מרכיבי הקואליציה.



אלא שלקראת ההצבעה היום בוועדת החינוך התברר לח"כ מועלם רפאלי שח"כ קיש הוסיף לנוסח ההצעה שהוא הגיש סעיף הקובע כי אחד הקריטריונים לקביעת המשמורת על ילד לאחר גירושין, יהיה "איתנותו הכלכלית של כל אחד מההורים ויכולתו להעניק ביטחון כלכלי לקטין תוך החשבות במידת השתכרותו בשניים שקדמו לפירוד".



הסעיף עורר את חמתה של ח"כ שולי מועלם שאמרה בזעם: "עשיתם תרגיל, הפעלתם אלימות כדי שאני אעביר קודם את הסעיפים שלי ואז כתבתם את הסעיפים המזעזעים האלה. ברור שמי שטיפל שנתיים קודם לא יילקח בחשבון ורק יילקח בחשבון האיתנות הכלכלית". לדבריה "המסר להורים הוא שאם אתה עני אתה לא יכול להיות הורה - כלומר הורות נקנית בכסף. הדבר הזה לא יעבור לעולם. אתם לא רואים את טובת הילד. אתם שיקרתם אותי והתנהלתם באלימות ובריונות. ברור לחלוטין שאין הסכמה על הגיל ולא תהיה. נקבע שהצעת החוק לא תתקדם בלי הסכמות. הגענו לסוף".



ח"כ יואב קיש. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ח"כ יואב קיש. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



בסביבתו של קיש טענו שהסעיף הבעייתי בא כתגובה לסעיף בהצעת החוק של ח"כ מועלם רפאלי בו נאמר כי "בית המשפט לא יביא בחשבון את אופן הטיפול ומידת הטיפול שהעניקו ההורים לקטין בשנתיים שקדמו לפירוד".



"ממחיש את האבסורד"


יו"ר הועדה לזכויות הילד, ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו) אמרה בהקשר זה כי "כל מה שיש הוא תוצאה של פשרה. לסעיף של איתנות כלכלית אין מקום בהצעת החוק. הסעיפים שהוסיף ח"כ קיש הגיעו אתמול בלילה כדי להמחיש את האבסורד שבנוסח אותו מציעה ח"כ מועלם רפאלי".



ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני) אמרה: "בזמן האחרון מחוקקים רק בקואליציה ומי שלא – לא מיוצג. טובת הילדה והילד וזכותם של אבות להורות הם דברים שאני נאבקת עליהם. הצעתי ליואב לחתום על הצעת חוק המטפלת בכל הקריטריונים - הוא סירב". לטענתה, "קיש רוצה להחשיב את המצב הכלכלי, כולל ההשתכרות שנתיים לפני הפרידה, כאשר לפי נשים משתכרות 40 אחוז פחות".



ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) אמרה בהתרגשות: "זאת אחת הסוגיות המורכבות והרגישות בה כולנו חווינו אלימות. מעולם לא חווינו הכפשה והחפצה כמו שחווינו סביב החוק הזה, סעיפים דרקוניים שנכתבו. אסור שהחוק הזה יעבור, גם לא בקריאה הראשונה".



גם ח"כ רחל עזריה (כולנו) הביעה התנגדות נמרצת לסעיף שיזם ח"כ קיש ואמרה: "אנחנו דנים פה בחוק שנוגע לילדים רכים, ואתם מרגישים מגניבים שעשיתם פה חסמב"ה חסמב"ה. הכנסתם בפעם הראשונה בתולדות המדינה סעיף שמקשר בן איתנות כלכלית להורות. התגלתה ערוותכם. הילדים לא מעניינים אתכם, כל מה שאתם רוצים זה להראות שדפקתם והראיתם לנשים מה זה".



ח"כ שולי מועלם רפאלי. צילום: מרק ישראל סלם
ח"כ שולי מועלם רפאלי. צילום: מרק ישראל סלם



"מזעזע אותי לחשוב על היום שבו רק לאנשים עם איתנות כלכלית ועושר כלכלי תהיה הזכות לגדל ילדים. החוק הזה מנוגד לכל מה שהיהדות הייתה אי פעם וכל מה שמייצגת מדינת ישראל", הוסיפה ח"כ עזריה.



כשנראה היה שהדיון עומד בפני פיצוץ ניסה יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) להרגיע את הרוחות ואמר: "יש הסכמה שהחוק לא יקודם ללא הסכמה של כל סיעות הקואליציה ולכן אין סיכוי שיגיעו להסכמה אי פעם. טובת הילד לא נמצאת במקום אחד, יש דעה לכאן ולכאן. לא אחד בריון והשני נאור".



וכך, תוך קריאות "בושה, בושה", שהשמיעה ח"כ מועלם רפאלי, אישרה ועדת החינוך את שני הנוסחים לקריאה ראשונה, כולל הסעיפים השנויים במחלוקת.


בתום ההצבעה אמרה חברת הכנסת: "זעקות הקוזאק הנגזל שנשמעו הן לעג לרש. מי שטובת הילדים מול עיניו אמור לפעול בניקיון ובשקיפות ולא בתחבולות ותרגילים פוליטיים. גם הניסיון להכניס לנוסח החוק סעיף נוראי המאפשר קניית הורות בכסף לא יקודם. ההתנהלות שהייתה עד כה לא תחזור על עצמה. במידה וההסכמים יופרו, החוק לא יקודם".