לא היה "יחרב ביתך":המלך עבדאללה דיבר היום (חמישי) בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, ונמנע מלהצטרף לקו התוקפני אותו מנסה להוביל יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס מאז הכרזת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שהוא מכיר בירושלים בבירת ישראל. המלך גם דחה את הדרישה הפלסטינית לנתק את ארה"ב מתהליך השלום, ואמר כי לא יהיה שלום ללא ארצות הברית. 



"לא יהיה הסדר שלום בלי ארצות הברית" אמר המלך במהלך ראיון שנערך באירוע היוקרתי, בו משתתפים מנהיגים רבים מרחבי העולם - ביניהם גם טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו. המלך עבדאללה התייחס גם לתוכנית השלום עליה מדבר טראמפ ואמר כי אין בכוונתו לשפוט אותה כל עוד הוא לא ראה אותה בפועל. עם זאת, הביע המלך את חששותיו שהתוכנית לא תהיה משתלמת לפלסטינים ואמר כי אין ביכולתו לדמיין פתרון של מדינה אחת שיהיה מוסכם על שני הצדדים, וכי "פתרון שתי המדינות שאני מדמיין הוא לא הפתרון שהאמריקאים רואים לנגד עיניהם".



תוכנית לא מאוזנת? דונלד טראמפ ונתניהו, צילום: מרק ישראל סלם
תוכנית לא מאוזנת? דונלד טראמפ ונתניהו, צילום: מרק ישראל סלם



"ירושלים יכולה להיות עיר נהדרת, או פתח לאלימות חסרת תקדים"



בנוגע מעמד ירושלים, אמר עבדאללה כי נושא העיר "צריך להיפתר במסגרת הפתרון הכולל בין ישראל לפלסטינים". המלך הסביר כי תוצאת מעבר השגרירות האמריקאית לארצות הברית תיקבע לפי איך שייראה העתיד של העיר, וכי "ירושלים יכולה להיות עיר נהדרת, או שהיא יכולה להתדרדר לאלימות כפי שלא ראינו כמוה.



אתמול אמר עבדאללה ל"מעריב" כי אחרי משבר השגרירות וסערת ירושלים הוא מעדיף לראות את חצי הכוס המלאה ביחסים עם ישראל ובתרומתם לקידום תהליך השלום. עבדאללה אמר כי "חידוש המשא ומתן תלוי ברצון הטוב שיפגינו הצדדים, למרות ההצהרה על ירושלים". עוד הוא אמר כי הוא "מעדיף להישאר אופטימי". שר החוץ של סעודיה, עאדל אל-ג'ובר, אמר למעריב כי "יש להמתין ליוזמה האמריקאית" וכי "אם יהיו בה מרכיבים שיתקבלו על דעת הצדדים, אפשר יהיה לחדש את המשא ומתן למרות המשבר הנוכחי סביב הצהרת הנשיא טראמפ".