ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר היום (שני) בטקס חשיפת אנדרטה לחסידי אומות עולם דיפלומטיים במשרד החוץ בירושלים, כי "האמת על השואה צריכה תמיד להיאמר ותמיד להילמד. אנחנו מצפים לעשות את זה עם כל מדינה, כולל פולין". על הדיפלומטים שהצילו יהודים בשואה, אמר ראש הממשלה כי "האנשים האלה היו נר של אמת ואנושיות בים החשכה ואנחנו לעולם נזכור אותם. האנדרטה הזאת מכירה בדיפלומטים הגיבורים שפעלו נגד המדיניות". 

לאירוע הגיעו עשרות שגרירים ודיפלומטים זרים, אך בלט בהיעדרו שגריר פולין. גם שגריר טורקיה נעדר מהטקס. את שגרירות פולין ייצגה נספחת התרבות של השגרירות, בעוד מדינות כמו רוסיה, בריטניה, שוודיה ועוד שלחו את השגרירים. שגריר שוודיה בישראל אמר באירוע: "מה שמייצג את הדיפלומטים הללו על הקיר הוא המוסר הגבוה והרצון לפעול. ראול וולנברג אמר: 'לעולם לא אוכל לחזור לשוודיה בלי לדעת שאני כבן אדם עשיתי כל מה שיכולתי לעשות כדי להציל כמה שיותר יהודים'. תפקיד הדיפלומט נתן לו את הכלים לפעול למרות ההוראות שהגיעו מהבירה".

נינה אדמוני, שהגיעה לטקס, ניצלה על ידי השגריר היפני צ'יאונה סוגיהארה. "ההורים שלי ניסו להציל את בתם היחידה, אותי", סיפרה. "הם החליטו שניסה לוילנה כי אמי הגיעה מוילנה. הם שמעו שבקובנה יש שגריר יפני שנותן ויזות ליפן. אמא שלי נסעה לקובנה והיא קיבלה ויזה 577 - המספר ברשימה של השגריר. ואז אבא שלי נסע גם הוא וקיבל ויזה. נסענו ברכבת למוסקבה וכמה ימים אחר כך נסענו ברכבת הטרנס-סיבירית וזו הייתה נסיעה מאוד מפחידה. לאחר כמה ימים הגענו לוולידסטוק ומיד אח"כ המשכנו בספינה יפנית". 
 
ראש הממשלה נתניהו בטקס במשרד החוץ. צילום: יניר קוזין
ראש הממשלה נתניהו בטקס במשרד החוץ. צילום: יניר קוזין

כזכור, בשבוע שעבר אישר הסנאט בוורשה את "החוק הפולני", האוסר על האשמת פולין במאורעות השואה. החוק עורר תגובות זועמות מכל קצוות הקשת הפוליטית בישראל ואף אזהרה מארצות הברית כי הוא עלול לפגוע ביחסי שתי המדינות. אתמול דווח כי שר החינוך נפתלי בנט ימריא השבוע לפולין, שם ייפגש עם סגן ראש הממשלה הפולני ויישא נאום בפני סטודנטים. השר בנט יביע בפני סגן ראש הממשלה, יארוסלב גובין, המשמש גם כשר המדע, את עמדת מדינת ישראל ביחס לחוק הפולני ולאחר מכן ימשיכו השניים לפגישת עבודה בה ידונו בנושאים מקצועיים שוטפים.