המשטרה הודיעה היום (ראשון) כי היא החליטה להגיש המלצה לכתב אישום נגד שר הרווחה חיים כץ, החשוד בביצוע עבירות שוחד והפרת אמונים, בפרשת התעשייה האווירית (630), כאשר בנוסף, גם נגד בנו יאיר הוגשה המלצה להעמדה לדין בגין חשד לקבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים.



לפי הודעת המשטרה, החקירה כללה מספר פרשות במהלכה נחקרו מספר רב של מעורבים, חלקם באזהרה, לרבות השר כץ, יו"ר וועד העובדים בתעשייה האווירית אהוד נוף, חבר וועד העובדים אלי כהן, בכירים נוספים בוועד, חבר דירקטוריון בתעשייה האווירית תא"ל במילואים (במיל') אמל אסעד, וכן חשודים נוספים, בחשד למעורבות בעבירות מתחום טוהר המידות, כל אחד לפי חלקו.



בהודעה הרשמית נמסר כי "עם סיום החקירה סבורה היחידה החוקרת כי נתגבשה תשתית ראייתית לכאורה כנגד בעלי תפקידים שונים, כל אחד על פי חלקו לביסוס החשד למעורבות לכאורה בעבירות מתן וקבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים, סחיטה באיומים וכן עבירות נוספות".



ממצאי החקירה והראיות שנאספו, כך לפי המשטרה, מצביעים על דפוס פעולה שיטתי ומתוכנן של חלק מהמעורבים אשר פעלו על מנת לקדם תועלת אישית. על פי החשד, השר כץ ואחרים, ביניהם בכירי ועד העובדים בתעשייה האווירית, פעלו בקרב עובדי החברה לתועלתם האישית. בתמורה לסיוע מצד מספר חברי וועד, סיפק השר תפקידים נושאי שכר, מחוץ ובתוך התעשייה האווירית.



כמו כן, השר כץ פעל, לכאורה, בניגוד להנחיית היועץ המשפטי לממשלה כאשר פעל למינוי יו"ר דירקטוריון והתערב בעניינים פנימיים הקשורים להתארגנות העובדים בתעשייה האווירית. מלבד זאת, הוא חשוד בכך שניצל לתועלתו האישית משאבים ועובדים של התעשייה האווירית בשווי אלפי שקלים וזאת חרף היותו נבחר ציבור.



ביחס לאלי כהן נטען כי בהיותו בכיר בוועד העובדים בתעשייה האווירית, הוא פעל, לכאורה, על מנת להעניק לחברת "א.ב שירותי תעופה" המספקת שירותי צביעה וניקיון לתעשייה האווירית הקלות וטובות הנאה אסורות במסגרת פעילותה. במסגרת טובות ההנאה, מתוגמלת חברת "א.ב שירותי", לאורך שנים, בתנאי תשלום נוחים משמעותית מהנהוג בארגון והעדפה פסולה בקבלת מכרזים. כמו כן, נתגלה בחקירה כי חברת "א.ב שירותי תעופה" מספקת, לפי החשד, שירותי כוח אדם לתעשייה האווירית. לצורך טשטוש והסוואת דרכי הפעילות הפלילית, היו מגישים בעלי החברה חשבוניות פיקטיביות.



מלבד זאת, כהן חשוד שבהיותו בכיר בוועד העובדים בתעשייה האווירית ניצל את מעמדו על מנת לדרוש ולקבל ללא עלות מוצרי מזון שונים שניתנו בהיקפים גדולים על ידי ספקי משנה המספקים מזון לתעשייה האווירית, ובמוצרים שקיבל עשה שימוש לתועלתו האישית. כמו כן, במהלך החקירה בנושא עלה כי כהן עשה, לכאורה, שימוש במספר עובדי התעשייה האווירית לתועלתו האישית.



בתוך כך, במהלך החקירה עלה החשד כי בהיותו בכיר בוועד העובדים קיבל החזרי הוצאות עבור נסיעות לחו"ל שלא על פי המקובל בתעשייה האווירית. למעשה, מחומר החקירה שנאסף עלה כי נופחו הוצאות דלק בצורה שאינה סבירה בין השנים 2011-2016 וכן הוצאות נוספות בסכומים של אלפי דולרים.


בנוסף, על פי החשד, מספר חברי ועד איימו במהלך ישיבת דירקטוריון על אחת מחברותיו.



חשוד נוסף הנו אמל אסעד, שלגביו נטען כי בהיותו חבר דירקטוריון בתעשייה האווירית פעל, לכאורה, על מנת לקדם את תועלתו האישית ובכך להפיק רווחים. במהלך החקירה עלה החשד כי אסעד, בעל אחזקות בחברת "דרוזנט", חברה הנותנת שירותים כספק לתעשייה האווירית, ומטרת פעילותו להפיק רווחים באמצעות קבלת עבודות, מכרזים ופרויקטים מהתעשייה האווירית, כל זאת תוך ניצול מעמדו כדירקטור ותוך הסתרת היותו בעל עניין בחברה בעת כהונתו.



יאיר כץ. צילום: אבשלום ששוני
יאיר כץ. צילום: אבשלום ששוני



על פי החשדות, אסעד ובעלי חברת "דרוזנט" חברו יחדיו, בכך שהסתירו את אחזקותיו של אסעד בחברת "דרוזנט" והשתמשו במשרתו כדירקטור על מנת לקבל עבודות.



מהשר כץ נמסר בתגובה כי "לא ציפיתי אחרת מהמשטרה, כי ברור שהם אינם יכולים להודות שהמשאבים העצומים שהם השקיעו בחקירה ההזויה הזו היו לשווא. כל מי שעיניו בראשו ויודע על מה החקירה, מבין שאין בה דבר ואין שמץ של בסיס לטענות ההזויות. ברור לי שיש בפרקליטות ובמערכת שכל ישר והגיון, ושיוחלט שלא להעמיד אותי לדין בעניין".



כזכור, בספטמבר 2018 פורסם ב"מעריב" כי לאחר דיונים בנושא בין הפרקליטות למשטרה התחזקה ההערכה כי התגבשה תשתית ראייתית כנגד שר הרווחה חיים כץ, בביצוע עבירות שוחד והפרת אמונים.



עוד פורסם אז כי ביאל"כ נערכו לסיכום החקירה ולגיבוש הממצאים והמסקנות בטרם אלו יועברו לאישורו של ראש להב 433 ניצב רוני ריטמן ולאחר מכן לאישורו של ראש אגף החקירות והמודיעין (אח"מ) של המשטרה.



מדובר בחקירה שהפכה לגלויה במרץ 2017, עם מעצרם של 14 עובדים, קבלנים וספקי שירותים לתעשייה האווירית, ביניהם יאיר כץ בנו של השר בחשד לעבירות שוחד, מרמה, הפרת אמונים וסחיטה, כאשר בין היתר נעצר גם אלי כהן, מהדמויות הדומיננטיות והחזקות ביותר בתעשייה האווירית.



יש להזכיר שמדובר בחקירה שבמהלכה עלה חשד כי בתעשייה האווירית התנהל במשך שנים המפקד הגדול של הליכוד וקמפיין שעסק במתן הטבות וקידומים לעובדים שתמכו במפלגה ובנציגה השר כץ, ומנגד אלו שסירבו או נמנעו, זכו ליחס מפליא לרבות עצירת קידומם בעבודה ואפילו פגיעה בתנאי העסקתם. במהלך יוני 2017 נעצר בנו של השר כץ בחשד שניהל עבור אביו את הקמפיין הפוליטי.



חוקרי היאל"כ גבו מאות עדויות מעובדים בתעשייה האווירית שסיפרו על אווירת הפחד והאימה שהוטלו על עובדי התע"א, שאינם מתפקדי הליכוד. עוד עלה החשד לפיו ביצע קבלן המועסק על ידי התעשייה האווירית עבודות שיפוץ בביתו של בנו של השר כץ ובתמורה קיבל גם הגדלת עבודות בתחומי התעשייה האווירית. השר כץ הכחיש את החשדות נגדו בחקירה הקודמת וטען כי העבודות שבוצעו בבית בנו שולמו במלואן על ידו.