לאחר שנחת אמש בישראל, אך לא קיים אירועים רשמיים, החל היום (שני) סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס בסדרה של פגישות במסגרת הלו"ז העמוס. במהלך הפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר סגן הנשיא למארחו, כי זה "כבוד גדול להיות בירושלים, בירת ישראל", כשהוא מכוון להכרה של הנשיא דונלד טראמפ בירושלים כבירת ישראל. עוד אמר פנס, כי הוא מלא תקווה ש"אנחנו בפתחו של עידן חדש של דיונים חדשים במטרה להשיג שלום ישראלי-פלסטיני".  


קבלת פנים לפנס בלשכת רה"מ

ראש הממשלה אמר בתגובה: "אדוני סגן הנשיא, הייתה לי הזכות במשך השנים לעמוד כאן ולקבל את פניהם של מאות מנהיגים ולקבל את פניהם בבירת ישראל, ירושלים. זאת הפעם הראשונה שאני כאן ובה שנינו יכולים לומר את שלוש המילים הללו – בירת ישראל, ירושלים". 


"אני רוצה להודות לנשיא טראמפ ולך על ההצהרה ההיסטורית הזאת שאני יודע שתמכת בה ודגלת בה. אני מצפה לדון איתך, כפי שהתחלנו, כיצד להמשיך ולחזק את הברית המופלאה בינינו. היא מעולם לא הייתה חזקה יותר, וכיצד לקדם את השלום והביטחון באזורנו, שהוא יעדנו המשותף. אני מקבל את פניך, ידיד יקר, בירושלים. ברוך הבא", הוסיף נתניהו.


בהמשך היום צפוי להגיע פנס למשכן הכנסת, שם הוא ישתתף בטקס הנחת זר בגלעד לזכר חללי מערכות ישראל, ובשעה 14:00 ינאם במליאה. בשעה 20:00 ייפגשו בני הזוג פנס עם בני הזוג נתניהו לסעודה במעון הרשמי בירושלים. בשל אילוצי זמן, לא ייפגש עם נציגי האופוזיציה כנהוג.



הרחובות שייחסמו לפרקי זמן קצרים ולסירוגין בעקבות הביקור יהיו: פלומר, זבוטינסקי, הנשיא, האר"י, עזה, ניות, הרצוג, שניאור זלמן, בורלא, שד' המוזיאונים, צומת המנהלה, וייז, צומת השעון - הכנסת, בלפור. הרחובות שייחסמו ביום שלישי, משעות הבוקר ועד אחר הצהריים, הם פלומר, ז׳בוטינסקי, הנשיא, האר"י, עזה, הרצוג, זלמן שניאור, בזק, שמואל בייט, הרצל, ציר הזיכרון, דוד רמז, הכלביה, מעלה השלום, שער האשפות, דרך העופל, דרך חברון, הזז, בן צבי, שז"ר, ויצמן, בן גוריון, גינות סחרוב. המשטרה קוראת לנהגים להתעדכן במצב הכבישים באמצעות אפליקציית וויז.



אירוע שיעיב על ביקורו של פנס הוא החרמתו על ידי חברי הרשימה המשותפת, שאף שוקלים לצאת ממליאת הכנסת בצעקות בתחילת נאומו של סגן הנשיא. גורמים ברשימה המשותפת סבורים כי מהלך זה יעורר הדים בינלאומיים, שכן נאום סגן הנשיא יועבר בשידור חי ברחבי העולם. יו”ר הרשימה המשותפת ח”כ איימן עודה הסביר אתמול כי המפלגה תחרים את נאום פנס במליאה “גם בגלל העמדות של הנשיא טראמפ, שהוכיח כבר שנשיאותו רק תרחיק את ישראל ופלסטין מהאפשרות להגיע לפשרה היסטורית צודקת. אך גם בגלל עמדותיו של פנס עצמו, שבא לאזור בשביל לקדם סדר יום משיחי ומסוכן שכל אדם התומך בשלום צריך להתנגד לו”.



"הגיע לקדם סדר יום משיחי ומסוכן", איימן עודה, צילום: מרק ישראל סלם
"הגיע לקדם סדר יום משיחי ומסוכן", איימן עודה, צילום: מרק ישראל סלם



הח"כים הערבים הפריעו לנאום קמרון, בבית היהודי לנאום נשיא הפרלמנט האירופי



נתניהו גינה אתמול בישיבת הממשלה את כוונת ח”כ עודה וחבריו להחרים את נאום פנס ואמר: “אני רואה זאת כחרפה שחברי כנסת מתכוונים להחרים את הביקור החשוב הזה בכנסת ואפילו מבקשים להפריע לו. אנחנו כולנו נהיה שם ונחלוק לסגן הנשיא פנס את הכבוד הגדול והראוי לו”. בכנסת חוששים מפני מראות שליוו בעבר נאומים דומים של ראשי מדינה וראשי פרלמנטים מחו”ל במליאה. כך למשל, במרץ 2014 הפריעו ח”כים ערבים לנאומו בכנסת של ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון ונטשו את האולם.



חודש קודם לכן התחוללה מהומה במהלך נאומו של נשיא הפרלמנט האירופי מרטין שולץ במליאה. חברי הבית היהודי ושרים יצאו מהמליאה במחאה על נאום פרו פלסטיני שנשא, תוך שהם קוראים קריאות ביניים. כשלושה שבועות קודם לכן הפריעו ח”כים ערבים לנאומו של ראש ממשלת קנדה, סטיבן הרפר, ואחמד טיבי אף הוסיף על כך יציאה הפגנתית מהמליאה.



אולם המליאה צפוי להיות היום מלא מפה אל פה בכ־800 מוזמנים ובראשם נשיא המדינה ראובן ריבלין, חברי סגל א’, ופמליה גדולה של סגן נשיא ארה”ב שמגיע בלווית רעייתו וכן עשרות עיתונאים המסקרים את הבית הלבן. אתמול הושלמו ההכנות לקראת הביקור וברחבת המשכן הונפו דגלי ארה"ב. לפני פנס ינאמו יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין, נתניהו ויו”ר האופוזיציה יצחק הרצוג.



הלו"ז המלא של סגן הנשיא להיום: 



10:00-12:20 - ביקור במשרד ראש הממשלה.



10:00-10:15 - טקס קבלת פנים רשמי



10:15-10:45 - פגישה מצומצמת בלשכת ראש הממשלה



10:45-12:00 - פגישת של ראש הממשלה, בנימין נתניהו וסגן נשיא ארה"ב מייק פנס.



13:30 - טקס קבלת פנים במשכן הכנסת, הנחת זר וחתימה בספר האורחים באולם שגאל. בנוסף צפויה להתקיים ישיבה מיוחדת של הכנסת, במעמד נשיא המדינה ואורחים. פנס יתקבל על-ידי יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין ורעייתו.



20:00 - סגן הנשיא ורעייתו יתארחו בארוחת ערב משותפת עם ראש הממשלה ורעייתו, הגב' שרה נתניהו במעון ראש הממשלה.