העיתונאי וכותב הטור ב"מעריב" בן כספית חשף הערב (שבת), בראיון ב"המגזין" עם אושרת קוטלר, המשודרת בערוץ עשר, קטעים מספרו החדש הסוקר את הקריירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ויוצא לאור בימים אלה תחת השם "נתניהו - ביוגרפיה". במהלך הראיון טען כספית כי "נתניהו הוא פייטר נדיר", אך ציין כי "לא הייתי מצביע לו היום למרות שהצבעתי בעבר לליכוד מספר פעמים". מלבד זאת, הוא טען כי שרה נתניהו "שותפה מלאה לניהול המדינה", התייחס לקרע בין רה"מ לבתו נעה, ציין כי "יאיר נתניהו מאוד מעורב פוליטית" והצהיר: "שמעתי במו אוזניי שחוקריו של נתניהו הזדעזעו ממה שהם גילו". 



בפתח הראיון חשף כספית כי אביו יצחק תרם בעבר לליכוד ואף העביר מכתבי תמיכה לרה"מ. "אבא שלי אמר לנתניהו אחרי הפריימריז ב-1993 - אתה הקנדי שלנו".



"פייטר פוליטי כמו נתניהו לא היה ולא יהיה", קבע כספית, "אך צריך להוסיף שבימים האחרונים של קמפיין הבחירות האחרון היו שקרים, שאפילו קשורים בפרסומים שלי, והיו מניפולציות. האיש הזה, כל חייו, הוא האנדרדוג שנלחם נגד כל העולם והוא כמעט תמיד מנצח. הוא ווינר כפייתי מילדות, הוא לא יכול היה להפסיד בגוגואים. כשהוא נלחם הוא לא ישן. הוא פייטר נדיר".



לדבריו, "יש לו 30 מנדטים, זה רבע ולא רוב. אני לגמרי מבין את סוג הקסם, אני חושב שזה יותר כישוף מקסם, ואי אפשר להתכחש לזה שישראל מדינה פורחת. רבים מייחסים זאת לנתניהו, ואני מעט חולק עליהם, אך הטבלה לא משקרת".



שרה נתניהו. "כמו להיות ליד לוע של הר געש". צילום: מרק ישראל סלם
שרה נתניהו. "כמו להיות ליד לוע של הר געש". צילום: מרק ישראל סלם



בהתייחס להשפעתה של שרה נתניהו על בעלה, ציין כספית כי "היא שותפה מלאה לניהול המדינה. אחרי הניצחון המדהים ב-2015 היא גם הופיעה ונאמה באירוע הניצחון. היא גם אומרת בעצמה שהיא שותפה מלאה, ואני חושב שמדובר בכלים שלובים של שני אנשים שהותכו לישות מאוחדת - שניהם נגד כל השאר. הוא מאמין רק לה ובה, ונשבע בשמה. הוא מטיף לכל מי שרוצה לשמוע, ושמעתי מאות עדויות כאלה, שהיא הדבר הכי טוב שקרה לנו, למין האנושי ולשביל החלב. יש כאלה אומרים שזו אהבה אמיתית ויש כאלה שאומרים שיש מי ששולט ונשלט ושיש פה מערכת יחסים קצת פסיכוטית. בשורה התחתונה, מי שרוצה לקבל משהו צריך שהיא תאשר".



הוא הוסיף כי "השבוע שמענו הקלטה שסוף סוף מדגימה, לפחות במה שקשור לדציבלים, שכל מה שאנחנו אומרים וכותבים זה נכון. יש המלצה של היועמ"ש. שמעתי את הקלטת של מוניק בן מלך שהיא כמו זאת רק כפול 48. לחיות ליד שרה זה כמו לחיות ליד לוע של הר געש". 



מלבד זאת, הוא טען כי "הכוורת של נתניהו רצתה להסתיר אותה ב-2009. פרופסור בן ציון נתניהו, אביו של ראש הממשלה, אף היה שותף לכך. הוא התחיל בהמון מחמאות במהלך דברים שנשא, ואז הוא פשוט אמר לה - אלה ימים גורליים. בנימין צריך לחזור להנהגת המדינה, אל תפריעי. יהיה מי שניסה לנצל מעידות שלך. אלה מילים שלי, אך זה מה שהוא אומר".



כשנשאל האם הוא חושש מתביעת דיבה בעקבות פרסום הספר, השיב: "הספר עבר ייעוץ משפטי דקדקני. אם יתבעו על פרט שולי, הם בעצם יאמרו שכל השאר נכון, וזו תהיה נחמתי".



בתוך כך, כותב הטור ב"מעריב" אף ציין כי פסיכולוג בכיר אף הזהיר את נתניהו מהלך הרוח בציבור בתקופת ההפגנות נגד רה"מ לשעבר יצחק רבין: "פרופסור יאיר עמיחי המבורגר, פסיכולוג המונים מאוד נחשב, כתב והזהיר את הצוות של נתניהו בנושא. הוא ישב בצוללת של נתניהו אז ואמר להם - 'אתם מוציאים את השד מהבקבוק, אתם משחררים יצרים אפלים. הוא לא אמר להם שהולכים לרצוח את רבין, מה שראש השב"כ, אגב, אמר, גם לנתניהו. אבל הוא אמר להם שהפעילות הזו של פעילי הליכוד שעוקבים אחרי רבין בכל מקום באלימות, הדיבורים על 'בוגד', כל הפעילות, שרובה לא נחשף, שהתשתית שנתניהו בנה כדי לרדוף את רבין באשר ילך, משחררים יצרים ושדים מהבקבוק'. במקום לקחת את האזהרה לתשומת לבם הם מידרו אותו ואחרי הרצח הוא כתב להם מכתב והתפטר".



נושא נוסף אליו התייחס כספית הוא הישיבה הדרמטית שבה יצאו ראשי מערכת הביטחון והמודיעין נגד החלטתו של רה"מ להתכונן לתקיפה באיראן: "אולי אחת הדרמות הכי גדולות שאירעה במערכת הביטחון הישראלית של העידן הנוכחי היא ישיבת הפ' פלוס לקראת תקיפה באיראן. זה בעצם לדרוך את המערכת לשעת השי"ן, שהיא התקיפה. באותם ימים היה לנתניהו ולברק ערוץ צדד בקיסריה עם הסיגר, יין ו-וויסקי, בלי מערכת הביטחון, שבו הם ניהלו את ענייניהם בלי מזכיר צבאי ובלי פרוטוקול. הדבר הזה היה ידוע לראש המוסד, לראש השב"כ, לראש אמ"ן ולרמטכ"ל. ואז הם באים בישיבת שביעייה, שאין לה שום יכולת לקבל החלטות, ונותנים את ההוראה הזו לקראת סופה. פרץ שם אירוע שאני מגדיר כמהומה - הראשון שהרים קול ודפק על השולחן היה מאיר דגן. אם מישהו היה מצלם את זה זה היה אירוע מטלטל".



מאיר דגן ז"ל. צילום: מרק ישראל סלם
מאיר דגן ז"ל. צילום: מרק ישראל סלם



לטענתו, "הם חשבו שללכת לתקוף את איראן בשלב הזה זה משול להתאבדות. מאיר דגן אמר אז 'גם אם אתה לא מתכוון לתקוף בסוף, כתוצאה מהפיי פלוס, תוך שלושה-ארבעה ימים המודיעין האיראני יעלה על זה. אתה מגייס מילואים, עושה הכנות, מוציא מטוסים מהימ"חים. הם יעשו משהו, ויכולה לפרוץ מלחמה בגלל מיסקלקולציה ואת ההחלטה הזו צריך לקבל המוסד החוקתי היחיד שיכול לקבל אותה ולא השביעייה. הם בעצם מרדו בפקודה שהייתה, לדבריהם, בלתי חוקית בעליל".



"ב-2014 דגן ניסה לקושש קואליציה חלופית לנתניהו", המשיך כספית, "הוא חשב שהאיש היווה סכנה למדינה ישראל. שמעתי את זה ממנו. הוא התחיל לדבר עם ראשי המפלגות, היה כבר אז באז שנתניהו יפטר את לבני ולפיד והמטרה הייתה לא לאפשר לו לעשות את זה ולקיים ממשלה חלופית. הוא דיבר עם בוז'י שלא פסל את האופציה, ודיבר עם מקורביו של לפיד. התברר לו שזה גשר אחד רחוק מדי, אך העובדה שדגן עם סרטן מתקדם מקדיש את ימיו האחרונים לפעולת התאבדות כזו - יכולה להכניס אותנו למצב רוח של דגן. הוא אמר לי בשיחות אישיות שהוא מרגיש בפעם האחרונה בחיים שיש סכנה למדינת ישראל. הוא ראה בנתניהו אדם שלא יכול לקבל החלטות וגם כשהוא מקבל החלטות ושולח אנשים למשימות מאוד מסוכנות, הוא לא לוקח על זה אחריות".



בהתייחס לחקירות ראש הממשלה הוסיף: "שמעתי במו אוזניי ממי שצריך לשמוע שמה שהחוקרים של הדור הנוכחי גילו זעזע אותם. הם אמרו בעצם - כל זה היה פה, ולא עשו עם זה כלום. העובדה הייתה שהכל היה ולא הייתה מוטיבציה, רוח המפקד הייתה - שימו את זה בקופסה שחורה, תכסו את זה בחול ותתעלמו מזה. אני חי פה בתחושה שהייתה מערכת שעברה ושמרה והקפידה שבבלפור ישנו בשקט בלילה".



על הקרע בינו לבין בתו הבכורה נעה, סיפר: "זה סיפור קורע שגרם לי להתלבט לא מעט מה לעשות איתו, כי מצב רגיש, כואב ומסוכן. מצד שני, אי אפשר לכתוב ביוגרפיה ולהתעלם, כמו שהוא עושה, מבתו הגדולה. היו מבריחים אותה ללשכה בקדנציה הראשונה כדי שלא יהיה מי שילשין וזה מזעזע. יש קשר מינימלי ביניהם בימי האזכור - באזכרות ליוני ולסבא לסבתא. הוא בא לזמן קצר מאוד לברית. יש תמונה אחת או שתיים שלו מהבריתות, אבל התמונה מאוד קשה. איפה היא? היא מודרת לחלוטין. אם היא הייתה צריכה לבחור היא הייתה רוצה שיהיה לה אבא ולילדים שלה יהיה סבא".



יאיר נתניהו. צילום: פלאש 90
יאיר נתניהו. צילום: פלאש 90



לעומת זאת, "יאיר נתניהו", לדבריו, "דומיננטי מאוד ומעורב פוליטית. כשנתניהו ביקר בבלפור הוא התפאר והציג את יאיר כיועץ האסטרטגי הכי חשוב שלו. כל אנשי הניו מדיה של נתניהו הם חברים של יאיר. הרשתות החברתיות, אלאור אזריה - זה הכול הוא. פוליטית, הנוכחות שלו מאוד מורגשת".



מטעם רה"מ נתניהו נמסר בתגובה לכתבה כי "רק לפני שלושה חודשים נאלץ בן כספית לשלם 50 אלף שקלים לשרה נתניהו באמצעות חברת הביטוח שלו לאחר שפרסם עוד השמצה שקרית נגד רעיית רה"מ. כנראה שהוא לא למד את הלקח. לא נתייחס היום לכל הטענות השקריות שלו אבל די בסיפור הבא כדי להמחיש את האובססיה האבסורדית שלו נגד רה"מ ורעייתו: כשהגברת נתניהו פגשה את תמיר פרדו באחת האזכרות ליוני נתניהו ז"ל היא שאלה אותו 'מי אתה?". פרדו הזדהה כראש המוסד ורעיית רה"מ התנצלה על כך שהיא לא הכירה אותו. 'ותאר לך שכתבו שאני מינית אותך', היא אמרה לו והשניים פרצו בצחוק. זה אומר הכל על טענותיו השקריות של בן כספית".



"לא מפתיע", צוין בהמשך התגובה, "שאפילו אביו של בן כספית, יצחק כספית, כתב לרה"מ נתניהו כי ההתקפות של בני נגד ראש הממשלה הם דברי בלע. אודה לך אם תעביר דרישת שלום חמה מאוד לרעייתך שהפכה אצלו למטרת משנה כדי לפגוע בך".