אחרי שביקורו נדחה בעקבות הכרזת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על הכרה בירושלים כבירת ישראל, החל אתמול סגן הנשיא מייק פנס את ביקורו במזרח התיכון. פנס נחת במצרים עם פתיחת מסעו המדיני, שכולל, לצד ביקור בישראל, פגישות עם נשיא מצרים עבד־אל פתח א־סיסי בקהיר ועם מלך ירדן עבדאללה בעמאן.



לאחר פגישתו עם נשיא מצרים אמר פנס כי הם שוחחו על השלום במזרח התיכון וההחלטה של ארה"ב להכיר בירושלים כבירת ישראל. "הדגשנו שוב את מה שטראמפ אמר בעבר, שאנחנו מחויבים לסטטוס קוו סביב המקומות הקדושים בירושלים", אמר סגן הנשיא.



פנס, שנחשב לאחד הגורמים המשפיעים ביותר על מדיניות החוץ האמריקאית בכלל ועל היחס לישראל בפרט, ייפגש מחר בבוקר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ולאחר מכן הוא צפוי לנאום בכנסת. מחר בערב יסעד פנס במעון ראש הממשלה, ושם גם יינתנו הצהרות משותפות, ולמחרת יבקר בכותל המערבי. טרם הוחלט האם פנס ילווה בבכיר ישראל או שמא הביקור בכותל יוגדר כפרטי, כפי שהוגדר ביקורו של טראמפ במקום. פנס עדיין עומד על דעתו לקיים ברחבת הכותל מסיבת עיתונאים בזמן ביקורו במקום. עם זאת, יש גורמים בישראל שפועלים לשנות זאת, בראשם רב הכותל שמואל רבינוביץ'. בהמשך ייפגש סגן הנשיא עם נשיא המדינה ראובן ריבלין ויבקר ביד בשם ובערב ימריא בחזרה לארה"ב.



יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה, שב והודיע אתמול שחברי סיעתו יחרימו את נאום פנס בכנסת. "נשאלתי אם יש שינוי בעמדה לגבי ביקור פנס. מדובר באדם מסוכן בעל חזון משיחי שכולל את חורבן האזור כולו, שמגיע בשליחותו של אדם מסוכן אף יותר, פירומן פוליטי, גזען ומיזוגן שאסור שיהיה מתווה דרך באזורנו. הרשימה המשותפת כולה תחרים את נאומו במליאה", כתב ח"כ עודה בטוויטר.



איימן עודה. צילום: מרק ישראל סלם



בתגובה פנה סגן השר ד"ר מייקל אורן (כולנו) לוועדת האתיקה של הכנסת כדי לנקוט צעדים משמעתיים הכוללים השעייה כנגד עודה. "לא ייתכן שחבר כנסת יבזה אורח כבוד של הכנסת. יתרה מכך, לא ייתכן שהוא גם יתבטא כך כנגד מנהיג אחת המעצמות החזקות. ארה"ב היא בת בריתנו ועלינו לשמור על זה כך למען ביטחון ישראל. הסיוע הנדיב שהיא מעניקה לישראל תורם לביטחון של כלל התושבים במדינה - ללא קשר ללאום או לדת. לכן על ועדת האתיקה לנקוט צעדים חמורים ביותר כנגד יו"ר הסיעה בעקבות דבריו", אמר ח"כ אורן. במקביל, משטרת ישראל השלימה את ההכנות האחרונות לקראת ביקור פנס. המבצע, שבו ייקחו חלק אלפי שוטרים ומתנדבים, נקרא "מגן כחול 2".



בתוך כך, המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS פרסם מחקר, שלפיו 71% מהישראלים חושבים כי מערכת היחסים בין ישראל לארה"ב השתפרה בשנה האחרונה, מאז נכנס טראמפ לבית הלבן. כמו כן, 55% סבורים כי ממשל טראמפ יוכל לקדם מהלך מדיני משמעותי באזור. על השאלה האם במסגרת הסדר שיביא לסיום הסכסוך עם הפלסטינים ישראל צריכה להחזיר את השכונות הערביות במזרח ירושלים, 51% מהיהודים השיבו בחיוב. זאת לעומת סקרים בשנתיים האחרונות, שבהם רק כ־40% מהנשאלים היהודים סברו כי ישראל צריכה להחזיר את השכונות הפלסטיניות בירושלים.