"הסברה מבחינתי מתבטאת בשני אופנים: החוצה ופנימה", אומרת איה בן חנן, תלמידת כיתה י' מבית הספר אורט רבין בגן יבנה, ומסבירה: "אופן אחד הוא 'החוצה': לעבוד עם הילדים למען הסברה, כשאנחנו, בני הנוער, שרים, רוקדים, יוצאים עם חברים ומצלמים סרטונים עם כולם, ובעצם חיים בצורה נורמטיבית בישראל, בלי פחד. והסברה 'פנימה': להיות עם חבריי לקבוצה, לחשוב ביחד למה זה חשוב ומה חשוב יותר אם נדבר בזמן מסוים, לדוגמה על יום האישה הבינלאומי או משהו כיפי ומצחיק כמו יום השוקולד, ואיך להעלות את המודעות להסברה ישראלית בתוך כותלי בית הספר".



בן חנן היא חלק מהפרויקט Eye2Israel של רשת אורט ישראל, המפעיל קבוצה של בני נוער ישראלים דוברי אנגלית ברמה טובה ופותח בפניהם ערוצי תקשורת ישירים עם בני נוער ברחבי העולם, כדי לקדם את תדמיתה של ישראל בעולם. התלמידים יוצרים בעצמם ומשתפים בחומרי הסברה רבים ומגוונים, באנגלית ובשפות נוספות, באמצעות הרשתות החברתיות ובאתר האינטרנט של הפרויקט. התלמידים מגיבים בזמן אמת על אירועים אקטואליים, מקימים חמ"ל הסברה ייחודי של נוער בזמן מלחמה או מבצע צבאי, משתפים בחיי היומיום שלהם ומספקים הצצה מרתקת לחיים של בני הנוער בישראל.



"עוד מעט אהיה ארבע שנים בפרויקט. השנה אני מרכזת את הקבוצה הבית־ספרית ומדריכה את הילדים הנוספים שבפרויקט", מספרת בן חנן. "בהתחלה לא הבנתי למה בכלל הפרויקט קיים והגעתי בהנחה שיהיה מגניב, שעושים סרטונים. לא חשבתי ממש על המטרה. עם הזמן הבנתי מתגובות לדברים שהעלינו וממה שראינו, שיש הרבה הסתה ושאנשים שמפיצים עובדות שהן לא עובדות, כי הן לא נכונות. למשל, בפייסבוק, אנחנו מגיבים ומתקנים. באירועים רבים אנחנו מראים גם את הנקודה של ישראל ואת מה שקורה באמת. חוץ מהסרטונים וההסברה מאותו הגוף, יש גם את הפן האישי. לדוגמה, כשאני משחקת משחקי מחשב עם חברים מכל העולם, תמיד הם בהלם ממה שאני מספרת להם, וההסברה תמיד איתי. בלי הנוער, הפרויקט לא זז. את הפרויקט דוחפים ומזיזים רק בני נוער, ומדי פעם משגיחים ומייעצים אנשים מבוגרים. רוב העבודה המשמעותית היא לדבר עם בני נוער ולדווח על הסתה".



לבית הספר על גמל



כאשר מתבקשת בן חנן לבחור את הפרויקט המעניין ביותר שלקחה בו חלק, היא מצביעה על סמינר סוכות: "קיבלתי הרבה כלים שהיום מסייעים לי להיות מדריכה טובה יותר ומסבירה טובה יותר".



מה גילית על עצמך?


"שאני מאוד אוהבת להדריך, ובנוסף שהדרך להסברה לא תמיד מסובכת, עם טקסטים ארוכים בפייסבוק ושעות על גבי שעות של ויכוחים ברשתות החברתיות. פשוט יותר כיף להכיר אנשים ולדבר איתם על תחביבים משותפים, ולגלות שאי שם יש עוד נער שמתנדב במקום מסוים וגם הוא מעדיף גלידה וניל על שוקולד, ואלה הדברים הקטנים האלה שמחברים בינינו, ואז לבסוף לגלות ששניכם מישראל".



אפשר לבחון את התוצאות כשמדובר בהסברה?


"אני חושבת שהתוצאה הכי חזקה שיש בהסברה היא התוצאה שאנחנו רואים ביומיום, כשאנחנו מצליחים להוריד פוסט מסית נגד ישראל או לבלום גל של שקרים שהומצאו נגד ישראל, או כשאנחנו מכירים עם הזמן אנשים מגניבים ונעשים חברים שלהם, למרות שלפני חודש הם האמינו שאני רוכבת על גמל לבית הספר".