ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, מוסרים הצהרה משותפת הערב (שני) בבית רה"מ בירושלים. במסגרתה, אמר נתניהו לפנס כי "מהיום שאני מכיר אותך אני יודע שאתה ידיד אמת של ישראל". פנס מצידו, ציין שיבקר בכותל המערבי והודה לרה"מ: "כשאתה המנהיג בישראל, אני בטוח שהימים הטובים עוד לפנינו".



"סגן הנשיא פנס שרה, ואני רוצים שוב לקבל אתכם ולברך אתכם לקראת הגעתכם לירושלים", אמר נתניהו בפתח דבריו. "מהיום שהכרתי אותך אני יודע שאתה ידיד אמת. אני זוכר בשנת 2009 שהגעתי לוושינגטון ואתה דיברת בכזו בהירות בתמיכה בכיוון שאני מוביל את ישראל ואני לעולם לא אשכח את זה".



לדבריו, "הופתעתי שיש לך תמונה של הרגע הזה אצלך במשכנך בוושינגטון. אני רוצה שוב להביע את הערכתנו לנשיא טראמפ ולך לכבוד ההחלטה להכיר בירושלים כבירתנו ואני ורצה לברך אותך על הנאום היוצא דופן וראית את האנשים קמים להריע לך במהלך הנאום".



רה"מ הוסיף כי "מוקדם יותר היום דיברנו על האתגרים המשותפים האתגר העיקרי מגיע מאיראן. הרודנים באיראן מפיצים מיליארדים של דולרים כדי לייצר טרור במזרח התיכון אני רוצה לברך אותך על כך שאתה עומד לצד העם האיראני ואילו המדינות באירופה שתקו שתיקה מביכה. המשטר האיראני יום אחד ייפול והעם האיראני יזכה לחופש ואז הם יזכרו מי עמד איתם ומי עמד עם הרודנים שלהם. אתה בצד הנכון של ההיסטוריה".



נתניהו פנס מוקדם יותר. צילום: חיים צח, לע"מ
נתניהו פנס מוקדם יותר. צילום: חיים צח, לע"מ



"איראן קוראת מוות לאמריקה ומוות לישראל ולכן אסור לאפשר להם להגיע לנשק גרעיני", המשיך נתניהו. "זו ההזדמנות לתקן את הכשלים של ההסכם הרע עם איראן ישראל תתמוך בכל מקרה בעמדתו של הנשיא במידה ויפרוש מההסכם. או שתתקנו את זה או שתצאו מהעסקה".



סגן נשיא ארה"ב הודה לרה"מ על דבריו החמים, ואמר כי "אנחנו ניצבים ביחד מול האתגרים. לפני שנעזוב אני וקרן נלך ליד ושם ונתפלל בכותל המערבי - זה הטיול הרביעי שלנו בארץ הקדושה, ותמיד שאנחנו כאן האמונה שלנו באלוהים מתחזקת, כמו גם האמונה שלנו בעם הישראלי".



"אני חייב לומר שאני עוזב כאן עם ביטחון, כשהנשיא טראמפ בבית הלבן ואתה המנהיג בישראל, שהימים הטובים ביותר הם לפנינו", הוסיף פנס.



פנס בכנסת: "השגרירות תעבור לירושלים עד סוף 2019"


מוקדם יותר, נאם פנס בכנסת והצהיר כי "שגרירות ארה"ב תעבור מת"א לירושלים עד סוף שנת 2019". עם תחילת נאומו הניפו הח"כים הערבים כרזות של אל אקצה עליהן נכתב כי ירושלים המזרחית היא בירת פלסטין. מיד לאחר מכן הסתערו עליהם הסדרנים והרחיקו אותם בכוח מהמליאה.



"אני נרגש לנאום בפני הכנסת, סגן הנשיא הראשון שמקבל את הכבוד, כאן בירושלים, בירת מדינת ישראל", אמר פנס בנאומו, והוסיף: "הודות למנהיגותו של נשיא, הברית בין שתי המדינות מעולם לא הייתה חזקה יותר והידידות בין העמים לא הייתה עמוקה יותר".



הוא ציין גם כי "אני כאן להעביר מסר פשוט מלב האומה האמריקאית: אמריקה עומדת לצד ישראל. אנחנו עומדים לצד ישראל כי המטרה שלכם הם הערכים שלנו והמאבק שלכם הוא שלנו. אנחנו עומדים לצד ישראל כי זה מה שהאמריקאים תמיד עשו".



המהומה בכנסת. צילום: גיל יוחנן, פול
המהומה בכנסת. צילום: גיל יוחנן, פול



מלבד זאת, הוא פנה לפלסטינים בבקשה לחזור לשולחן המו"מ: "אנחנו מעודדים את הפלסטינים לחזור לשולחן המו"מ. אפשר להגיע לשלום רק באמצעות דיאלוג. אנחנו מבינים ששלום דורש פשרה, אבל היו בטוחים שארה"ב לעולם לא תתפשר על ביטחונה של ישראל", אמר, "כל הסכם שלום צריך להבטיח שישראל תוכל להגן על עצמה בעצמה. יש כאלה שמאמינים שהעולם אינו יכול להשתנות ושתהיה לנו אלימות ושלא נוכל להלחם בכך. אבל הנשיא טראמפ לא מאמין בזה. אני לא מאמין בזה וגם אתם לא מאמינים בזה".



"אני עומד פה בעיר ששמה ירושלים", הוסיף, "אני יודע ששלום הוא אפשרי כי ההיסטוריה עשתה את המאמצים להביא שלום בעבר. ביומים האחרונים הייתי במצרים וירדן. שתי מדינות שלישראל יש איתן שלום. אני דיברתי עם המלך עבדאללה וא-סיסי ועל הגבורה של אלה שקדמו להם והביאו לשלום. המנהיגים האלה מוכיחים כל יום שהאמון יכול להיות מציאות".