במערכת הפוליטית זועמים על החלטת ממשלת פולין לחוקק חוק שמטיל עונש מאסר על מי שיטיל עליה אחריות לשואה. במסגרת זו, יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, תקף היום (שבת) בחריפות את השגרירות הפולנית בחשבון הטוויטר שלו, שלא נותרה חייבת והשיבה לדבריו, זאת לאחר שצייץ כי "שום חוק לא ישנה את ההיסטוריה, פולין הייתה שותפה לשואה". בשיאו של העימות כתב לפיד: "אני לא צריך שיעורים מכם על השואה". בהמשך משרד החוץ גינה אף הוא את המהלך כשהודיע: "ישראל מתנגדת להצעת החוק ומבקשת מממשלת פולין לתקנה, לפני המשך קידום החקיקה. שום חוק לא יכול לשנות את האמת ההיסטורית ואין שום מקום לחנך את משפחות ניצולי השואה, שחיות כל יום את זיכרון יקיריהם שנספו בתופת".


בשגרירות פולין בישראל מיהרו להגיב לגינויים של לפיד, וכתבו בחשבון הטוויטר הרשמי של המוסד כי "הטענות שלך מראות עד כמה חינוך ביחס לשואה נחוץ, אפילו כאן בישראל". בהמשך נכתב באותו חשבון כי "הכוונה של חקיקת החוק החדש היא להגן על האמת ולא להכחיש את העבר". 

יו"ר יש עתיד לא נותר אדיש לדברים וכתב בזעם: "אני לא צריך שיעורים מכם על השואה. סבא וסבתא שלי נרצחו על ידי פולנים וגרמנים. אנו חיים עם התוצאות כל יום בזיכרון הקולקטיבי שלנו. השגרירות שלכם צריכה להתנצל מיד".

לפני כן ציין לפיד כי "אני מגנה בכל תוקף את החוק החדש שעבר בפולין המנסה להכחיש את מעורבות אזרחים פולנים רבים בשואה. אף חוק פולני לא ישנה את ההיסטוריה, פולין הייתה שותפה לשואה. מאות אלפי יהודים נרצחו על אדמתה מבלי לפגוש קצין גרמני אחד".


ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, הגיב אף הוא בכעס על ההחלטה, כשהציע לקרוא לשגרירת ישראל בפולין, אנה אזרי, להתעייצות: "החוק שעבר בפרלמנט הפולני הוא חמור מוסרית ועניינית. הוא כשלעצמו כולל יסוד עמוק של הכחשת השואה. חוק שאסור היה להביאו לעולם. אני מקווה מאד שהפרלמנט וההנהגה בפולין יתעשתו וכי הוא יבוטל במהרה. אני דורש כראש האופוזיציה מראש הממשלה ושר החוץ, בנימין נתניהו, לקרוא לשגרירת ישראל בוורשה להתייעצויות בנוגע לחוק שהוא פסול מעיקרו. יש להבהיר את חומרת החוק לממשלת פולין ולפרלמנט הפולני".

באופן דומה, ח"כ ורבין-נחמיאס הצהירה כי "ראש הממשלה ושר החוץ חייבים להחזיר את השגרירה ל'התייעצות'. התזמון של החלטה, שיש בה משום הכחשת שואה רישמית וניסיון לשכתב את ההיסטוריה, ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה תמוהה. פולנים לקחו חלק ברצח יהודים, הן באופן פעיל והן בשיתוף פעולה עם המשטר הנאצי. מדינת ישראל לא יכולה להחריש אל מול מדינה שמקדמת חוקי הכחשת שואה. ראש הממשלה נתניהו שהעלה על נס את הידידות עם הממשלה הפולנית ואת הימנעותה של פולין בהצבעה באו"ם על ירושלים, צריך להבהיר לידידים בוורשה שלישראל יש אפס סובלנות להכחשת שואה למיניה, על אחת כמה וכמה כשהיא נעשית על ידי מדינה".

השר ישראל כ"ץ (הליכוד) הוסיף: "דווקא בשבוע שבו זוכרים בכל העולם את זוועות השואה, בה נרצחו שישה מיליון יהודים, מאשר הפרלמנט הפולני חוק חמור שכל מטרתו היא הכחשת חלקה ואחריותה של פולין לטבח הנורא שהתרחש על אדמתה. לא נשכח ולא נסלח".

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) הסביר כי "לעם הפולני חלק בשואה, אי אפשר למחוק אותו באמצעות הצעות חוק כאלה ואחרות. העובדה שהשמדת העם היהודי ניזומה בידי הנאצים, אינה מפחיתה מחלקם של הפולנים". 

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) תהה אף הוא מדוע יש צורך בחוק: "מציע לממשלת פולין לבטל מהר את החלטתה המבישה. שכתוב ההיסטוריה הוא אף פעם לא מעשה ראוי. אף פעם".



"לפני 73 שנה שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו וברחבי העולם מציינים את יום השואה הבינלאומי", הוסיף ח"כ עמיר פרץ, שכתב גם כי "במקום בו שרפו אנשים על היותם יהודים חובתנו לזכור ולעולם לא לשכוח. לזכור ולא לסבול שום ביטוי לגזענות כלפי בני העם שלנו או כלפי מיעוטים אחרים. כצאצאים לדור שקם מתוך תהומות הזוועה והאכזריות האנושית, אנו זוכרים בכל יום: לא להרכין ראש בפני אנטישמים וגזענים אחרים ולא לסגור את חדרי הלב בפני הסבל של האחר".

הח"כית שפיר כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי היא "מקווה שנשמע גינוי חריף מנתניהו, שעד כה ממשלתו מעדיפה לחבור לגורמים הקיצוניים באירופה, מפחדת להתנגד לאירועים מסוכנים מסוג זה, ומעבירה מסר בשתיקה שמבחינתנו הכל בסדר. אי תגובה מסכנת את היהודים בעולם ואת מעמדה העתידי של ישראל".

ח"כ איציק שמולי הצהיר כי "‏הכחשת שואה ובריחה מהכרת פרקים אפלים מעברה, לא יסייעו לאף אומה למנוע את הטרגדיה האנושית הבאה. מיליוני יהודים הושמדו באושוויץ-בירקנאו, טרבלינקה, חלמנו, סוביבור, מיידנק, בלז׳ץ ועוד. אדמת פולין ספוגה בדמם והשמיים בנשמתם. פולנים רבים שמעו, ידעו וגם סייעו אז, ואת הבושה שום חוק לא יוכל למחוק".

התגובות הנזעמות מתפרסמות, כאמור, על רקע החלטת בית המחוקקים הפולני לאשר ביום שישי האחרון הצעת חוק שקובעת עונש של עד שלוש שנות מאסר, למי שיגיד אמירות הרומזות כי פולין נושאת באחריות לפשעים נגד האנושות שבוצעו בידי גרמניה הנאצית בזמן מלחמת העולם השנייה. פולין נלחמת במשך שנים בטענות לפיהן היא נושאת באחריות חלקית למחנות ההשמדה בהם נרצחו מיליונים, רובם יהודים, בזמן השואה. בעיקר נלחמו הפולנים בשימוש בביטויים כמו "מחנות המוות הפולנים". המחנות נבנו והופעלו על ידי הנאצים לאחר שפלשו לפולין ב-1939.