לקראת תחילת פרויקט גירוש המסתננים מישראל, התראיין היום (חמישי) שר הפנים, אריה דרעי, בגלי צה"ל, וסיפר על התהליכים שגרמו לו לקבל את ההחלטה. על פי שר הפנים, הוא מרגיש כי חלקים בציבור הישראלי שכחו עד כמה חשוב לייצר תחושת ביטחון לתושבי דרום תל אביב, לאחר מכן הוא גם דיבר על הקואליציה, וסיפר כי לדעתו היא תחזיק מעמד, וכי אין טעם ללכת לבחירות.



"אני שמח מאוד שיש מחאה של חמלה על חלשים, אבל להבדיל מהאנשים האלה, אני מרחם קודם כל על האחים שלי. התוכנית נמשכת בכל מחיר. עם כל הכבוד, אנחנו לא נצא ממשהו כל כך ארוך שאנחנו עובדים עליו. חלק מהפוליטיקאים שרצו לקחת קרדיט בהתחלה, פתאום נאלמים דום. אנחנו לא יוצאים במסע קמפיין נגדי, אני אדאג לשקם את דרום תל אביב ולהחזיר אותה לתושבים שלה, אי אפשר ככה".



"כשסיירתי שם באופן רשמי ולא רשמי, וראיתי מה שקורה שם, הזדעזעתי. תאמינו לי, זאת מדינה אחרת לגמרי. הכל השתנה מקצה לקצה. המבוגרים מפחדים ללכת ברחובות, גם נשים. זה הכי קל להתבטא ולדבר גבוהה גבוהה, אבל תרד לשם, שלא יזהו אותך, ותראה אם אתה מאויים או לא.



מדינת ישראל כבר בנתה את החומה, אי אפשר להכיל 34 אלף איש?
"לא. זה קשה מאוד, יש פה התמודדויות אחרות, אנחנו קולטים עולים ממדינות קשות כל שנה, אנחנו מדינה מאוד קטנה, שקשה לנו לקבל את כולם. אנחנו ניקח את יוצאי דארפור, נתנו להם את כל מה שאפשר, אני שולח אותם מפה עם מענק גדול, שיוכלו לחיות שם כמה חודשים, הם מקבלים מקלט שם, מה עוד?"



"השתלטו על שכונות שלמות"


"באתי למשרד הפנים והיתה לי את הבעיה הזאת על השולחן. אם הייתי רואה אותם מפוזרים בכל הארץ, בכפר שמריהו, ברמת השרון, והייתי רואה שאנשים מטפלים בהם, יכול להיות שהיינו מתייחסים לזה אחרת. אבל אני רואה אותם במקומות אחרים. לא תשמע ממני מילה אחת על רמת הפשיעה, אבל הם השתלטו על שכונות שלמות. אין להם חיים לאנשים שגרים שם".



מבקשי מקלט בדרום תל אביב. צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90
מבקשי מקלט בדרום תל אביב. צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90



יש אנשים שאומרים את אותם דברים על חרדים.
"אני בהלם על ההשוואה הזאת. אתה (ירון דקל - מ.א) מכולם אומר את זה? אלה האחים שלך, אלה יהודים שממשיכים את המסורת, ואתה נוטש את המסורת ואתה אומר לי שאתה משווה ביניהם?"



קראתי שרוצים להביא פלסטינים במקומם בשביל הכוח עבודה.
"בוא נבדיל בין לדאוג לתעסוקה ולמשרות שהישראלים לא באים לשם, ואנחנו מייבאים עובדים מסין, עובדי סיעוד פיליפינים, עובדי חקלאות מתאילנד, לבין אנשים שבאו לגור ולהשתלט על שכונות. כל העובדים האלה מקבלים היתרים, חוזרים למדינות שלהם. אם אני צריך לבחור למי לתת עבודה - לפלסטינים או לפליטים, אני מעדיף לפלסטינים. הם גם בגדר עניי עירך. הפלסטינים לא באים לחיות, הם באים לעבוד בבוקר, ולחזור בערב. למעלה מ-100 אלף פלסטינים עובדים ביום".



באמת מדברים בכלל על תקציב לשיקום דרום תל אביב?
"אנחנו שוקדים על התוכנית הזאת כבר שנים. שר השיכון יואב גלנט מכין תוכנית גדולה לשיקום תל אביב, והוא ביקש את השותפות שלנו גם, העיקר להגיד".



"יש 25 אלף תאילנדים שעובדים כאן. עם היתרי עבודה. אין תאילנדי שהגיע לכאן ולא חזר אחרי האשרה שלו. הלוואי ולא היינו צריכים את האנשים האלה, אבל מה לעשות, יש כאן אנשים קשישים שצריכים עזרה".



לגרש זה לא מעשה יהודי.
"אני לא מגרש, אני מחזיר אותם בחזרה אחרי שהם היו כאן שנים, עזרה וסיוע. צאו מרצון, קחו את כל מה שנותנים לכם, אבל גם ההלכה מחייבת אותי לדאוג לעניי עירי קודם".



"אשרינו ששלמה מור יוסף (מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה-מ"א) ואני באותו ראש. אני מיניתי אותו לתפקיד, הוא מוביל את התוכנית, הוא מופקד עליה, ועל יד ההגה לא עומדים אנשים מתלהמים, אלא עושים את זה בשכל וחמלה, ובנחישות. הלוואי ובנו היו מטפלים כמו שאנחנו מטפלים. כל שנה נולדים כאן 1000 ילדים, אנחנו מממנים את זה, אנחנו דואגים להם, אנחנו שולחים אותם למקומות אחרים עם מענק גדול. אוי ואבוי אם עושים השוואה בין מה שאנחנו עברנו ומה שהם עברו.



"אשרינו שיש לנו רמטכ"ל כזה"


מה היית אומר הבוקר לרב אליהו, שממשיך לתקוף את הרמטכ"ל ואת שר הביטחון?
"שיח אישי לא מקובל עליי, הרמטכ"ל הזה, שאני יושב סמוך אליו בקבינט הרבה שעות, זכיתי להכיר אותו בשנתיים האחרונות, הוא אחד, יחיד ומיוחד. במידותיו, בשכל הישר, אשרינו שיש לנו רמטכ"ל כזה, שעושה את עבודתו ביראת קודש, קידם את הצבא. תענוג לעבוד איתו".



אתה רואה בחירות בקרוב?
"לראשונה שמדינת ישראל וכנסת ישראל מחוקקים את חוק התקציב בתקופה כזאת. הכל מתפקד, הקואליציה מתפקדת, הכלכלה במצב טוב, אתמול ירדנו לשיא של 4 אחוז אבטלה, אנחנו אחת מהכלכלות היציבות בעולם. מה המצווה הזאת ללכת כל הזמן לבחירות?".