ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שני) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בדלתיים סגורות, זאת על רקע המתיחות בצפון בין ישראל לסוריה, לאחר שבשאר אסד טען באוזני פוטין, כך לפי דיווחים בתקשורת הזרה, כי הוא יפציץ את נמל התעופה בן גוריון (נתב"ג) במקרה שבו ישראל תתקוף במדינתו. 



נתניהו ופוטין בפגישתם המשותפת במוסקבה

בפתח הפגישה אמר נתניהו: "אני מאוד מעריך את ההזמנה הזאת ואת ההתייצבות שלך אישית, במקום הזה וביום הזה, שמשקף את המאבק המשותף שלנו ברוע הגדול ביותר שידעה האנושות. במחיר הנורא ששילם העם שלי, העם היהודי, והעם הרוסי והקורבן הגדול של 20 מיליון רוסים לצד ששת המיליון שלנו, והגבורה של הצבא האדום להשגת הניצחון על הנאצים".



ראש הממשלה הוסיף: "75 שנים אחר הגיהינום, אנחנו נחושים לבלום משטרי קנאות, ובראשם איראן שאומרת באופן גלוי שמטרתה להשמיד אותנו. אף אחד מהם לא יצליח, לא משטרי הטרור ולא שלוחותיהם בתנועות הטרור, אבל צריך להבין שהסכנה שנובעת מהם מאיימת לא רק עלינו, אלא גם על העולם כולו. נתייצב מולם בעוז כדי להבטיח את נצח ישראל, נתייצב מולם איתן כדי להבטיח את עתיד האנושות". פוטין התייחס גם הוא לשואה ולמאבק בנאצים. "רבים מהיהודים שנרצחו בשואה היו תושבי ברית המועצות. אבל הם גם תרמו תרומה מאוד גדולה לניצחון על הנאצים", אמר.



גורם מדיני מסר כי "הייתה שיחה מאוד מעמיקה בה ראש הממשלה הציג בפירוט את הפעולות של איראן, לרבות הניסיון שלה להפוך את לבנון למפעל לייצור טילים. ראש הממשלה הציג את ההתנגדות התקיפה שלנו לצעדים אלה". לפני הפגישה הסגורה, המנהיגים סיירו במוזיאון היהדות והסובלנות במוסקבה, שם חזו בתערוכת "סוביבור-מנצחי המוות" לציון 75 שנים להצלת המרד במחנה ההשמדה סוביבור.



נתניהו אמר על הסיור: "ראינו כאן הצגה מאוד מרגשת של דוקומנטים ממרד סוביבור, שבה קצין יהודי מהצבא האדום הוביל נגד כל הסיכויים את הפריצה שהצליחה, הפריצה לחופש. אני חושב שהלקח העיקרי של עליית הנאצים ואח"כ תבוסת הנאצים, הוא שצריך לעמוד מול אידאולוגיות רצחניות בזמן ובעוצמה". 



לדבריו, "זו המשימה שלנו גם היום ועל כך אני רוצה לדבר איתך, על המאמצים המשותפים שלנו לקדם ביטחון ויציבות באזורנו, וכמובן גם על שיתוף הפעולה ההדדי בינינו, בין רוסיה לישראל. השיחות האלה שלנו, שאנחנו מקיימים אותן מעת לעת, לדעתי תורמות הרבה להשגת המטרות האלה ואני בטוח שכך יהיה גם עכשיו".



אסד וזריף. הנוכחות האיראנית בסוריה תעמוד בראש סגדר היום.
אסד וזריף. הנוכחות האיראנית בסוריה תעמוד בראש סגדר היום.




"אתר טילים גדול"



רגע לפני המראתו אמר נתניהו כי "אני יוצא עכשיו למוסקבה להיפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. אנחנו נפגשים מעת לעת כדי להבטיח את התיאום הצבאי בין צה"ל לכוחות צבא רוסיה בסוריה, ועד היום זה הצליח וחשוב שזה ימשיך להצליח".



הוא אמר אז כי "אני אדון עם הנשיא פוטין על הניסיונות הבלתי פוסקים של איראן להתבסס צבאית בסוריה, דבר שאנחנו מתנגדים לו בתוקף וגם פועלים נגדו. בנוסף אנחנו גם נדון על הניסיון של איראן להפוך את לבנון לאתר טילים אחד גדול, אתר לייצור טילים מדויקים נגד מדינת ישראל, דבר שאיננו מוכנים לסבול".



הפגישה הגיעה על רקע המתיחות הנמשכת בין ישראל לסוריה. מאז פגישתם האחרונה של פוטין ונתניהו במוסקבה, באוגוסט 2017, התבצעו מספר תקיפות בסוריה שיוחסו לישראל. באחת התקיפות נרשמה פגיעה במפעל תחמושת, שגררה בתגובה ירי נ"מ סורי לעבר המטוסים.



כזכור, בשבת דיווח העיתון הלבנוני א-דאר, שנחשב מקורב לשלטון הסורי, כי נשיא סוריה בשאר אל אסד העביר לפוטין מסר בו איים לתקוף את שדה התעופה בן גוריון בטילי סקאד, אם ישראל תתקוף בשטח סוריה שוב.



הנשיא הסורי צוטט כאומר "אם ישראל תפציץ שוב את דמשק, נשגר שני טילי סקאד לעבר שדה התעופה הבינלאומי שלה". על פי הדיווח, פוטין הודיע לשליט הסורי כי ישוחח על כך עם ישראל. יכול מאוד להיות שהנושא יעלה בפגישתו של פוטין עם נתניהו.