הקואליציה ממשיכה לקדם את סדרת חוקי "הסיפוח הזוחל". הלילה (שלישי) אחר חצות אושרה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה הצעת חוק שתכפיף את אוניברסיטת אריאל למועצה להשכלה גבוהה בישראל (מל"ג) במקום למל"ג יהודה ושומרון כפי שהיה עד כה. יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, אמרה כי "זהו צעד נוסף של ריבונות. החוק כיום לא רואה באוניברסיטת אריאל מוסד אקדמי ישראלי ולכן לא ניתן להקים שם פקולטה לרפואה שתתקשר עם בית חולים ישראלי לעשיה הקלינית". 



מועלם רפאלי הוסיפה: "ביטולה של מל"ג יו"ש והכפפתה של האוניברסיטה למועצה להשכלה גבוהה תסיר את החסם ותאפשר להקים פקולטה לרפואה שתענה על הצרכים של מערכת הבריאות הישראלית . הצעת חוק זו היא צעד נוסף של ריבונות ונורמליזציה שכן הפיקוח האקדמי על מודות ההשכלה הגבוהה ביהודה ושומרון יהיה  תחת חברי המועצה להשכלה גבוהה ושר החינוך – בדומה לכלל המוסדות האקדמיים בישראל".
 
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בהתחשב באופייה של המועצה להשכלה גבוהה כתאגיד סטטוטורי היונק את סמכויותיו ישירות מהחוק ולאור חזקת הפרשנות הטריטוריאלית של חקיקת הכנסת נהוג לפרש את הוראות חוק המל"ג כבעלוֹת תחולה טריטוריאלית בגבולותיה של מדינת ישראל בלבד. במצב זה המועצה להשכלה גבוהה אינה רשאית להפעיל את סמכויותיה הסטטוטוריות באזורים שבהם לא הוחל המשפט והמנהל של מדינת ישראל, ובכלל זה באזור יהודה והשומרון".

שולי מועלם רפאלי. צילום: פלאש 90
שולי מועלם רפאלי. צילום: פלאש 90


כמו כן, נכתב כי "הדבר הוביל ליצירת מערכות דינים מקבילות העוסקות באסדרתו של תחום ההשכלה הגבוהה, כך שלצד המועצה להשכלה גבוהה הפועלת לפי חוק המל"ג, פועלת באזור יהודה והשומרון מועצה מקבילה – המועצה להשכלה גבוהה (יו"ש) – שסמכויותיה מעוגנות בתחיקת הביטחון של מפקד כוחות צה"ל באזור. מטרת החוק המוצע היא להרחיב את תחום תחולתו של חוק המל"ג לעבר אזור יהודה והשומרון ובכך לאפשר לרשויות הישראליות המוסמכות להסדיר את תחום ההשכלה הגבוהה בכללותו".

יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון, אמר כי "זה חוק של פחדנים. אל תעשו סיפוח זוחל תלכו אם האמת שלכם, תשלמו את המחיר מול האירופאים. אתם עובדים על המצביעים שלכם. אתם לא מסוגלים ליישם את האידאולוגיות שלכם. במקום להשקיע בגופי ההתיישבות אתם נלחמים על כל פיסטין ומסכנים את הכל. נראה אתכם מקדמים את חוק הסיפוח".
ח"כ יוסף ג'אברין  (הרשימה המשותפת) אמר כי "עוד הצעת חוק מבית היוצר של ממשלת הימין המבקשת לממש את הסיפוח הזוחל. אחרי חוק ההסדרה הגיע עכשיו חוק הרוצה לספח את ההתנחלות אריאל באמצעות אוניברסיטת אריאל". הוא הזכיר בדבריו כי המל"ג התנגדה שאריאל תקבל תואר אוניברסיטה והזהיר כי החוק החדש יגרום לפגיעה קשה בכל האוניברסיטאות בישראל שלא יוכלו לעשות שיתופי פעולה עם מוסדות בחו"ל. בהצעת החוק תמכו 24 חברי כנסת, ו 19 חברי כנסת התנגדו. הצעת החוק תעבור לוועדת החינוך התרבות והספורט להכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

ראש העיר אריאל, אלי שבירו, אמר בתגובה לחוק: "הכפפת אוניברסיטת אריאל למועצה להשכלה גבוהה היא צעד מתבקש ומבורך. אוניברסיטת אריאל היא אקדמיה מצטיינת בזכות ולא בחסד וביושבה בעיר אריאל היא חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. בית הספר לרפואה יהווה בשורה עצומה לעיר אריאל ולאזור כולו ואנו מצפים להשלמת התהליך בהקדם".