המחלוקת בין משרדי הרווחה והאוצר סביב נוסח הצעת החוק הממשלתית לפתרון משבר הנכים, הנמשכת כבר כחודשיים ללא הכרעה, לא נפתרה גם היום (רביעי), בישיבת ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בה השתתפו שר הרווחה והעבודה, חיים כץ (הליכוד), ומנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, וניתן לומר כי המשבר אף החריף. בדיון סוער שהתקיים בוועדה האשימו השר כץ ואנשיו את פקידי האוצר ברמאות ושר הרווחה אף איים לעזוב את הדיון.



"האוצר רגיל לסכם דבר אחד ולעשות אחרת. אם בחוק לא תהיה הצמדה של קצבת הנכות לשכר הממוצע במשק (צעד למניעת שחיקת הקצבאות שהובטח לארגוני הנכים על ידי האוצר), אני לא אהיה פה", הדגיש השר כץ, שהגיע להציג בוועדה את נוסח הצעת החוק שהוכן במשרדו. הנוסח המדובר מעגן הן את הצמדת הקצבאות והן את שני מיליארד השקלים הנוספים, נוסף על שני המיליארד שאמורים להיות מועברים לקצבאות הנכים עוד השנה, לשלוש השנים הבאות.



כץ הופתע לגלות שמנכ"ל האוצר הגיש במקביל לוועדה דווקא את הנוסח שאינו כולל את עיגון ההבטחות הללו בחוק. "אני מבקש לעזוב את הדיון משום שאיני מרגיש טוב עם תזכיר החוק שהוצג על ידי האוצר", ביקש שר הרווחה מיו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), שהפציר בו להישאר להמשך הדיון, אשר עלה לטונים גבוהים מאוד, בשל חילופי האשמות בין כץ לבאב"ד וצעקות שהטיחו ארגוני הנכים במנכ"ל האוצר.



באב"ד מצידו הדגיש כי "שתי פעימות להגדלת הקצבה יינתנו בשנים 2020 ו-2021, והם אינם כלולים בהצעת החוק, זאת מכיוון שאנחנו לא יודעים איך ייראה התקציב בשנים האלה, ואנחנו פועלים על פי הנומרטור (נוסחת תקציב המדינה המחייבת את האוצר למצוא מקור תקציבי ברור לכל הוצאה חריגה בתקציב)".



שי באב"ד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
שי באב"ד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בנוסף הוא טען כלפי השר כץ כי "אם רוצים להחליט משהו אחר, יש לחזור לממשלה ולבקש. חבל שאתה לא מגלה אחריות של שר". כץ השיב לו: "זה מכיוון שאני לא שותף לרמייה" בהתכוונו לרמיית הנכים שהאוצר הבטיח להם כבר לפני שלושה חודשים לעגן את כל ההסכמות בחוק.



התקווה היחידה לנכים הגיעה מכיוונו של יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף, גם הוא כמו באב"ד איש אמונו של שר האוצר כחלון וחבר מפלגתו. "אני מתחייב שההצמדה לשכר הממוצע במשק והסכומים הכוללים שנקבעו יישמרו. הוועדה וחברי הכנסת הם לא חותמת גומי של אף אחד, יש לנו את הסמכות לשנות ולתקן הצעות חוק המונחות בפנינו". השר כץ, בצעד יוצא דופן, העלה בדיון את האפשרות שמשרדו ידחוף את החקיקה הפרטית של חברי האופוזיציה במקום לתמוך בהצעת האוצר.



שלושה שבועות אחרי שהנכים היו אמורים לקבל כבר את התוספת הראשונה לקצבת הנכות כשסוף המשבר לא נראה באופק, תתכנס הוועדה לדיון נוסף ביום ראשון הקרוב כשהממשלה עדיין לא מצליחה להתכנס סביב נוסח מוסכם של הצעת חוק אפילו לקריאה ראשונה וכששר האוצר כחלון וראש הממשלה נתניהו אינם מתערבים כדי לשים קץ למשבר.



גם אלכס פרידמן, יו''ר ''נכה לא חצי בן אדם'', ארגון שהלך יד ביד עם השר כחלון והיה הדוחף העיקרי למתווה הפשרה עם הממשלה (פריסת תוספת הקצבה על ארבע שנים), והקים עליו את מרבית שאר ארגוני הנכים, התייאש משר האוצר ואנשיו: "שר האוצר 'החברתי' שלח היום את שליחו במטרה לקטוע את הדיון ובעצם אמר לציבור הנכים, תמשיכו לחכות. המצוקה הקשה של 350 אלף נכים קשים, מסתבר שפשוט אינה מעניינת את כחלון ואנשיו, 'נטו בזיון'".