לאחר הדיווחים על כך שהודו ביטלה את רכישת טילי "הספייק" מישראל, בעסקה ששווייה מוערך בכחצי מיליארד דולר, הודיע היום (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו, במהלך ביקורו במדינה, כי "ממשלת הודו הודיעה לנו שעסקת טילי הספייק חזרה למסלול". 



"ביום הזה אני גאה להיות ישראלי ואני גאה להיות ראש ממשלת ישראל. אנחנו נפעמים מהדרך המדהימה שבה נתקבלנו על ידי ראש ממשלת הודו ועל ידי אזרחי הודו. זה מחמם את הלב לראות רבבות, אולי מאות אלפים של אזרחים, כולל ילדים, עומדים ברחובות ומריעים למדינת ישראל".



הוא הוסיף כי "בעקבות שיחות שהיו לי עם חברי, ראש הממשלה נרנדרה מודי, ממשלת הודו הודיעה לנו שהיא מחזירה את עסקת הספייק למסלול. זה מאוד חשוב ויהיו עוד הרבה עסקאות".



לפני האישור הרשמי טען רה"מ כי "חזרנו להכשיר את העסקה", וציין כי "הכיוונים חיוביים מאוד". לדבריו, "הדברים ידונו תוך כדי, יש עוד תהליך. לפני שבאנו לכאן זה ירד מהשולחן ובביקור הנוכחי החזרנו את זה לשולחן". 



כזכור, בחודש נובמבר האחרון דווח בתקשורת ההודית כי הודו ביטלה עסקת טילים בשווי מיליוני דולרים עם ישראל. לפי הדיווח, ממשלת הודו חזרה בה מההחלטה שקיבלה מ-2014, לרכוש מהרשות לפיתוח אמצעי לחימה (רפא"ל) טילים נגד טנקים מסוג "ספייק", כאשר במקום הרכישה, ממשלתו של נרנדרה מודי החליטה לפתח טילים נגד טנקים באופן עצמאי.



ניו דלהי החליטה לרכוש את טילי ה"ספייק" ב-2014, ובחרה בהצעה של רפא"ל על פני הצעה יריבה מארה"ב לרכוש טילים מסוג "ג'אבלין". לפי העסקה, הודו הייתה אמורה לרכוש לפחות 8,000 טילי "ספייק" ולמעלה מ-300 משגרים בעסקה בשווי למעלה מ-500 מיליון דולר. רפא"ל הקימה מפעל ייצור טילים בתת היבשת יחד עם שותפתה ההודית.



קבלת הפנים לזוג נתניהו. צילום: אבי אוחין, לע"מ
קבלת הפנים לזוג נתניהו. צילום: אבי אוחין, לע"מ



לפני מספר חודשים, חתמה התעשייה האווירית על עסקה בשווי 630 מיליון דולר עם החברה הממשלתית ההודית "באראט אלקטרוניקה", לפיה תספק להודו את הגרסה הימית של מערכת ההגנה האווירית "ברק 8" עבור ארבע ספינות צי. כעת, כאמור, נראה כי ישנו מפנה בעלילה. 



קבלת פנים מרשימה באחמדאבאד



בני הזוג נתניהו נחתו הבוקר במדינת גוג'ראט, שם קיבל את פניהם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, ובעיר אחמדאבאד נערכה לכבודם קבלת פנים מרשימה, כאשר במסגרתה עשרות אלפי תושבים עמדו ברחובות ונופפו בדגלי ישראל והודו.



בנוסף, נתלו מאות שלטים עם תמונותיהם של ראשי הממשלות ונכתב בעברית "ברוכים הבאים לאמדאבאד". מלבד זאת, נערכו מופעים ברחובות עם ריקודים מסורתיים ותזמורות מיוחדות. יש לציין כי לגוג'ראט חשיבות רבה בהיסטוריה של הודו, כאשר רה"מ מודי כיהן כראש מדינת גוג'ראט במשך שנים רבות.



שלטים שהוצבו ברחובות אחמדאבאד לרגל הביקור. צילום: אבי אוחיון, לע"מ
שלטים שהוצבו ברחובות אחמדאבאד לרגל הביקור. צילום: אבי אוחיון, לע"מ



יובל רותם מנכ"ל משרד החוץ, אמר כי "זו קבלת פנים חסרת תקדים. בכל שנותיי במשרד החוץ לא ראיתי קבלת פנים מרשימה, מיוחדת ועם כמות כזו של משתתפים. התושבים יצאו לרחובות לכבד ולהריע לראשי הממשלה וליחסים בין המדינות".



במהלך הביקור ראשי הממשלות נפגשו עם יזמים הודים צעירים שהציגו מיזמים חדשניים במסגרת תערוכה מיוחדת שהקימו לכבוד ראש הממשלה. נתניהו העניק תעודות ל-18 סטרטאפים הודים וראש ממשלת הודו העניק תעודות ל-18 סטרטאפים ישראלים.