מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית, בתום דיון סוער, שתי הצעות חוק דומות של  חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ושל ח"כ ענת ברקו (הליכוד) המאפשרות למשטרה לעכב גופות של מחבלים כל עוד לא יובטח שהלוויותיהם לא יהפכו למפגן תמיכה המוני. על פי הצעות החוק, למפקד משטרת מחוז תינתן סמכות להורות על קביעת תנאים שרק בהתקיימם, תתאפשר העברת גופת מפגע שביצע מעשה טרור לקבורה, אם לטעמו קיים חשש שיתבצע מעשה טרור, תתרחש פגיעה בביטחון הנפש או יתפרסמו דברי תמיכה בטרור, כל זאת בזיקה ללוויה או לקבורה של המפגע.

בדברי ההסבר נכתב: "בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה הולכת וגוברת, שבמסגרתה לאחר ביצוע פיגוע טרור, מתבצעים גילויי תמיכה, אהדה, עידוד או הזדהות עם מעשה הטרור, עם המפגע, הארגון שאליו השתייך או האידיאולוגיה הרצחנית שבשמה ביצע את מעשה הטרור. במיוחד, ניתן לכך ביטוי במהלך טקסי הקבורה של אותם מפגעים. לא אחת אירעו מקרים שבהם הונפו כרזות, נשמעו קריאות ונישאו נאומים המביעים תמיכה בפיגוע שבוצע או הקוראים לביצועם של מעשי טרור נוספים".
בהציגו את הצעת החוק אמר ח"כ סמוטריץ': "זו הצעה שלא הייתה צריכה לבוא לעולם. במשך השנים היה ברור שיש סמכות למשטרת ישראל לעכב אצלה גופות מחבלים, גם למטרות הפעלת לחץ ושחרור שבויים שלנו אבל בעיקר כדי להמשיך ולהילחם בטרור ולמנוע את האבסורד שבו הלוויה כזו הופכת למשא מפאר ומרומם את אותו רוצח נתעב ובאופן טבעי מלווה בהסתה. למרות הסעיף בחוק ולמרות השכל הישר, למרבה הצער בג"ץ קבע שהוא איננו מוכן להסתפק בהסמכה כללית ודורש הסמכה ספציפית. אז היום אנחנו קובעים סמכות ברורה". 

"מפארים רוצחים". סמוטריץ'. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"מפארים רוצחים". סמוטריץ'. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ח"כ ברקו אמרה כי "הצורך בחוק זה עלה באופן ברור לאחר פולחן השנאה שראינו באום אל פחם בטקס קבורת המפגעים, שבצעו את הפיגוע בהר הבית בו נרצחו שני שוטרינו, סיתאווי ושנאן ז״ל. החוק יאפשר למפקד המחוז הרלוונטי במשטרה לקבוע את ההסדרים ללוויות של מפגעים ובכך למנוע הפרות סדר, הסתה והזדהות עם מעשי טרור. כמו כן החוק ייתן מענה לפסיקת בג"ץ לקבוע בחוק סמכות מפורשת לתנאי טקס הקבורה".

"למי שיש מכסה שיסגור את הג'ורה" 
השר לביטחון פנים גלעד ארדן שהשיב בשם הממשלה, הביע תמיכה בהצעת החוק ומתח בדבריו ביקורת על בג"ץ: "לולא הפרשנות השגויה של בג"ץ לחוק ולהיגיון הכללי, הצעות החוק הללו לא היו צריכות להגיע בכלל לכנסת. "אנחנו סובלים כבר עשרות שנים מפיגועי טרור, בשנים האחרונות יש גל חדש של מפגעים בודדים, חלק מרכזי מהעניין ע"פ כל חוות הדעת של גופי הביטחון זה הכבוד והתהילה שאותם מחבלים בזויים זוכים לה בחברה הפלסטינית. מי מאיתנו חוץ משופטי בג"ץ לא מבין שהלוויה גדולה מרובת משתתפים עושה כבוד כזה? ", שאל.
"ההנחיות שלי היו שלא לשחרר גופות להלוויות המוניות למחבלים ושצריך לקבוע תנאים. השיטה הזו עבדה טוב מאוד עד אותה הלוויה בזויה של תושבי אום אל פאחם שבאו ללוות את המחבלים מהר הבית. ברגע שבג"ץ קבע לפי פרשנותו המוזרה לאפשר את ההלוויה, בניגוד לעמדת המשטרה, נפרצו כל הגבולות. מאז כבר יותר מחולייה אחת באום אל פאחם נעצרה ע"י השב"כ שהם קיבלו את ההשראה באותה לוויה", הוסיף ארדן. 
במהלך הדיון התנהלו חילופי דברי חריפים בין ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) לבין ח"כ ברקו וח"כ אורן חזן. "החוק הזה הוא פופוליסטי והוא עוד אצבע בעין של בג"ץ", אמר חאג' יחיא. "בחוק הזה אומרים במפורש שרוצים סחר בגופות לצורכי מיקוח. יש בית משפט עליון, או שאתם מאמינים לו או שתמשיכו לעלות עליו עם D-9. בית המשפט אמר שצריך לקבור. החוק הזה הזוי, כבוד המת זה לקבור אותו לפי כל הדתות ולא משנה מה הוא עשה". 
כשח"כ ברקו קראה לעברו קריאות ביניים ענה לה ח"כ חאג' יחיא "תשתקי". ח"כ ברקו התלוננה בפני יושבת ראש הישיבה על כך שהוא קילל אותה. "לא נכון. לא אמרתי לך תסתמי את הפה. אמרתי תשתקי" הסביר חה"כ. בשלב זה התערב בוויכוח ח"כ אורן חזן שקרא גם הוא קריאות ביניים לעבר חאג' יחיא. "תסתום את הפה. תשתוק", השיב חאג' יחיא. "כשג'ורה נפתחת זה מפגע סביבתי. למי שיש מכסה שיסגור את הג'ורה". 
ח"כ חזן השיב: "אתה הביוב בעצמך". ח"כ ברקו: "הכלבים נובחים והשיירה עוברת". שתי הצעות החוק אושרו ברוב של 2 תומכים 21 מתנגדים ו 3 נמנעים. בין התומכים גם חברי כנסת מהמחנה הציוני ויש עתיד.