בחמאס ובארגונים פלסטינים נוספים מעריכים כי ישנה סבירות של 95% לכך שישראל תפתח במבצע צבאי בימים הקרובים, זאת במהלך תרגיל שמקיים צה"ל בדרום, כך פורסם הבוקר (ראשון) ב"אל חיאת". מקורות פלסטינים, שהוגדרו בעיתון כ"מהימנים", ציטטו מנהיגים מפלגים שונים ברצועה, ובראשם מנהיג חמאס יחיא סינוואר, שצפו כי ישראל תנצל את התמרונים הצבאיים שלה באזור כדי לפתוח במלחמה. במקביל, גורם ביטחוני אמר הבוקר בגל"צ כי "עזה סומנה כמקום עם האיום הגבוה ביותר, הצבא נערך לעימות צבאי שיפרוץ בדרום". 



בארגון הטרור השולט ברצועה, כמו גם בארגונים נוספים, הכריזו על מעבר לרמת הכוננות הגבוהה ביותר ופינו את מרבית הצמרת הפיקודית שלהם. במקביל, חמאס אף הציב בימים האחרונים מחסומי משטרה וכוחות ביטחון רבים ברחבי הרצועה, מחשש להסלמה.



בתוך כך, ברמאללה, לפי הדיווח, קיבלו את פירוט ראשוני על "עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. לפי מקור שצוטט בעיתון, התוכנית מציעה להעביר שכונות, פרברים וכפרים ערבים בהם אין מאחזים לצד הפלסטיני, ליצור מסדרון פלסטיני לירושלים ולספק פתרון הומניטרי לפליטים הפלסטינים.



סינוואר. צילום: רויטרס
סינוואר. צילום: רויטרס



בנוסף, פקיד מערבי חשף כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הציג חזון אלטרנטיבי לזה האמריקאי באמצעות צד שלישי, לפיו תוקם מדינה פלסטינית בגבולות 1967 בשלבים, כאשר חילופי שטחים עתידיים יאפשרו לישראל לספח את גושי ההתיישבות העיקריים. לדברי הבכיר, "אבו מאזן ביקש להשיג הסכמה על גבול ראשוני בתמורה לאישור הקמתה של מדינה פלסטינית בשלבים, אך הצד האמריקאי דחה את ההצעה".



אתמול פורסם כי אבו מאזן ביקש מממשלתו להכין תוכנית לניתוק כל הקשרים עם ישראל, כך על פי סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית וופא. לפי הדיווח, הוועד הפועל של אשף דרש להקים ועד עליון ליישום החלטות הוועד המרכזי להקפיא את ההכרה בישראל, עד שתכיר בפלסטין על גבול 1967, תבטל את סיפוח ירושלים ותורה על הקפאת הבנייה בהתנחלויות.



הוועד הפועל התכנס היום במוקאטעה בראמללה, בראשות יו"ר הרשות, שאמור לנאום במהלך החודש במועצת הביטחון וצפוי לחזור על עמדתו בעניין פתרון שתי המדינות על בסיס הלגיטימיות הבינלאומית.