לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו אישר כי ישראל התנצלה בפני ירדן על תקרית הירי בשגרירות בעמאן, בה נהרגו שני אזרחי הממלכה על ידי מאבטח ישראלי, מתברר הבוקר (ראשון) כי ישראל לא תעמיד לדין את איש האבטחה זיו, כפי שדרשה ממשלת ירדן, כך לפי מקורות ישראלים שצוטטו ברויטרס. לפי הדיווח, משרד החוץ והשב"כ יחקרו בעצמם את התנהלותו במהלך האירוע, וישתפו את הירדנים בתוצאות התחקיר.



הדיווח מתפרסם שלושה ימים לאחר שלשכת ראש הממשלה אישרה, כחצי שנה לאחר האירוע בשגרירות ברמת עמון, כי הושגו הסכמות עם ירדן. "ישראל וירדן הגיעו להסכמה בעקבות האירועים בשגרירות ירדן בתאריך 23 ביולי 2017 ובאירוע בו נהרג השופט הירדני בתאריך 10 במרץ 2014. שגרירות ישראל בירדן תשוב לפעילות מלאה באופן מידי. הרשויות המוסמכות בישראל ימשיכו בבדיקת החומרים שנאספו ביחס לאירוע ביולי 2017, וצפויות להגיע להחלטה בשבועות הקרובים. ישראל מייחסת חשיבות רבה ליחסים האסטרטגיים עם ירדן והמדינות תפעלנה לקידום שיתוף הפעולה ביניהן ולחיזוק הסכם השלום".



בתוך כך, אתמול מקורות ירדנים, המקורבים למשפחות ההרוגים בשגרירות ישראל בעמאן, מסרו לעיתון "אל-ראד" כי ממשלת ישראל שילמה חמישה מיליון דולר למשפחות ג'ואודה וחמארנה, שקרוביהם נהרגו בתקרית הירי בשגרירות ירדן ביולי האחרון ולמשפחת השופט ראיד א-זעייתר, שנורה למוות במעבר אלנבי במרץ 2014 – 1.65 מיליון דולר בממוצע לכל משפחה. המקורות מסרו, כי ממשלת ירדן קיבלה את סכום הפיצויים והעבירה אותו למשפחות ההרוגים, שקיבלו את הפיצוי והבעת החרטה של ממשלת ישראל.



שגרירות ישראל בירדן. צילום: ג'קי חוגי
שגרירות ישראל בירדן. צילום: ג'קי חוגי



העיתון הדגיש שעם קבלת האיגרת ממשרד החוץ הישראלי ותשלום הפיצויים, הושגו התנאים הירדנים לחזרת צוות השגרירות לרבת עמון. על פי הדיווח, ממשלת ישראל התחייבה בנוסף להתחיל בהליכים משפטיים נגד המאבטח בשגרירות שהיה מעורב בתקרית, ובכך מילאה אחר התנאי השני של ממשלת ירדן. הירי בשני הירדנים הביא להפגנות זעם ברחבי הממלכה, ולמשבר הדיפלומטי החמור ביותר בין שתי המדינות, מאז נחתם הסכם השלום.



כזכור, רק לפני כשבועיים, משרד החוץ הירדני הודיע כי השגרירות הישראלית בירדן תישאר סגורה עד להעמדתו לדין של מאבטח הנציגות הישראלית בעמאן שהרג שני פלסטינים, וזאת למרות הדיווחים על נכונות ישראלית להחליף את השגרירה הנוכחית עינת שלאין.



דובר משרד החוץ, מוחמד אל-כאיד, התייחס לנושא ואמר כי "עמדת ירדן ברורה בסוגיה זו. שגרירות ישראל עדיין סגורה ותישאר כך עד שישראל תתחייב להעמיד לדין את מי שירה למוות בשני הירדנים, ותתנצל בפני ירדן על הפשע".



אל כאעד טען עוד כי "ירדן עומדת על זכותה להעמיד לדין את 'הרוצח' על פי ההסכמים הבינלאומיים" והוסיף כי הירדנים "עומדים על כך שיש לחשוף את האמת בקשר לאירועים בשגרירות מאחר ומדובר בהרג על רקע פלילי". בירדן ציינו כי משרד החוץ כבר מסר לממשלת ישראל באמצעים דיפלומטיים את תיק חקירת התקרית ודרישה להעמיד לדין את המאבטח על פי סעיף 31 להסכם וינה". ואולם, כעת, כך על פי הדיווח, נראה שירדן הסכימה לחזור בה.



המלך עבדאללה: "מזרח ירושלים היא בירת פלסטין"



מלך ירדן עבדאללה נפגש היום עם סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס, שאמור להגיע בהמשך היום לישראל. לאחר פגישתם סיפר המלך כי במהלך השיחה בין השניים הוא הביע את דאגתו מכך שהחלטת ארה"ב להכיר בירושלים כבירת ישראל לא יכולה להיות חלק מפתרון כולל לסכסוך הישראל-פלסטיני.



לדבריו, "הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא מקור בעל פוטנציאל לגרימת אי יציבות במזרח התיכון". לכן, "יש צורך בפתרון שתי מדינות לשני עמים, על בסיס קווי 1967, כשמזרח ירושלים היא בירת פלסטין".