עשרות מפגינים הגיעו היום (רביעי) לבית הפרקליט בתל אביב, בהם גם הפעיל החברתי עורך הדין אלדד יניב, וניסו לחסום את כניסתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לכנס שמתקיים במקום. במהלך ההפגנה הם נשאו דגלי ישראל, תופפו בתופים וצעקו לעבור "פחדן", כאשר חלקם החזיקו שלטים שעליהם נכתב: "כשאתה שומר עליו אתה לא שומר עלינו", ו"מנדלבליט החלט - מי משניכם נבצר". לאחר שנכנס לאירוע בסופו של דבר, אמר מנדלבליט בפתחו כי "בוצעו פעולות חקירה שטרם פורסמו", קבע ש"חקירה פלילית היא לא תוכנית ריאליטי" והוסיף: "אנחנו נמצאים בישורת האחרונה".


לדברי מנדלבליט, "אתייחס לתפקיד היועמ"ש כמי שנמצא בראש התביעה הכללית. חשוב לשמור מכל משמר על עצמאותו של מוסד היועמ"ש. היועמ"ש נהנה מעצמאות מלאה. מערכת אכיפת החוק שכוללת את כל גופי החקירה היא עצמאית ובלתי תלויה ואין עליה מורא מלבד מורא הדין. בכל הנוגע לחקירות אנשי ציבור, קיימת זירה ציבורית, שבמסגרתה נעשים ניסיונות לקעקע את אמינותנו".

"צריך לזכור שחקירה פלילית איננה תוכנית ריאליטי", קבע היועמ"ש, שהוסיף: "בעניין הפרסומים בימים האחרונים, אומר בצורה ברורה - חלק מהפרסומים שמוצגים כציטוט מפי עד כזה או אחר הם פשוט כוזבים, וכך גם ציטוטים של מקורבים אליי לכאורה. גם אני כמו המפכ"ל אלשיך מציע לציבור להסתמך רק על פרסומים מוסמכים, ולהיזהר מכאלה שאינם מוסמכים".

עו"ד אלדד יניב. צילום: אבשלום ששוני
עו"ד אלדד יניב. צילום: אבשלום ששוני


מנדלבליט הסביר גם כי "ראוי להדגיש - איש אינו מעל החוק. המבחן הראייתי הוא אחיד לכולם, כך היה בפתיחת החקירות וכל יהיה אם נמצא כי יש ראיות המצדיקות הגשת כתב אישום". בתוך כך, הוא חשף גם כי "עד כה נחקרו עשרות עדים, נחתם הסכם עד מדינה משמעותי, בוצעו פעולות חקירה רבות ומשמעותיות שעל רובן לא שמעתם". 

"רק הראיות יקבעו, לא הסיסמאות, לא הציוצים, ולא הכותרות", המשיך היועמ"ש, "אנחנו לא קבלני הרשעות, ואנחנו גם לא נפחד לקבל החלטות כשצריך. הכול יהיה לפי הספר, ולאחר לימוד מעמיק ויסודי של החומר. ובהקשר הזה, אני מודע היטב לכובד האחריות המוטלת על כתפיי".

בהתייחס לפרשות 1,000 ו-2,000, אמר: "אשר לתיקי החקירה הנוגעים לראש הממשלה, הרי שעד כה נחקרו עשרות רבות של עדים. בוצעו חיקורי דין במדינות שונות וביבשות שונות. נחתם הסכם עד מדינה משמעותי. ובוצעו פעולות חקירה רבות ומגוונות אחרות, שעל רובן כלל לא שמעתם, וטרם בשלה העת לפרסמן. העבודה הזו לוקחת זמן. היא מתנהלת במקצועיות, ומתוך שיקול אחד ויחיד – של האינטרס הציבורי במיצוי החקירה וברור האמת.
החקירות מתבצעות תוך שיתוף פעולה מיטבי של חוקרי המשטרה ואנשי הפרקליטות. העבודה נעשית באופן מאוחד ומתואם.  אין מקום לייחס לחוקרי המשטרה, או למי מאנשי מערכת אכיפת החוק, המעורבים בחקירות הנוגעות לראש הממשלה, או בכלל, שיקולים זרים בחקירה, או חלילה שיקולים פוליטיים".

"כאשר החקירה תסתיים, ואנו בהחלט בישורת האחרונה של החקירות", הוסיף, "נעבור לתהליך של שמיעת חוות הדעת המשפטיות וקבלת החלטות.
תנו למשטרת ישראל ולמערכת אכיפת החוק לעשות מלאכתן נאמנה. אנו עושים כל שביכולתנו לברר את החשדות על מנת להגיע לחקר האמת". 

מוקדם יותר, שוטרים שהגיעו למקום הרחיקו את המוחאים מרכבו של מנדלבליט ואפשרו למכוניתו להתקדם, בדרך לכנס שכותרתו היא "השקת פורום היועצים המשפטיים הראשיים במשרדי הממשלה בלשכת עורכי הדין".

באירוע המדובר נשאו דברים, בין היתר, גם עורך הדין אפי נווה, ראש לשכת עורכי הדין, השופט פרופסור יצחק זמיר והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבי ליכט. 

 

בפתח הכנס פנה נווה ליועמ"ש: "אי אפשר להתעלם מההפגנות, אך לשכת עורכי הדין עומדת כחומה בצורה מאחוריך. אני בטוח במקצועיותך וביושרתך. קשה להבין את ההפגנות הללו. כולם יודעים שהמשטרה טרם סיימה את חקירתה, וצריך להסביר למפגינים שאת ראש הממשלה מחליפים בקלפי. אני מחזק אותך, גם אני חוויתי הפגנות לאחרונה מהמתמחים שנכשלו בבחינה. כנראה בעידן זה של ההפגנות הכל מותר וכל דאלים גבר. חשוב שאנו בלשכה נעביר מסר שיועמ"ש חזק הוא אינטרס של כולנו".

אלדד יניב קרא לציבור להצטרך להפגנה בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, בו כתב: "בשידור חי מבית הפרקליט בת״א: מנדלבליט הפחדן נכנס כמו גנב מאחור. יש פה מליון שוטרים. יש לנו גם אנשים בפנים. אנחנו בחוץ. יש לנו הפתעות בשבילך גם בהמשך השבוע. גם בשבת. לא רק בערב בצאת שבת. לא תגנוב יותר את המדינה. בואו". 

במהלך ההפגנה המוחאים צעקו לעברו "מנדלבליט התפטר", "מנדלבליט כישלון - לא תגיע לעליון", "רוצים יועמ"ש ולא בובה של קש", "בושה", "שקרן" ועוד. 

המפגינים מחוץ לכנס בבית הפרקליט. צילום: אבשלום ששוני
המפגינים מחוץ לכנס בבית הפרקליט. צילום: אבשלום ששוני