יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, העורך ביקור מדיני בבריסל, קרא היום (שני) לשרי החוץ של האיחוד האירופי להכיר במדינה פלסטינית. "הכרה כזו לא תפגע במשא ומתן לשלום", אמר בפגישה עם השרים. כמו כן, יו"ר הרשות חזר בו מהתבטאויותיו במהלך כינוס ועידת אש"ף במוקטעה שברמאללה, ואמר שהפלסטינים מחויבים להסכמים עם ישראל, אך דורשים שגם היא תמלא את חלקה בהם.



"אנו רואים באיחוד האירופאי שותף אמיתי בתהליך המדיני", אמר אבו מאזן בפני 28 שרי החוץ של האיחוד. "הדרך לשלום עוברת במשא ומתן בחסות בינלאומית, ואנו קוראים למדינות האיחוד להכיר במדינת פלסטין. זהו לא מכשול בפני השלום".



לדברי אבו מאזן, "בנינו את המוסדות שלנו וברצוננו לשמור על המוסדות בכל הכח, עד שנגיע לפתרון שתי המדינות – מדינת פלסטין ומדינת ישראל, שחיות אחת ליד השניה בביטחון וביציבות".



יו"ר הרשות ביקש גם ליישם את החלטות מועצת הביטחון והאו"ם הקשורות בסוגיה הפלסטינית: "ישנן החלטות רבות של האו"ם ומועצת הביטחון, שאנו מעוניינים שייושמו בשטח, ולא יהיו ניירות בארכיון האו"ם".



מוגריני. צילום: רויטרס
מוגריני. צילום: רויטרס



ביום רביעי שעבר אמר אבו מאזן, בנאום שנשא בכינוס מוסד אל-אזהר בקהיר, בירת מצרים, כי ירושלים היא המפתח לשלום או למלחמה. הוא הוסיף כי על נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לבחור בין שתי האופציות.



שרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני אמרה לאחר הפגישה עם יו"ר הרשות: "אני רוצה לאשרר מחדש לנשיא מחמוד עבאס את המחויבות העמוקה של האיחוד האירופי לפתרון שתי המדינות, עם ירושלים כבירה משותפת". היא הדגישה כי על הצדדים "לדבר ולפעול בחוכמה, עם מידה של אחריות". מוגריני אמרה עוד, כי "ירושלים היא בירתן הן של ישראל והן של פלסטין".



כזכור, תשע מדינות אירופאיות הכירו במדינה הפלסטינית ביניהן שוודיה. אמש בסוף השבוע פורסם בחדשות 10 כי גם סלובניה שוקלת להכיר במדינה הפלסטינית, וב-31 בינואר התקיים בפרלמנט דיון בנושא. מנגד, האיחוד האירופי, על כל 28 מדינותיו, טרם הכיר בפלסטין, זאת מתוך התפיסה כי הכרה שכזאת צריכה להתקיים כחלק ממשרד ונתן בין הצדדים. שרי החוץ דנו גם באפשרות להגדיל את הסיוע לרשות הפלסטינית זאת לאור ההחלטה האמריקנית להשהות חצי מהסכום אותו היא מעבירה לסוכנות אונר"א.