ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ייפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב-29 בינואר, כך אישר היום (חמישי) משרד ראש הממשלה בירושלים. סוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה כי דובר הקרמלין מסר שהפגישה תיערך בבירה הרוסית מוסקבה. נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ייפגשו הערב במהלך הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס שוויץ. זאת תהיה פגישתם הראשונה של השניים מאז הכריז הנשיא האמריקאי על הכרתו בירושלים, והפגישה תיערך פחות משבוע אחרי שסגנו של טראמפ, מייק פנס, ביקר בישראל בביקור ידידותי, ואף נאם בכנסת.


השניים צפויים לדבר על נושאים אזוריים כגון הסכם הגרעין עם איראן, השפעתה של הרפובליקה האסלאמית על שכנותיה וההתבססות שלה בגבול הצפון, ועל המגעים עם הפלסטינים, וזאת למרות הנתק בין הרש"פ לבין ישראל וארה"ב. הפגישה צפוייה להיות חיובית לא פחות מקודמותיה, והשניים צפויים בעיקר להסכים. 

נתניהו ומקרון, צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
נתניהו ומקרון, צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ


מקרןו: "צריך למנוע התגרענות איראנית, מעוניין לסייע בתהליך השלום"

גם אתמול ניצל נתניהו את הוועידה הבינלאומית, ונפגש עם בכירים מרחבי העולם. בין השאר שוחח ראש הממשלה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. השניים עסקו באריכות בנושא איראן והתנהלותה במזרח התיכון. ראש הממשלה התייחס להסכם הגרעין והכשלים הקיימים בו לפי דעתו, ולצורך למנוע את התגרענות איראן. "השותפות בינינו חשובה גם לביטחונה של אירופה", אמר נתניהו. "אני מעוניין ללוות ולסייע לתהליך השלום", אמר מקרון, "הפילוסופיה שלנו מאוד ברורה: הכרה בשתי מדינות כשירושלים תהיה הבירה של שני הצדדים, וגבולות מוכרים בהתאם לכללים הבינלאומיים".

לפני כן, נשיא רואנדה פול קגאמה, על רקע הסערה סביב גירוש מסתננים מישראל אל המדינה האפריקאית. ראש הממשלה בירך את הנשיא קגאמה לרגל כניסתו לתפקיד יו"ר האיחוד האפריקני. נתניהו הסכים עם הנשיא קגאמה בכל הנוגע לסוגיית המסתננים כי יש לקבל רק תהליך העומד בדרישות הדין הבינלאומי. השניים דנו במגוון נושאים נוספים, כולל הרחבת שיתוף הפעולה בין המדינות.

בנוסך לכך, נפגש נתניהו קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. לאחר הפגישה אמר נתניהו לכתבים כי "הייתה פגישה חשובה, דיברנו כמובן על הסכם הגרעין עם איראן. אמרתי שלהערכתי האופציה היחידה הקיימת כרגע היא להכניס תיקונים אמיתיים ולא קוסמטיים שימנעו את ההתגרענות של איראן, שאחרת היא מובטחת על ידי ההסכם כפי שהוא" כזכור, להבדיל מנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, האיחוד האירופי ובראש גרמניה של הקנצלרית מרקל, חושב כי יש להמשיך ולקיים את ההסכם כפי שנחתם בשנת 2015.