סקר חדש ומקיף שנערך בקרב הפלסטינים והישראלים בעקבות הצהרת טראמפ על הכרה בירושלים כבירת ישראל, מצביע על עליה בתמיכה בקרב הפלסטינים בתמיכה במאבק המזוין. הסקר הנוכחי מראה שהפלסטינים מתרחקים מתמיכתם בהסכם שלום ומפגינים נטייה גוברת לטובת יציאה למאבק חמוש. גם הממצא הזה נובע כנראה מההצהרה של הנשיא האמריקאי בנושא הבירה. בקרב הישראלים, קבוצת התומכים בהסכם שלום ממשיכה להיות הגדולה ביותר, אולם הממצאים מראים ירידה קלה בתמיכה בשלום ועלייה דומה בנטייה לאלימות. 
כפי שצוין לעיל, חלק מהראיונות עם הישראלים התקיימו אחרי הכרזת טראמפ ובמהלך תקופה של מתח ועימותים גוברים בין פלסטינים לישראלים. בהינתן ארבע אפשרויות כתשובה לשאלה: מה הדבר הבא שצריך לקרות, רק 26% מהפלסטינים, לעומת 45% ביוני האחרון, אמרו שצריכים להגיע להסכם שלום, ואילו 38%, לעומת 21% בסקר הקודם, בחרו באפשרות של מאבק חמוש.

אבו מאזן ונתניהו. צילום: AFP
אבו מאזן ונתניהו. צילום: AFP
 הפסימיות בקרב הפלסטינים בכל הנוגע להסכם שלום אפשרי, מתחזקת כאשר בוחנים את פתרון 'שני העמים'. 60% מהפלסטינים, ומחצית מהישראלים שנשאלו, כלל אינם חושבים שפתרון זה עדיין רלוונטי. 

בקרב שני הצדדים, רואים בהרחבת ההתנחלויות מצב בלתי הפיך ומציינים אותו כאחראי עיקרי לחוסר התקווה. נדמה כי התמיכה הגבוהה ביותר בפתרון המרכזי שהשמאל הציע בשנות ה90', נמצאת בקרב ערביי ישראל, התומכים באופן נחרץ ובאופן כמעט אחיד (מעל 83%). הנתונים הלא מעודדים מתחזקים עוד יותר, כאשר בוחנים את חוסר האמון ששני הצדדים מביעים האחד בשני, ומעלים תמונה של חשדנות וספקנות גוברת (פחות מחמישית מהיהודים הישראלים סומכים על הפלסטינים, ורק 9% מהפלסטינים סומכים על היהודים הישראלים).
בסקר הוצגה לנשאלים חבילה של 9 הנקודות להסכם שלום, המבוססת על סיבובים קודמים של משא ומתן. התוכנית כוללת הקמת מדינה פלסטינית מפורזת, נסיגה ישראלית לקווי 67', חילופי שטחים שווים, איחוד משפחות בישראל של 100 אלף פליטים פלסטינים, ירושלים המערבית כבירת ישראל וירושלים המזרחית כבירת פלסטין (העיר העתיקה מחולקת בין שני הצדדים) וקץ הסכסוך והתביעות. התמיכה בקרב הפלסטינים ירדה ב־6% ‌לעומת יוני 2017, בעוד התמיכה בקרב היהודים הישראלים נשארה כמעט בלי שינוי.

הסקר התפרסם היום מטעם מרכז תמי שטיינמץ למחקרי שלום באוניברסיטת תל אביב ומטעם המרכז הפלסטיני למדיניות ולמחקרים ברמאללה, במימון האיחוד האירופי, משרד הנציגות ההולנדית ברמאללה ומשרד תוכנית הפיתוח של האו״ם בשם משרד הנציגות היפנית ברמאללה. המחקר כלל מדגמים מורחבים של מתנחלים ושל ערביי ישראל.