אולטימטום חדש: אחרי שקיצצו עשרות מיליונים מתקציב אונר"א, במחלקת המדינה האמריקאית שוקלים להעביר את כלל התקציב המיועד לארגון - לארגוני או"ם אחרים ברצועת עזה, כך דווח הערב (שלישי) ב"החדשות". על פי הדיווח, גורמים בבית הלבן מעוניינים ללוות את הפסקת תקצוב אונר"א, בפעולה נוספת - הצהרה נגד מנדט אונר"א.



הכוונה היא, שהממשל יבהיר שהוא מסרב להמשיך ולקבל את המעמד המיוחד שמעניק הארגון לפליטים הפלסטינים. רק הם, מכל פליטי העולם זוכים להעביר את הפליטות שלהם מדור לדור. נשקלת אפשרות שתצא הצהרה נגד המנדט של הארגון והמעמד המיוחד שהוא מעניק. מדובר בנושא שישראל דורשת טיפול בו, בשנים האחרונות. עם זאת, ספק האם הדבר יחייב את האו"ם, שארגון אונר"א פועל דרכו. ממחלקת המדינה נמסר כי "כמו שהנשיא אמר בשבוע שעבר, כל הסיוע האמריקאי נמצא תחת איום אבל אין לנו הכרזות עדיין".



כזכור, לפני כשבועיים, ארצות הברית הודיעה לארגון אונר"א כי היא מעכבת עשרות מיליוני דולרים מתקציב הארגון, שנמצאים "תחת בחינה מחודשת". על פי מכתב שהעבירה מחלקת המדינה לארגון, יועברו לארגון 60 מיליון דולר מתוך 125 המיליון שתוקצבו לארגון בתחילה.


נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הסכים לא לקצץ את כל התקציב, כפי שתכנן בתחילה, אלא רק את מחציתו, זאת לאור עמדתם של מזכיר המדינה רקס טילרסון, שר ההגנה ג'יימס מאטיס, היועץ לביטחון לאומי הרברט מקמאסטר ועמדת מממשלת ישראל. 

המהלך הוא מכה נוספת ליחסים בין וושינגטון לרמאללה. על פי פרסום ב"החדשות" מספר ימים לפני הנאום המדובר של אבו מאזן בו תקף את הנשיא טראמפ, הגיע מקורב של אבו מאזן לערב הסעודית, שם הוצגו לו לראשונה פרטי תכנית השלום, שלכאורה מתכוון ממשל טראמפ להציג. על פי הפרסום זאת הסיבה בגינה נשא אבו מאזן את נאומו התוקפני ביום ראשון האחרון במהלך כינוס הוועד המרכזי של אשף ברמאללה.