ורשה נתנה ברקס: לאחר שהודיע היום (שני) שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט כי בכוונתו לנסוע לפולין ולנאום שם בנוגע לחוק הפולני המסיר מהם אחריות לשואה, הודיעה היום ממשלת פולין לבנט כי הביקור מבוטל. בנט אמור היה להמריא השבוע לפולין ולהיפגש שם עם סגן ראש הממשלה ולשאת נאום בפני סטודנטים על "החוק הפולני", האוסר על האשמת פולין במאורעות השואה.



בנט התכוון להביע בפני סגן ראש הממשלה, יארוסלב גובין, המשמש גם כשר המדע, את עמדת מדינת ישראל ביחס לחוק הפולני ולאחר מכן התכוון לערוך עמו פגישת עבודה ולדון בנושאים מקצועיים שוטפים.



ראש ממשלת פולין מורביצקי. צילום: רויטרס
ראש ממשלת פולין מורביצקי. צילום: רויטרס



בנט תקף בחריפות את פולין בעקבות הביטול ואמר כי זה כבוד בשבילו: "דם יהודי פולין זועק מן האדמה ואף חוק לא ישתיק זאת. ממשלת פולין ביטלה את ביקורי בפולין, מפני שהזכרתי את פשעי אנשיה. לכבוד הוא לי. כעת, יש לדור הבא שיעור חשוב ללמוד על שואת עמנו, ואני אדאג שהם ילמדו זאת. להחלטה זו של ממשלת פולין יהיה חלק גדול בהנחלת לקחי השואה, גם אם התכוונו להשיג משהו אחר. אכן, מחנות ההשמדה בפולין הוקמו והופעלו על ידי הגרמנים, ואסור לאפשר להם לחמוק מאחריות זו". 
 
"אך פולנים רבים בכל רחבי ארצם הלשינו, הסגירו או השתתפו בעצמם ברצח כ-200,000 יהודים בשואה ואף לאחריה. רק כמה אלפי חסידי אומות עולם סיכנו את חייהם למען הצלתם. זו האמת.  נעניתי לדיאלוג המבוסס על אמת. ממשלת פולין בחרה לחמוק מאמת זו. שום חקיקת חוק לא תשנה את העבר. כשר החינוך של מדינת היהודים אעמוד זקוף כי אינני רשאי לחמול על כבודם של הנרצחים״.
 
כזכור, בשבוע שעבר אישר הסנאט הפולני את הצעת החוק השנויה במחלוקת על פי החוק, שעורר סערה גדולה בישראל, העונש המרבי על המפר אותו עומד על שלוש שנות מאסר. הצעת החוק, שעברה ברוב של 57 תומכים מול 23 מתנגדים ושני נמנעים, טעונה בחתימת הנשיא לאישורה הסופי. החוק עבר למרות הסכמה של שני ראשי הממשלות, כי יוקם צוות משותף שידון בהצעת החוק.