סתירה נוספת? יושב ראש המחנה הציוני אבי גבאי התראיין הבוקר (ראשון) לגלצ והתייחס לתוכניתו להתנתקות חד צדדית מהפלסטינים. בראיון טען גבאי כי מדובר בתוכנית למקרה שהפלסטינים יסרבו למשא ומתן, ואף טען כי במסגרת התוכנית לא יהיה בהכרח צורך לפנות התנחלויות - אך סירב לפרט מה פרטי התוכנית אם כן.



בתחילת השיחה הבהיר גבאי כי לא מדובר בהתנתקות כפי שהיה במקרה של רצועת עזה, "אלא על צעדים חד צדדיים". יו"ר המחנה הציוני המשיך ואמר: "בואו נדבר על מה שאנחנו עושים. אנחנו מאמינים שישראל נמצאת בהזדמנות הכי גדולה להיפרדות אמיתית מהפלסטינים, יש לנו תמיכה מאמריקה, נשיא וממשל הכי אוהדים שאפשר, מדינות ערב מעוניינות שנגיע להסכם עם הפלסטינים כדי לשתף עמנו פעולה בנושא איראן, יש שקט ביהודה ושומרון - זה הזמן למשא ומתן, לעשות את מה שאנחנו רוצים שזאת היפרדות מהפלסטינים".



גבאי המשיך והוסיף שהשאיפה שלו להתנתק מהפלסטינים היא מה שמבדילה בין המחנה הציוני למפלגות הימין. "התפישה שלנו שונה בהרבה מהתפישה של נתניהו, ליברמן ובנט, שמאמינים בסיפוח סיפוח סיפוח", אמר גבאי. הן רוצות לחזור לכ"ח בנובמבר, שחיינו אנחנו והערבים באותה המדינה. לשיטתם במצב שאנחנו עם זכויות יתר".



"רוצה ליצור מדינה דו לאומית עם זכויות יתר ליהודים". נפתלי בנט, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"רוצה ליצור מדינה דו לאומית עם זכויות יתר ליהודים". נפתלי בנט, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"לא מוכן שייכפו עלינו מדינה דו לאומית"



בנוגע למהלכים החד צדדים שהוא מקדם, הבהיר גבאי כי מדובר בתוכנית למקרה שהפלסטינים יסרבו לקיים משא ומתן וינסו לכפות על ישראל מדינה דו לאומית. "אני מאמין שהדרך היא מדינה יהודית, עם רוב יהודי, חזקה, בטוחה, ולצידה יש מדינה פלסטינית מפורזת כשהאחריות הביטחונית בידינו, אם אנחנו רוצים לעשות את זה, והפלסטינים יתמידו ויסרבו, אנחנו צריכים לפעול באופן חד צדדי, כי אני לא מוכן שייכפו עלינו מדינה דו לאומית"



"מי אמר שבמסגרת הצעדים החד צדדיים מפנים?", הוא המשיך "אני לא אמרתי כלום לגבי איזה צעדים ננקוט. כל מה שאני אומר שהפלסטינים צריכים להבין שאין מצב שבו הם כופים עלינו מצב של מדינה אחת - של סוף החלום הציוני שבשבילו אבא שלי הגיע ממרוקו למדינה שיש בה רוב יהודי ורוצים לקחת אותנו למדינה שיש בה רוב מוסלמים בעוד 20 שנה, 100 שנה".



"אני אומר דבר מאוד פשוט, אני מאמין במשא ומתן ובהגעה להסכם מדיני, בזה אני מאמין. כל מה שאני אומר זה שאם נגלה שהפלסטינים לא מוכנים, נבצע תוכנית עצמאית, בה הם יקבלו פחות, לא יותר. אתם לא תקבעו בשבילנו שאנחנו נחיה במדינה אחת. אנחנו אחרי 70 שנה מדינה חזקה, בטוחה, עם כלכלה טובה, הדבר המרכזי זה הנושא הזה של ההיפרדות מהפלסטינים. על זה יקום וייפול החלום הציוני וצריך לעסוק בזה ואנחנו לא עושים את זה".



יפונה במסגרת צעד חד צדדי? חוות גלעד, צילום: מרק ישראל סלם
יפונה במסגרת צעד חד צדדי? חוות גלעד, צילום: מרק ישראל סלם



"הכתבה על המרד הייתה מוכנה עוד בפריימריז, זה טבען של מפלגות"



בנוגע לדיווח של רביב דרוקר, בו נטען כי חברי כנסת ממפלגתו של גבאי, מתכננים להחליפו ברמטכ"ל לשעבר בני גנץ לאור הירידה בסקרים, אמר גבאי כי מדובר בספקולציות שנופחו ולא בתרחיש מציאותי. "מפלגת העבודה כמו מפלגה פוליטית אחרת - אמרתי עוד בפריימריז, יש את הכתבה הזאת, פשוט לא שמו עוד תאריך. מפלגת העבודה היא מפלגה מעולה עם פעילים שעושים עבודה מדהימה, והתקשורת מתעסקת בחבר כנסת אחד שהלך ותדרך עיתונאי שניפח את זה, זה לא מה שקורה. המפלגה עובדת יפה, הסיעה עובדת יפה, אנחנו ננצח".



גם את הטענה כי תוכניתו האחרונה נובעת מהירידה בסקרים, והפחד שהפנייה ימינה הבריחה ממנו בורחים לעבר "יש עתיד", דחה גבאי והוסיף, "יש אולי כמה סקרים של הליכוד שאנחנו בהם על 14, אנחנו על 17-16. גם אני יכול לארגן סקר שהליכוד הוא 12 מנדטים. שום דבר לא בא לי בקלות, עבדתי קשה, וגם פה אעבוד קשה אני רואה את הכיוון שאנחנו הולכים אליו, ועצם זה שהליכוד עוסק בנו, למה הוא תוקף אותנו? כי הוא חושש מאיתנו, שביום הבחירות בסופו של דבר הקולות יחזרו אלינו, אני מאמין בזה ורואה את זה קורה".



"הממשלה לא יוזמת שום דבר, גם ההסדרה של מאחז גלעד, אמנם היה שם רצח מתועב, אבל זאת תגובה לפלסטינים. אני לא מאמין בזה, אני מאמין שאנחנו צריכים לקבוע בשבילנו ולא מאמין בהסדרת מאחזים, הם לא תורמים לביטחון ישראל", סיים גבאי את דבריו.




יוצנח על חשבון גבאי? בני גנץ, צילום: עודד קרני
יוצנח על חשבון גבאי? בני גנץ, צילום: עודד קרני