השר איוב קרא (הליכוד) פרסם היום (ראשון) בגאווה כי הוא נפגש עם הנסיך הבחרייני מובארק אלכליפה, ואף התגאה כי מדובר בפגישה רשמית גלויה בין נסיך בחרייני לבין שר ישראלי, וציין כי בכוונתו לארח את הנסיך בכנסת. עם זאת, בבדיקת חדשות כאן מול גורמים ישראלים עם קשרים במפרץ לחדשות "כאן" טענו כי הם לא מזהים את הנסיך על פי התמונה שפרסם השר.



עם זאת בבדיקה שערך אתר מעריב אונליין, נמצא כי ב-2012, הוגש כתב אישום נגד נסיך בחרייני בשם מובארק חאמד, באשמת סיכון נתיבי תעופה, לאחר שנכנס לתא הטייס בטיסת "בריטיש איירוויז" מלונדון לבחריין כשהוא שיכור והחל לצעוק על הטייס בשל "שירות לקוי" שקיבל בטיסה. לאחר ההתפרצות, נאלץ צוות המטוס להזמין את המשטרה, שהורידה את אלכליפה מהמטוס תוך איום בשימוש באקדחי טייזר. במהלך השיחה עם כתב מעריב, אישר מובארק כי הוא נקרא גם מובארק חאמד.



במהלך השיחה הבהיר גם אלכליפה כי ביקורו בארץ הוא לא ביקור רשמי, אך הביע תקווה כי היחסים בין שתי המדינות יתחממו. "הגעתי לכאן לביקור פרטי, החברים הטובים ביותר שלי בלונדון ופריז הם ישראלים, באתי לבקר כאן חבר" אמר אלכליפה, והוסיף: "ישראל מאוד יפה בעיניי, אני כאן בביקור של 10 ימים נפגשתי עם השר קרא, ניתן לומר שזה ביקור פרטי עם פגישות מעניינות. בבחריין כנראה לא יודעים שאני כאן אבל אני מקווה שהיחסים בין ישראל לבחריין יתחממו. מי ששולט היום בבחריין הוא בן דוד שלי", סיים אלכליפה את דבריו.



הנסיכות הידידותית ביותר לישראל



בחריין נחשבת לנסיכות המפרץ הערבית הידידותית ביותר לישראל, למרות שאין בין שתי המדינות קשרים רשמיים. בעבר אף התבטא מלך בחריין חמאד בין עיזא אל כליפא בחיוב כלפי קשרים בין ישראלים לאזרחי בחריין. במהלך פגישה בין המלך אלכליפה לבין הרב אברהם קופר, יו"ר מרכז שמעון ויזנטל בלוס אנג'לס, שנערכה באירוע בין דתי בו נחתמה הצהרה המגנה את השנאה והאלימות הדתיות, הוקיע המלך את החרם הערבי על ישראל ואף אמר כי  אזרחי המדינה רשאים לבקר בה.



בבחריין גרים פחות מ-1.5 מיליון בני אדם. 70% מהם הם מוסלמים, 14.5% נוצרים ו-2.5% הינדואיסטים. מספר היהודים במדינה עומד, ככל הנראה, על בין 36 ל-40 בני אדם. למרות זאת, הודה עזרא אברהים נונו, יהודיה, שירתה עד לפני מספר שנים כדיפלומטית בארצות הברית, והיתה בכך האישה הערבייה הראשונה שייצגה מדינה ערבית בשליחות דיפלומטית.



עם עלייתו של המלך חמאד, ב-2002, נטען כי מצב הסובלנות הדתית והיחסים בין הקבוצות הדתיות השונות הוא כמעט אוטופי. המלך, לו יש אוסף מרשים של תקליטי פרנק סינטרה, הטמיע את הסובלנות הדתית הן לחוק של המדינה ועל ידי דוגמה אישית. כך למשל, מאז 2015 הוא מציין חג החנוכה יחד עם יהודים ומוסלמים.



עם זאת, במהלך האביב הערבי בנסיכות הקטנה, יצאה האוכלוסייה השיעית במדינה, שמהווה את רוב הציבור המוסלמי בה להפגין ולדרוש שוויון פוליטי לאוכלוסיה, אך ההפגנות דוכאו ביד קשה, תוך הרג של 91 מפגינים, ואלפי מעצרים.



סייע בהכנת הכתבה: יניר קוזין