"אנחנו במשבר אמיתי", אומר ל"מעריב־ השבוע" תושב רצועת עזה. "גם בעלי העסקים קורסים בשל המצב הכלכלי של התושבים. אין קניות. הם סוגרים או נאלצים למכור נכסים כדי להתקיים, בגלל אלפי הצ'קים החוזרים של פקידים, שלרוב מקבלים שכר של 1,500 שקל בחודש, במקרה הטוב". ברצועת עזה יש 450 אלף מובטלים, מהם 250 אלף אקדמאים, כלומר רוב אוכלוסיית הרצועה נמצאת מתחת לקו העוני. "זה לא קו עוני כמו בישראל", מסביר תושב הרצועה. "זה רעב של ממש. משפחות לא מוצאות פת לחם, או מסתפקות בארוחה אחת בלבד ביום".



היום אמורים בעלי העסקים ברצועת עזה להשבית את העברת המשאיות מכרם שלום. בימים טובים יותר היו נכנסות לרצועה ממעבר זה 650־800 משאיות ביום. כיום, זה עומד על 250 משאיות. בעל עסק מהרצועה אמר אתמול ל"מעריב־אונליין": "40 אלף פקידים מסתמכים על משכורות מהרשות הפלסטינית, ואם היא מענישה את חמאס באמצעותם, זה אומר שגם פקידים שלוקחים הלוואות מהבנקים נותרים בלי שום דבר".



עלייה במקרי הפשיעה וההתאבדויות





בניגוד לבעבר הפעם החיצים מופנים כלפי הרשות הפלסטינית, נוסף על ישראל. העזתים מאמינים שראשי חמאס עשו הכל למען הפיוס, אך גורמים באש"ף אינם מקדמים את סוגיית הפיוס הפנים־פלסטיני, בטענה כי לא קיבלו את השליטה על המעברים. "סוחרים שרואים מה המצב, מוחקים חובות למשפחות עניות", סיפר תושב עזה. "הם עושים זאת לשם שמיים. רואים את הצ'קים החוזרים, אנשים שאין להם אוכל בבית, ומוחקים את החוב במכולת. חובות עבור אוכל לילדים".



אם לא די בכך, עלה בתקופה האחרונה שיעור מקרי הפשיעה ברצועת עזה. "אנשים גונבים כדי לאכול", מסביר אחד התושבים. כן עלה גם שיעור מקרי ההתאבדויות. אתמול הפגינו עשרות עובדים מתחום הרפואה בדרישה ששר הבריאות הפלסטיני, ד"ר ג'ואד עואד, יגיע לרצועה ויציל את המצב. "המשכורת שלי היא זכותי", כתבו הפקידים בשלטים שהניפו. לדבריהם, "המצב בתחום הבריאות מחמיר משעה לשעה".