סערת חוק השואה הפולני: משרד החוץ פרסם היום (חמישי) תגובה לאישור החוק הקובע כי אסור להאשים את הפולנים באחריות לשואה בסנאט הפולני: "מדינת ישראל מתנגדת בתוקף להחלטת הסנאט הפולני. "ישראל רואה בחומרה רבה כל ניסיון לפגוע באמת ההיסטורית. שום חוק לא ישנה את העובדות".

גורם מדיני הביע אכזבה עמוקה מההחלטה "לאור העובדה שמערכת היחסים בין המדינות חשובה לשני הצדדים. העברת החוק מנוגדת לרוח השיחה בין שני ראשי הממשלה, שהתקיימה ביום ראשון".

כאמור, הלילה אישר הסנאט הפולני את הצעת החוק השנויה במחלוקת, הקובעת כי ייאסר לשייך לפולין או לאוכלוסייה הפולנית סיוע לפשעי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה. על פי החוק, שעורר סערה גדולה בישראל, העונש המרבי על המפר אותו עומד על שלוש שנות מאסר. הצעת החוק, שעברה ברוב של 57 תומכים מול 23 מתנגדים ושני נמנעים, דורשת את חתימת נשיא פולין לאישורה הסופי.

אישור החוק גרם לזעם במערכת הפוליטית בישראל. השר יואב גלנט הצהיר כי "אנחנו צריכים לשבת ולדון בנושא מכיוון שאי אפשר לקבל הכחשת שואה".הוא הסביר כי "לא נוכל לעבור לסדר היום על החלטת הסנט הפולני. אנטישמיות פולנית הייתה שמן על גלגלי השואה - הם מכחישים את האחריות החלקית שלהם בתמיכה ובסיוע להשמדה יהודית".

חברת הכנסת ציפי לבני אמרה כי "זו יריקה בפניה של מדינת ישראל פעמיים - פעם אחת כמדינה העם היהודי שדואגת שלא תקרה שוב שואה ובפעם השנייה בפניו של ראש ממשלה ישראלי שמסכם דברים עם מקבילו הפולני, ולאחר מכן מתעלמים מהסיכום. או שלא היה סיכום כזה וראש הממשלה לא הבין את השיחה או שהייתה שיחה כזו וירקו בפרצופנו".

"לכן", המשיכה הח"כית, "בעיניי צריך בפומבי ובגלוי להתחיל לאסוף חומר על השותפות של פולנים בשואה. ישראל עכשיו צריכה להתחיל בפעילות כזו עם יד ושם ולהעביר מסר לפולנים. במקביל, להחזיר את השגריר להתייעצות ולשתף את ארצות הברית בתוצאות. פולין תצטרך לשלם על התנהלות בלתי נסבלת".